شنبه 6 مرداد 1403
30.4 C
Tehran
خانهمقالات علمی دارویینشانه‌های بصری به‌طور ناخودآگاه بر رفتار خوردن ما تأثیر می‌گذارد

نشانه‌های بصری به‌طور ناخودآگاه بر رفتار خوردن ما تأثیر می‌گذارد

نشانه‌های بصری به‌طور ناخودآگاه بر رفتار خوردن ما تأثیر می‌گذارد

یک مطالعه جدید نشان داده است که ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه هر دو بر غذاهایی که دوست داریم بخوریم تأثیر می‌گذارد. این مطالعه که در نشریه  PLoS ONE منتشر شده است، نشان می‌دهد که نشانه‌های بصری صرف‌نظر از این‌که از آن آگاه باشیم یا خیر بر الگوهای غذایی ما تأثیر می‌گذارند.

پژوهش محققان دانشگاه متروپولیتن اوزاکا در ژاپن نشان می‌دهد که فرآیندهای عصبی ناخودآگاه ممکن است تأثیر قابل‌توجهی بر تمایلات غذایی ما داشته باشد که شاید کنترل رفتار غذایی‌مان را به یک کار دشوار تبدیل کند. هدف این مطالعه بررسی فرآیندهای تصمیم‌گیری آگاهانه و ناخودآگاه مربوط به رفتار خوردن و بررسی این نکته است ‌که آیا تعاملی مرتبط با رفتار خوردن بین فرآیندهای عصبی خودآگاه و ناخودآگاه وجود دارد یا خیر.

بر اساس داده‌های وب‌سایت Earth.com ناحیه‌ای در لوب پیشانی مغز به‌نام شکنج/چین قُدامی تحتانی وجود دارد که رفتار غذا خوردن را کنترل می‌کند. در این مطالعه مشاهده شد که پاسخ عصبی به محرک‌های غذایی در این ناحیه به نحوه ارائه تصاویر – آگاهانه یا ناخودآگاه – بستگی دارد.

این تعامل‌ها با شاخص‌های خوردن مانند خوردن از سر هیجان و کنترل شناختی مرتبط بود که نشان می‌دهد فرآیندهای عصبی خودآگاه و ناخودآگاه به‌طور متفاوتی در رفتار خوردن نقش دارند.

با توجه به نتایج، رفتار خوردن را نمی‌توان به‌صورت مجزا و بدون در نظر گرفتن فرآیندهای عصبی ناخودآگاه و آگاهانه درک کرد. این یافته‌ها سرنخ‌های ارزشمندی به‌منظور طراحی روش‌هایی برای ارزیابی تنظیم اشتهای آگاهانه و ناخودآگاه در افراد با رفتارهای غذایی طبیعی یا غیرعادی ارائه می‌دهند.

پروفسور تاکاهیرو یوشیکاوا، سرپرست این مطالعه گفت: چاقی یک مشکل جدی سلامت در جامعه مدرن است. اگر بتوانیم در تحقیقات آینده در مورد این‌که چگونه رفتار خوردن توسط فرآیندهای عصبی ناخودآگاه کنترل می‌شود، بیشتر بیاموزیم، می‌توانیم این درک را با دانش فعلی خود از فرآیندهای عصبی آگاهانه ترکیب کرده تا روش‌های مؤثرتری را برای تنظیم رفتار غذایی ایجاد کنیم.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر