یکشنبه 29 مهر 1403
19.8 C
Tehran
خانهگیاهان داروییخواص هل برای سلامتی

خواص هل برای سلامتی

خواص هل برای سلامتی

هل ادویه‌ای است که قرن‌هاست مردم از آن هم در آشپزی و هم به‌عنوان دارو استفاده می‌کنند؛ دارای طعمی تند و گرم است و به گفته برخی طعم نعناع یا لیمو دارد. اگرچه هل در اصل یک ماده رایج در غذاهای خاورمیانه و عربی است، در غرب نیز محبوبیت پیدا کرده است.

به گفته وزارت کشاورزی آمریکا (USDA) ، یک قاشق غذاخوری هل آسیاب‌شده حاوی مواد مغذی زیر است:

کالری: ۱۸- چربی کل: ۰.۴ گرم – کربوهیدرات: ۴.۰ گرم- فیبر: ۱.۶ گرم- پروتئین: ۰.۶ گرم- پتاسیم: ۶۴.۹ میلی‌گرم – کلسیم: ۲۲.۲ میلی گرم- آهن: ۰.۸۱ میلی‌گرم- منیزیم: ۱۳.۳ میلی‌گرم- فسفر: ۱۰.۳ میلی‌گرم.

هل از دانه‌های چندین گیاه مختلف به‌دست می‌آید که به خانواده زنجبیل تعلق دارند. محققان چندین مطالعه کوچک روی هل انجام داده‌اند که یافته‌های آن‌ها نویدبخش برخی فواید سلامتی به شرح زیر است:

*خاصیت ضد میکروبی. عصاره هل در از بین‌بردن چند نوع مختلف از باکتری و قارچ موثر است.

*کمک به درمان سندروم متابولیک و دیابت. سندروم متابولیک وضعیتی است که می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی و دیابت نوع۲ شود.

*سلامت قلب. برخی مطالعات حیوانی، هل را با بهبود سطح کلسترول، تقویت سلامت قلب و کمک به محافظت در برابر حملات قلبی مرتبط دانسته‌اند.

*سلامت دهان. هل ممکن است به مبارزه با باکتری‌های موجود در دهان که یکی از دلایل رایج بوی بد دهان، حفره‌ها و بیماری‌های لثه است، کمک کند. یک مطالعه  نشان می‌دهد که دانه‌ها و میوه هل به‌دلیل خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی می‌توانند به بهبود سلامت دهان و دندان کمک کنند. هم‌چنین عصاره هل در از بین‌بردن باکتری‌هایی که می‌توانند منجر به بیماری یا عفونت لثه شوند، موثر است.

*سلامت کبد. در طب آیورودا، مردم از هل برای خواص سم‌زدایی استفاده می‌کنند. اگرچه شواهد علمی برای تأیید این مزیت وجود ندارد، اما به‌نظر می‌رسد که هل اثرات مفیدی بر کبد دارد که نقش مهمی در حذف سموم از بدن دارد. یک مطالعه شامل افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی  که اضافه وزن نیز داشتند، نشان داد شرکت‌کنندگانی که مکمل‌های هل سبز مصرف می‌کردند در مقایسه با دریافت‌کنندگان دارونما بهبودهایی در سلامت کبد داشتند.

*خواص ضد سرطانی. هل حاوی مواد شیمیایی گیاهی طبیعی است که ممکن است قادر به مبارزه با بیماری‌هایی مانند سرطان باشد. این ادویه نمی‌تواند جای درمان سرطان را بگیرد، اما برخی مطالعات نشان می‌دهند که هل می‌تواند خواص مبارزه با سرطان را داشته باشد. به‌عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که دادن مکمل‌های هل به مدت ۱۵ روز به موش‌ها به کاهش اندازه و وزن تومورهای پوستی آن‌ها منجر شد.

فیتوکمیکال‌های طبیعی هل دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی هستند که می‌توانند موجب بهبود سلامتی شوند.

*پیشگیری از زخم. مانند زنجبیل، هل نیز می‌تواند به درمان بیماری‌های گوارشی کمک کند. برخی افراد از این ادویه به‌عنوان چای تسکین‌دهنده معده استفاده می‌کنند؛ هم‌چنین ممکن است برای محافظت از معده در برابر زخم مفید باشد.

در یک مطالعه، محققان با دادن دُزهای بالای آسپرین به موش‌ها باعث ایجاد زخم معده در آن‌ها شدند؛ سپس به برخی از موش‌ها عصاره هل دادند تا ببینند چگونه بر زخمِ آن‌ها تأثیر می‌گذارد. موش‌هایی که عصاره هل مصرف کردند نسبت به موش‌هایی که آن را دریافت نکردند زخم‌های کوچک‌تر و کمتری داشتند.

هیچ خطری در مورد استفاده از هل در پخت‌و‌پز یا عوارض جانبیِ شناخته‌شده وجود ندارد. استفاده از هل به‌عنوان ادویه و طعم‌دهنده برای اکثر افراد بی‌خطر است. هم‌چنین هیچ دُز مشخصی برای مصرف هل به‌عنوان مکمل وجود ندارد. بسیاری از کپسول‌ها یا قرص‌های هل دُز ۴۰۰-۵۰۰ میلی‌گرم گیاه خشک را در هر قرص ذکر می‌کنند. اما  قبل از مصرف قرص هل یا هر مکمل طبیعی دیگر، فرد باید با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر