جمعه 30 شهریور 1403
24.9 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاتشخیص زودهنگام سرطان پروستات  با یک آزمایش خون جدید

تشخیص زودهنگام سرطان پروستات  با یک آزمایش خون جدید

تشخیص زودهنگام سرطان پروستات  با یک آزمایش خون جدید

دانشمندان بر این باورند که یک آزمایش «بی‌سابقه» که از نمونه‌های خون خشک‌شده استفاده می‌کند، می‌تواند سرطان پروستات را در ۱۵ دقیقه یا کمتر تشخیص دهد. محققان دانشگاه آستون واقع در انگلستان روش جدیدی ابداع کرده‌اند که ساختارهای کریستال‌مانند را در خون خشک‌شده تجزیه و تحلیل می‌کند.

پروفسور ایگور مگلینسکی، از موسسه فناوری فوتونیک دانشگاه استون گفت: این روش غیرتهاجمی می‌تواند سرطان پروستات را قبل از ظاهر شدن علائم با دقت ۹۰ درصد تشخیص دهد. این پیشرفت راه‌های جدیدی را برای تشخیص و نظارت بر سرطان باز می‌کند، که نشان‌دهنده جهش قابل‌توجهی در پزشکی و سرطان‌شناسی شخصی‌سازی‌شده است.

در حال حاضر هیچ برنامه ملی غربالگری سرطان پروستات وجود ندارد و آزمایش خون استاندارد که سطح پروتئینی به نام آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA) را اندازه‌گیری می‌کند، به اندازه کافی دقیق نیست. آزمایشات بیشتر مانند معاینه راست‌روده و بافت‌برداری اغلب برای تشخیص بیماری مورد نیاز است و می‌تواند ناراحت‌کننده و تهاجمی باشد.

نتایج این یافته‌ها دارای دقت ۹۰ درصدی در تشخیص زودهنگام سرطان پروستات است که بسیار بالاتر از روش‌های غربالگری موجود است و پتانسیل بسیار زیادی برای ایجاد تحول در تشخیص سرطان دارد.

سرطان پروستات تقریباً ۱۰ درصد از مرگ‌و‌میرهای ناشی از سرطان در مردان را تشکیل می‌دهد و یکی از علل اصلی مرگ‌و‌میر در مردان مسن است.

انتهای پیام

انتشار این مطلب با ذکر منبع «دنیای سلامت و دارو» بلامانع است.

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر