شنبه 6 مرداد 1403
30.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاکامل‌نکردن دوره درمان آنتی‌بیوتیک چه آسیبی دارد؟

کامل‌نکردن دوره درمان آنتی‌بیوتیک چه آسیبی دارد؟

کامل‌نکردن دوره درمان آنتی‌بیوتیک چه آسیبی دارد؟

مهدیه سادات زرگر، کارشناس کنترل عفونت مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی کوثر سمنان، کامل‌کردن دوره درمان آنتی‌بیوتیک در زمان بیماری را ضروری برشمرد و گفت:

وقتی شخصی شروع به استفاده از آنتی‌بیوتیک می‌کند ابتدا باکتری‌های ضعیف‌تر کشته می‌شوند اما انواع قوی‌تر، دیرتر کشته می‌شوند. اگر شخص مصرف آنتی‌بیوتیک را زودتر از موقع مناسب قطع کند، باکتری‌های قوی‌تر ممکن است باقی بمانند و در فرصت مناسب دوباره رشد و تکثیر یابند.

کامل‌نکردن دوره درمان با آنتی‌بیوتیک باعث می‌شود که تغییراتی در باکتری به‌وجود بیاد و آنتی‌بیوتیک نتواند باکتری هدف را تشخیص دهد لذا پزشکان توصیه می‌کنند که بیماران باید دوره‌ی درمان خود را حتی در صورت بهبود، کامل کنند.

آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان عفونت‌های ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفلوانزا جایگاهی ندارند. آنتی‌بیوتیک‌ها در عفونت‌های باکتریال موثرند و در عفونت‌های ویروسی، سبب بهتر شدن علائم یا مانع از انتقال بیماری به دیگران نمی‌شوند در نتیجه بیماران نباید پزشک خود را برای تجویز آنتی‌بیوتیک تحت فشار قرار دهند.

بیماران باید سعی کنند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، الگوی صحیح تغذیه، دریافت به‌موقع واکسن‌های توصیه‌شده و… از بروز عفونت پیشگیری کنند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر