شنبه 6 مرداد 1403
32 C
Tehran
خانهدسته‌بندی نشده۱۰ بهترین منبع غذایی حاوی کربوهیدرات

۱۰ بهترین منبع غذایی حاوی کربوهیدرات

۱۰ بهترین منبع غذایی حاوی کربوهیدرات

کربوهیدرات‌ها درشت‌مغذی‌‌هایی هستند که درباره آن‌ها سوءتفاهم ایجاد شده و در برخی از رژیم‌های غذایی به اشتباه توصیه می‌شود که از مصرف آن‌ها اجنتاب کنید. بدن و مغز انسان برای عملکرد بهینه به کربوهیدرات‌ها نیاز دارند. در واقع، طبق دستورالعمل‌های غذایی وزارت کشاورزی آمریکا (USDA) برای سال‌های ۲۰۲۵-۲۰۲۰ توصیه شده که ۴۵ تا ۶۵ درصد از کل انرژی روزانه خود را به شکل کربوهیدرات مصرف کنیم. راشل هارتلی، نویسنده کتاب تغذیه معتدل (Gentle Nutrition) می‌گوید: به‌طور اتوماتیک یک برداشت منفی درباره کربوهیدرات‌ها وجود دارد، همان‌طور که به‌طور خودکار یک ارتباط مثبت با پروتئین وجود دارد. به‌دلیل این تصور، بسیاری از مردم فکر می‌کنند که تغذیه سالم به معنای محدود کردن کربوهیدرات‌ها است در حالی‌که در واقعِ امر، کربوهیدرات‌ها منبع سوختِ قابل‌ترجیح بدن و منبع ارزشمندی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر هستند.

از نظر علمی، کربوهیدرات‌ها مولکول‌های قندی هستند که به گلوکز یا قند خون تجزیه می‌شوند تا انرژی سلول‌ها، بافت‌ها، و اندام‌های بدن را تأمین کنند. منابع کربوهیدرات‌ها غلات، سبزیجات نشاسته‌ای، لبنیات، و میوه‌ها هستند. به‌طور کلی دو نوع کربوهیدرات وجود دارد: کربوهیدرات‌های پیچیده (که در غذاهایی مانند غلات کامل و سبزیجات نشاسته‌ای یافت می‌شود)، و کربوهیدرات‌های ساده (که در غلات سفید، تصفیه‌شده و میوه‌ها یافت می‌شود).

کربوهیدرات‌های زیر بهترین کربوهیدرات‌های سالم حاوی قند طبیعی، مملوّ از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر هستند که به حفظ انرژی کمک می‌کنند:

جو دوسر- انواع توت‌ها- سیب‌زمینی- نان [همه نان‌ها حاوی مقادیر مختلفی از فیبر، ریزمغذی‌ها مانند کلسیم و منیزیم هستند و می‌توانند به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل باشند]- فارو (نوعی دانه گندم سنتی)- کدو تنبل- برنج- خرما- ماست- و موز.

کربوهیدرات‌ها یک درشت‌مغذی مهم و منبع انرژی برای بدن هستند. در حالی‌که برخی کربوهیدرات‌ها ممکن است مغذی‌تر از سایر کربوهیدرات‌ها باشند، هارتلی می‌گوید:

توصیه کلیدی در رابطه با کربوهیدرات‌ها این است که به اندازه کافی از آن‌ها بخورید و به‌طور منظم در وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌ها مصرف کنید. عدم‌استفاده از کربوهیدرات‌ها می‌تواند منجر به بی‌ثباتی قند خون شود. کربوهیدرات‌ها منبع اصلی سوخت مغز ما هستند. بنابراین خوردن مداوم آن‌ها می‌تواند برای خلق‌و‌خو، حفظ انرژی و تمرکز مفید باشد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر