چهارشنبه 2 آبان 1403
12.6 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاشایع‌ترین داروهای عامل مسمومیت در کشور

شایع‌ترین داروهای عامل مسمومیت در کشور

شایع‌ترین داروهای عامل مسمومیت در کشور

سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا‌و‌دارو با تاکید بر اهمیت آگاهی عمومی در مصرف صحیح داروها گفت:

مسمومیت‌های دارویی یکی از نگرانی‌های جدی بهداشت عمومی در ایران است. شایع‌ترین داروهای عامل مسمومیت در کشور شامل استامینوفن، بنزودیازپین‌ها، و مسکن‌های مخدر هستند. مصرف بی‌رویه یا اشتباه این داروها می‌تواند عواقب جدی برای سلامت فرد داشته باشد.

استامینوفن به‌خصوص در دُزهای بالا می‌تواند منجر به آسیب جدی به کبد شود. هم‌چنین، بنزودیازپین‌ها به‌دلیل تأثیر بر سیستم عصبی مرکزی، در صورت مصرف نادرست می‌توانند باعث خواب‌آلودگی و تضعیف تنفس شوند.

دکتر زهرا جهانگرد در خصوص داروهای ضدافسردگی و داروهای قلبی تصریح کرد: این داروها نیز در صورت مصرف غیرمجاز و یا تجویز نادرست می‌توانند خطرناک باشند. برای مثال، آمی‌تریپتیلین و دیگوکسین از جمله داروهایی هستند که در صورت مسمومیت، عوارض جدی‌تری را به همراه دارند.

علاوه‌بر داروها، مصرف مواد شیمیایی و گاز مونوکسید کربن نیز از دیگر علل شایع مسمومیت در کشور به‌شمار می‌آیند. بنابراین، آموزش عمومی و آگاهی از خطرات این مواد اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی بر لزوم افزایش آگاهی در جامعه تأکید کرد و افزود: باید مردم را نسبت به مصرف صحیح داروها و خطرات آن‌ها آگاه کنیم. هم‌چنین، نگهداری داروها در مکان‌های ایمن و دور از دسترس کودکان باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر