شنبه 6 مرداد 1403
35.4 C
Tehran
خانهمقالات علمی داروییعوامل مؤثر بر بروز پارکینسون

عوامل مؤثر بر بروز پارکینسون

عوامل مؤثر بر بروز پارکینسون

مدیرگروه بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره عوامل بروز پارکینسون گفت:

علت عدم‌ترشح دوپامین و بروز پارکینسون ناشناخته است. در برخی موارد علائم پارکینسون ناشی از مصرف برخی داروها و یا سموم است. مثلا مسمومیت با مونوکسید کربن، منگنز، الکل و مصرف برخی داروهای ضدروانپریشی می‌تواند علائم شبیه به بیماری پارکینسون ایجاد کند. یکی دیگر از عللی که علائم پارکینسون را ایجاد می‌کند، مصرف سموم دفع آفات نباتی است و کشاورزانی که از این سموم استفاده می‌کنند در ریسک علائم پارکینسون هستند.

دکتر فرزاد اشرفی افزود: در ساقه مغز قسمتی وجود دارد که تحت عنوان ماده سیاه شناخته می‌شود که ماده‌ای شیمیایی به نام دوپامین ترشح می‌کند که به علل ناشناخته یا مصرف برخی داروها و سموم این ناحیه ترشح ماده شیمیایی دوپامین را که در کنترل و هماهنگی حرکات بدن نقش دارد از دست می‌دهد؛ بنابراین با کاهش این ماده شیمیایی علائم پارکینسون بروز پیدا می‌کند.

خوشبختانه با دارو درمانی می‌توانیم علائم پارکینسون را کنترل کنیم، اما اگر لرزش فرد با دارو کنترل نشود در شرایط خاصی که متخصص مغز و اعصاب تشخیص می‌دهد ما می‌توانیم بیمار را عمل کرده و داخل مغزش الکترود قرار دهیم تا لرزش را کنترل کنیم. البته عمل جراحی برای تمام بیماران توصیه نمی‌شود و برای کسانی توصیه می‌شود که لرزش مقاوم دارند و به دارودرمانی پاسخ نمی‌دهند. فرد مبتلا با درمان دارویی می‌تواند طول عمری تقریبا مشابه افراد عادی داشته باشد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر