دوشنبه 26 شهریور 1403
24.9 C
Tehran
خانهاخبار تغذیه و سلامتآیا برخی مواد غذایی می‌توانند به پیشگیری از سکته کمک کنند؟

آیا برخی مواد غذایی می‌توانند به پیشگیری از سکته کمک کنند؟

آیا برخی مواد غذایی می‌توانند به پیشگیری از سکته کمک کنند؟

سکته اغلب قابل‌پیشگیری است. برخی از بیماری‌ها و عوامل سبک زندگی – از جمله فشار خون، سیگار کشیدن، دیابت و رژیم غذایی – نقش مهمی در خطر وقوع سکته دارند.

همان غذاهایی که کمک می‌کنند وزن سالمی داشته باشیم و از دیابت و بیماری‌های قلبی‌عروقی جلوگیری می‌کنند، می‌توانند عوامل بازدارنده سکته نیز باشند. علت این امر این است که سلامت قلب و سکته ارتباط نزدیکی با هم دارند. تمرکز بر مصرف مواد غذایی مغذی به شرح زیر که برای قلب مفید هستند می‌توانند به کاهش خطر سکته نیز کمک کنند:

*میوه‌ها و سبزیجات

جای تعجب نیست که میوه‌ها و سبزیجات که یک انتخاب غذایی هوشمندانه برای کنترل وزن و حفظ سلامت قلب هستند، می‌توانند به پیشگیری از سکته نیز کمک کنند. این مواد غذایی به‌طور طبیعی چربی و کالری کمی دارند، اما به‌دلیل فیبر بالا احساس سیری در افراد به وجود می‌آورند. میوه‌ها و سبزیجات نیز سرشار از مواد مغذی مانند پتاسیم، فیبر، فولات، ویتامین A و ویتامین C هستند.

غذاهای سرشار از پتاسیم، مانند سیب زمینی‌شیرین و سفید، موز، گوجه‌فرنگی، آلو، خربزه و سویا می‌توانند در حفظ فشار خون سالم کمک کنند – عامل خطر اصلی سکته.

غذاهای غنی از منیزیم مانند اسفناج نیز با کاهش خطر سکته مرتبط است.

خوردن چهار تا پنج وعده میوه و سبزیجات در روز می‌تواند خطر سکته را کاهش دهد، قلب را سالم نگه دارد و به‌طور کلی وزن بدن را در حالت مناسب حفظ کند.

*ماهی

 ماهی سالمون، ماهی تن آلباکور، قزل‌آلا و ماهی خال مخالی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که به کنترل فشار خون و کلسترول کمک می‌کنند. در واقع، محققان خوردن منظم ماهی را با خطر سکته کمتر مرتبط دانسته‌اند.

امگا ۳ چربی‌های سالمی هستند که در ماهی‌های چرب یافت می‌شوند. مصرف دو تا سه وعده ماهی قزل‌آلا یا شاه ماهی در هفته می‌تواند سلامت قلب را بهبود بخشد و خطر سکته مغزی را کاهش دهد.

*غلات سبوس‌دار

غلات حاوی سبوس‌ سرشار از فیبر، ویتامین‌های گروه B (از جمله فولات و تیامین)، منیزیم و آهن هستند که همگی سلامت قلب را افزایش می‌دهند و به جلوگیری از سکته نیز کمک می‌کنند.

*لبنیات کم‌چرب

پنیر، شیر، ماست و سایر محصولات لبنی کلسیم، پروتئین، ویتامین D و پتاسیم بدن را تامین می‌کنند. اما لبنیات پرچرب هم‌چنین حاوی چربی اشباع شده و کلسترول هستند و می‌توانند خطر بیماری قلبی و سکته را افزایش دهند.

سعی کنید حتی‌الامکان شیر، ماست و پنیر کم‌چرب و بدون چربی را انتخاب کنید، که مواد مغذی سالمی را فراهم می‌کند و می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲ و فشار خون بالا را کاهش دهد.

✔️مصرف تخم کتان، آجیل و دانه‌ها، گردو، آووکادو، تخم‌مرغ، روغن زیتون، کینوآ، ماست یونانی، چای سبز، حبوبات، زغال‌اخته، انار، میوه مرکبات، سیب، گوجه‌فرنگی و هم‌چنین ورزش‌کردن و حفظ وزن سالم از عواملی هستند که به پیشگیری از سکته کمک می‌کنند.

انتهای پیام

انتشار این مطلب با ذکر منبع «دنیای سلامت و دارو» بلامانع است.

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر