شنبه 6 مرداد 1403
30.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاشناسایی پشه «آئدس» در شمال کشور

شناسایی پشه «آئدس» در شمال کشور

شناسایی پشه «آئدس» در شمال کشور

رئیس اداره کنترل و مبارزه با مالاریا وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی پشه آئدس “آلبو پیکتوس” در نقاط شمالی و با بیان این‌که این پشه بومی کشور ما نیست، گفت:

برای پیشگیری از طغیان بیماری با پشه آئدس، سیاست ما در نقاط شمالی و جنوبی کشور یکسان است و تنها اقدام مهم، بهسازی و پاکسازی محیط با همکاری بین‌بخشی مناسبی است که اخیرا با مدیریت استانداری گیلان آغاز شده تا پشه استقرار نیابد.

دکتر احمد رئیسی درباره بروز بیماری‌های منتقله از پشه آئدس و هم‌چنین اظهاراتی مبنی بر رسیدن این پشه به شمال کشور و نزدیکی تهران افزود: واقعیت این است که باید در این زمینه مراقب باشیم. در حال حاضر شرایط به گونه‌ای نیست که این پشه مشکل امروز و فردای تهران باشد اما ممکن است که در آینده مشکل همه جای مملکت باشد؛ همانطور که مشکل خیلی از کشورهای اطراف ما است.

درمان بیماری‌های ناقله از پشه دانگ نگهدارنده هستند و واکسن و داروی اساسی برای آن‌ها وجود ندارد.

هنگامی‌ که یک پشه، فردی آلوده به ویروس مولد بیماری دانگ را نیش می‌زند، ویروس وارد بدن پشه می‌شود. سپس هنگامی‌ که پشه آلوده فرد دیگری را نیش می‌زند، ویروس وارد جریان خون آن فرد می‌شود.

بسیاری از افراد، به‌ویژه کودکان و نوجوانان ممکن است هیچ علائم یا نشانه‌هایی را در طی یک فرم خفیف بیماری دانگ تجربه نکنند. هنگامی‌ که علائم رخ می‌دهد معمولا چهار تا هفت روز پس‌ از این‌که فرد توسط یک پشه آلوده می‌شود، علائم شروع می‌شود. بیماری دانگ باعث بروز تب بالای ۱۰۴ فارنهایت (۴۰ درجه سلسیوس) و حداقل دو مورد از علائمی نظیر سردرد، درد عضله، استخوان و درد مفصلی، حالت تهوع، استفراغ، درد پشت چشم‌ها، تورم غدد لنفاوی و راش می‌شود.

اکثر افراد مبتلا به این بیماری طی یک هفته یا بیشتر بهبود می‌یابند، البته در برخی موارد علائم بدتر می‌شوند و می‌توانند منجر به علائم تهدیدکننده زندگی شوند. تعداد سلول‌های تشکیل‌دهنده لخته (پلاکت‌ها) در جریان خون کاهش می‌یابد و این امر می‌تواند در اثر نوع شدید بیماری دانگ، تب خونریزی‌دهنده دانگ، یا سندرم شوک دنگ باشد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر