شنبه 6 مرداد 1403
30.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاهشدار اپیدمی آنفلوآنزا در کشور

هشدار اپیدمی آنفلوآنزا در کشور

هشدار اپیدمی آنفلوآنزا در کشور

دکتر حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت:

با توجه به مطالعات و پیش‌بینی‌ها، امکان شیوع واریانت‌هایی مانند BQ۱، BQ۱.۱، BQ۱.۳ و XBB که به‌سرعت جهش پیدا می‌کنند در فصل سرما و زمستان وجود دارد.

این واریانت‌ها سرایت‌زایی بالا اما مرگ و میر بسیار کمی دارند. یکی از ویژگی‌های این زیرسویه‌ها این است که علی‌رغم علائم کم و حتی بدون علامت‌بودن آن‌ها، ممکن است عوارض و مشکلات قلبی، عروقی، گوارشی و استخوانی، عضلانی و دیابت بعد از ابتلا به وجود آید.

روند ابتلا به آنفلوآنزا در حال افزایش است. طی روزهای گذشته در بررسی ساده‌ای که بر روی ۱۰۰ نمونه آزمایشگاهی از بخش مراقبت‌های ویژه انجام شده بود، ۳۹ مورد ابتلا به آنفلوآنزا گزارش شده که این می‌تواند هشداری برای اپیدمی آنفلوآنزا در هفته‌ها و ماه‌های آینده باشد.

 تزریق واکسن آنفلوآنزا تاثیر زیادی در کاهش بستری‌شدن در بیمارستان‌ها و مرگ و میر دارد. توصیه ما این است که کودکان، افراد با بیماری‌های زمینه‌ای، سالمندان و افراد بالاتر از ۶۵ سال و نیز نیروهای بهداشتی و درمانی واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.

پزشکان و متخصصان توجه داشته باشند که از تجویز بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها به‌خصوص آزیترومایسین باتوجه به فصل سرما و شیوع عفونت‌های ویروسی از جمله آنفلوآنزا خودداری کنند؛

چون آنتی‌بیوتیک‌ها تاثیر بسزایی در بهبود شرایط این بیماران ندارند و از سوی دیگر، این تجویز و مصرف بی‌رویه باعث ایجاد مقاومت‌های آنتی‌بیوتیکی و عوارض در برخی بیماران می‌شود.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر