چهارشنبه 2 اسفند 1402
10.7 C
Tehran
خانهمقالات علمی داروییکمبود ویتامین B۱۲ از عوارض رژیم گیاهخواری

کمبود ویتامین B۱۲ از عوارض رژیم گیاهخواری

کمبود ویتامین B۱۲ از عوارض رژیم گیاهخواری

دکتر منصور رضایی ،دکترای تخصصی تغذیه و رژیم‌درمانی تخم‌مرغ را دارای بالاترین کیفیت پروتئین حیوانی دانست و گفت:

گیاه‌خواری در سنین و شرایط مختلف حائز اهمیت است.یک خانم که در سنین باروری است باید توجه خاصی به استخوان‌بندی و آهن داشته باشد؛لذا باید در رژیم خود تجدید نظر کند.

برخی گیاه‌خواران فقط منابع غذایی گیاهی را مد نظر قرار می‌دهند اما برخی لبنیات و تخم‌مرغ را نیز به منابع گیاهی اضافه می‌کنند که بهترین حالت گیاه‌خواری است.

در منابع گیاهی به‌هیچ وجه ویتامین B۱۲ وجود ندارد و فقر آن در سالمندان موجب آنمی کشنده می‌شود و عوارض عصبی غیرقابل برگشتی بروز می‌دهد. اولین موردی که در بدن کاهش می‌یابد ویتامین B۱۲ است که عوارض خود را نشان می‌دهد. هم‌چنین کاهش ویتامین کا۲ نیز موجب دیابت، بیماری‌های مزمن، سرطان‌ها و آسیب به سلامتی می‌شود.

آهن و کلسیم در بدن فرد گیاه‌خوار دچار کمبود نمی‌شود، به‌شرط آن‌که فرد گیاه‌خوار بسیار ماهر باشد. لذا گیاه‌خواری نباید افراطی باشد و حتما از لبنیات و تخم مرغ نیز استفاده شود و بهتر است طولانی‌مدت نیز گیاه‌خواری صورت نگیرد.

باید پنج وعده تغدیه شامل ۳ وعده اصلی و ۲ میان وعده وجود داشته باشد که بهتر است این پنج وعده تنوع داشته باشد.

ادرار، عرق، مدفوع و خلط چهار راه طبیعی دفع سموم است. با خوردن مواد غذایی خوب و دفع سموم، بدن نیز پاک‌تر می‌شود. میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات، آجیل‌ها و دانه‌ها در سم‌زدایی بسیار کمک‌کننده است و اگر لبنیات و تخم مرغ نیز کنار آن باشد به شرط رعایت تنوع، سم‌زدایی بهتر صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر