شنبه 6 مرداد 1403
30.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاسن غربالگری سرطان روده بزرگ

سن غربالگری سرطان روده بزرگ

سن غربالگری سرطان روده بزرگ

دکتر امیر صادقی، عضو هیات‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به این‌که پولیپ‌های روده از جمله ضایعات پیش‌سرطانی هستند گفت:

چنان‌چه جامعه هدف تحت برنامه‌های غربالگری قرار نگیرند، از هر ۲۰ نفر یک نفر مبتلا به سرطان روده بزرگ خواهد شد، ضمن این‌که سرطان روده بزرگ در افراد جوان زیر ۵۰ سال در حال افزایش است و این زنگ خطری برای جامعه محسوب می‌شود.

پیش از این از هر ۱۰ نفر مبتلا به سرطان روده بزرگ یک نفر کمتر از ۵۰ سال سن داشت ولی در حال‌حاضر از هر پنج نفر یک نفر زیر ۵۰ سال سن دارد که به این بیماری مبتلا است.

تمام جمعیت ۴۵ تا ۷۵ ساله‌ها باید تحت غربالگری روده بزرگ قرار بگیرند، این غربالگری‌ها می‌تواند به شکل تست‌های مدفوع یا به‌صورت سالیانه و یا کولونوسکوپ هر ۱۰ سال یک‌بار باشد، مثلا فردی که هیچ‌گونه نشانه بالینی ندارد باید از سن ۴۵ تا ۷۵ سال حتما برنامه غربالگری روده بزرگ را انجام دهد.

افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان روده بزرگ دارند سن غربالگری در این افراد ۱۰ سال کمتر از سایرین است، هم‌چنین بازه‌های زمانی غربالگری در این افراد کاهش پیدا می‌کند. عمدتا افرادی‌ که سابقه غربالگری روده بزرگ را دارند باید برنامه غربالگری خود را حتما توسط کولونوسکوپی انجام شود و تنها به تست‌های مدفوع اکتفا نکنند، این افراد باید هر پنج سال یک‌بار تحت برنامه‌های غربالگری قرار گیرند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر