شنبه 6 مرداد 1403
30.4 C
Tehran
خانهمقالات علمی داروییاوزمپیک داروی بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ باعث کاهش وزن نیز...

اوزمپیک داروی بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ باعث کاهش وزن نیز می‌شود

اوزمپیک داروی بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ باعث کاهش وزن نیز می‌شود

اوزمپیک (Ozempic) یک داروی تزریقی است که هر هفته یک‌بار برای کنترل قند خون بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع ۲ استفاده می‌شود. گرچه اوزمپیک رسما دارویی برای کاهش وزن نیست اما تحقیقات نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان این دارو اندکی وزن کم می‌کنند. در واقع ماده فعال در اوزمپیک، که با ‌عنوان سماگلوتید شناخته می‌شود، توسط FDA با دُزهای بالاتر برای درمان افراد مبتلا به چاقی و سایر مشکلات پزشکی مرتبط با چاقی تحت دارویی به‌نام Wegovy تأیید شده است.

به‌دلیل کمبود داروی Wegovy و اثرات کاهش وزن اوزمپیک، افراد فاقد ابتلا به دیابت نوع ۲ شروع به استفاده از این دارو به‌منظور کاهش وزن به‌صورت غیررسمی کرده‌اند.

در حالی‌که اوزمپیک به‌طور خاص به‌عنوان داروی کاهش وزن برچسب‌گذاری نشده مطالعات انجام‌شده توسط شرکت دانمارکی نوو نوردیسک نشان می‌دهد افرادی که از این دارو به‌منظور کاهش وزن نیز استفاده می‌کنند، ممکن است وزن کم کنند.

تقریبا ۸۰ درصد از بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ همزمان دچار چاقی نیز هستند. بنابراین، این بیماران برای درمان دیابت و چاقی از مزایای دوگانه برخوردار می‌شوند. با این‌حال، اوزمپیک برای همه ایمن نیست و افراد با شرایط زیر باید از مصرف این دارو خودداری کنند:

افراد مبتلا به التهاب لوزالمعده- دیابت نوع ۱- افراد زیر ۱۸ سال- زنان باردار یا شیرده- سابقه خانوادگی سرطان مدولاری تیروئید (MTC)- سندروم نئوپالازی چندگانه غده درون‌ریز نوع ۲(MEN۲)، یک بیماری سیستم غده درون‌ریز.

به گفته نوو نوردیسک مصرف اوزمپیک ممکن است منجر به عوارض جانبی نه چندان شایع اما جدی‌تر شود:

التهاب پانکراس- تغییر در بینایی- هیپوگلیسیمی (قند خون پایین)- مشکلات کلیوی- واکنش‌های آلرژیک- مشکلات کیسه صفرا- و تومور یا سرطان تیروئید.

اوزمپیک بر مراکز گرسنگی در مغز (به‌ویژه هیپوتالاموس) تأثیر می‌گذارد و باعث کاهش گرسنگی و اشتها می‌شود. هم‌چنین با کاهش سرعت تخلیه معده، احساس پُری و سیری بعد از غذا را طولانی می‌کند.

مانند هر داروی تجویزی، قبل از مصرف اوزمپیک در مورد بی‌خطر بودن این دارو با توجه به شرایط جسمانی و این‌که چه دُزی برای‌تان مناسب است، با پزشک یا سایر ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتیِ واجد شرایط مشورت کنید.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر