شنبه 6 مرداد 1403
32 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاواکسن IXCHIQ برای پیشگیری از ویروس چیگونگونیا مورد تأیید FDA قرار گرفت

واکسن IXCHIQ برای پیشگیری از ویروس چیگونگونیا مورد تأیید FDA قرار گرفت

واکسن IXCHIQ برای پیشگیری از ویروس چیگونگونیا مورد تأیید FDA قرار گرفت

شرکت داروسازی فرانسوی والنوا (Valneva) روز جمعه اعلام کرد که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) واکسن تک‌دُز چیکونگونیا با نام تجاری  IXCHIQ را برای افراد ۱۸ سال به بالا تأیید کرده است.

این واکسن یک نسخه زنده و ضعیف‌شده از ویروس چیکونگونیا است و ممکن است علائمی شبیه به یک عفونت واقعی ایجاد کند. افراد مبتلا به این ویروس دچار تب و درد مفاصل می‌شوند؛ هم‌چنین ممکن است سردرد، درد عضلانی و بثورات پوستی را تجربه کنند. برخی نیز ممکن است درد عضلانی‌شان شدید و سال‌ها طول بکشد. به گفته FDA، چیکونگونیا می‌تواند یک تهدید بالقوه کشنده در میان نوزادان باشد.

بیشترین خطر ابتلا به این عفونت در مناطق گرمسیری ، نیمه گرمسیری آفریقا، جنوب شرقی آسیا، و بخش‌هایی از قاره آمریکا مشاهده می‌شود که پشه‌های ناقل ویروس چیکونگونیا بومی هستند. تغییرات آب‌و‌هوایی نیز امکان شیوع این ویروس را به نقاط جدیدی از جهان فراهم کرده است. در ۱۵ سال گذشته دست‌کم ۵ میلیون نفر به این ویروس مبتلا شدند.

دکتر پیتر مارکس، مدیر مرکز ارزیابی زیست‌شناختی FDA در بیانیه‌ای اعلام کرد ابتلا به عفونت چیکونگونیا می‌تواند منجر به بیماری شدید و مشکلات سلامتی طولانی‌مدت به‌ویژه برای افراد مسن و دارای بیماری‌های زمینه‌ای شود. این تأییدیه پاسخ به یک نیاز پزشکی برآورده‌نشده و یک پیشرفت مهم در پیشگیری از یک بیماری بالقوه ناتوان‌کننده با گزینه‌های درمانی محدود است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر