جمعه 30 شهریور 1403
25.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهافواید شکلات تلخ

فواید شکلات تلخ

فواید شکلات تلخ

شکلات تلخ با محتوای کاکائوی بالا یکی از بهترین منابع آنتی‌اکسیدانی است که علاوه‌بر فراهم‌کردن مواد معدنی ضروری ممکن است از افراد در برابر برخی بیماری‌ها محافظت کند. باوجودِاین، رعایت اعتدال در مصرف شکلات تلخ نیز حائز اهمیت است زیرا می‌تواند حاوی قند، چربی، و کالری بالایی باشد.

✔️مهم‌ترین فواید شکلات تلخ:

*فراهم‌آوری مواد مغذی سالم از جمله فیبر، آهن، منیزیم، مس، پتاسیم، فسفر، روی، و سلنیوم

*یک منبع قوی از آنتی‌اکسیدان

آنتی‌اکسیدان‌های فعال از نظر زیستی، پلی‌فنول‌ها، فلاوانول‌ها، و کاتچین‌ها هستند. پلی‌فنول‌ها ممکن است به کاهش برخی اَشکال کلسترول LDL (بد) در ترکیب با موادی مانند بادام کمک کنند.

*افزایش کلسترول HDL (خوب)

در یک مطالعه، شکلات تلخ با لیکوپن به‌طوری قابل‌توجه سطوح کلی کلسترول، کلسترول LDL و تری‌گلیسیرید را کاهش داد. برخی از اَشکال کلسترول LDL با واکنش به رادیکال‌های آزاد در بدن اکسید می‌شوند، و ذرات LDL را قادر می‌سازند تا به بافت‌ها، مانند پوشش شریان‌های قلب آسیب برسانند. فلاوانول‌های موجود در شکلات تلخ می‌تواند مقاومت به انسولین را کاهش دهد، اما شکلات تلخ حاوی قند بالا می‌تواند اثری معکوس داشته باشد.

*احتمال کاهش فشار خون

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که کاکائو یا شکلات تلخ می‌تواند جریان خون را بهبود بخشد و فشار خون را کاهش دهد، اگرچه اثرات آن معمولاً خفیف است. با این‌حال، ممکن است افرادی که در حال حاضر تحت درمان برای فشار خون بالا هستند، از افزودن فلاوانول‌های کاکائو به رژیم غذایی خود سود زیادی نبرند.

*احتمال کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی

به‌نظر می‌رسد ترکیبات موجود در شکلات تلخ در برابر اکسیداسیون LDL بسیار محافظت‌کننده هستند. در دراز مدت، این باعث می‌شود کلسترول کمتری در شریان‌ها جمع شده و خطر بیماری قلبی کاهش یابد. بررسی مطالعات نشان می‌دهند که خوردن شکلات تلخ سه بار در هفته خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی را تا ۹ درصد کاهش می‌دهد. بررسی دیگری نشان داد که خوردن ۴۵ گرم شکلات تلخ در هفته خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی را تا ۱۱ درصد کاهش می‌دهد. با این‌حال، به‌نظر نمی‌رسد مصرف بیش از ۱۰۰ گرم شکلات تلخ در هفته فوایدی برای سلامتی داشته باشد.

*احتمال محافظت از پوست در برابر نور خورشید

ترکیبات زیست‌فعال موجود در شکلات تلخ نیز ممکن است برای پوست عالی باشند. فلاوانول‌ها می‌توانند از آسیب‌های خورشید محافظت کنند، جریان خون به پوست را بهبود بخشند و تراکم و آبرسانی پوست را افزایش دهند. نتیجه این است که پوست در برابر نور خورشید محافظت بهتری دارد. در هر صورت فراموش نکنید که که مصرف شکلات تلخ نمی‌تواند جایگزین ضدآفتاب و سایر اشکال محافظت در برابر آفتاب شود.

*بهبود عملکرد مغز

مطالعات نشان می‌دهند که خوردن کاکائو با فلاوانول بالا می‌تواند جریان خون به مغز را در بزرگسالان جوان بهبود بخشد. این ممکن است توضیح دهد که چرا خوردن روزانه کاکائو باعث بهبود توجه، یادگیری کلامی و حافظه می‌شود. فلاونوئیدهای کاکائو هم‌چنین ممکن است به حفظ عملکرد شناختی در افراد مسن مبتلا به اختلال شناختی خفیف کمک کند و احتمال پیشرفت به زوال‌عقل را کاهش دهد. اما تحقیقات بیشتری لازم است. علاوه‌بر این، کاکائو حاوی مواد محرکی مانند کافئین و تئوبرومین است که ممکن است یک دلیل کلیدی برای بهبود عملکرد مغز در کوتاه‌مدت باشد.

انتهای پیام

انتشار این مطلب با ذکر منبع «دنیای سلامت و دارو» بلامانع است.

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر