شنبه 6 مرداد 1403
30.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادها۴۰ درصد مرگ‌های سرطانی قابل پیشگیری است

۴۰ درصد مرگ‌های سرطانی قابل پیشگیری است

۴۰ درصد مرگ‌های سرطانی قابل پیشگیری است

دکتر علیرضا اولیایی منش، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران به مناسبت هفته پیشگیری از سرطان ( ۸ تا ۱۵ بهمن) گفت:

سرطان‌ها از جمله عوامل اصلی بیماری‌ها و مرگ‌و‌میر در جهان هستند و در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۴ میلیون مورد جدید و ۱۰ میلیون مرگ ناشی از سرطان در جهان گزارش شده است. بیش از ۴۰ درصد مرگ‌های سرطانی، با تغییر سبک زندگی و اجتناب از عوامل خطر اصلی، قابل پیشگیری است. سال ۲۰۱۹ سرطان پروستات، روده بزرگ، مثانه، ریه و معده پنج مورد از شایع‌ترین موارد سرطان در مردان و سرطان‌های پستان، روده بزرگ، رحم، دهانه رحم و لوسمی، پنج مورد از شایع‌ترین موارد سرطان در بین زنان بوده است.

مهم‌ترین عوامل خطرساز قابل پیشگیری از سرطان شامل مصرف سیگار، افزایش وزن و چاقی، رژیم غذایی نادرست شامل مصرف زیاد نمک و گوشت قرمز و چربی و مصرف کم میوه و سبزی‌ها، کم‌تحرکی، برخی عفونت‌های ویروسی و مزمن مثل ایدز، هپاتیت B ، C،HPV  که در ایجاد سرطان‌های کبد، سرویکس، لنفوم و … دخیل است، دودهای داخل منزل ناشی از احتراق ناقص سوخت‌های جامد، اشعه‌های مضر و غیر یونیزان خورشید (UV)، و آلودگی هوا است.

با توجه به روند افزایشی موارد ابتلا به سرطان، برنامه‌ریزی به منظور کنترل سرطان با محورهای پیشگیری، تشخیص زود هنگام، تشخیص و درمان صحیح و مراقبت‌های تسکینی ضروری به نظر می‌رسد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر