شنبه 31 شهریور 1403
21 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهانتیجه یک مطالعه: یک دُز از واکسن HPV سال‌ها از ابتلا به...

نتیجه یک مطالعه: یک دُز از واکسن HPV سال‌ها از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند

نتیجه یک مطالعه: یک دُز از واکسن HPV سال‌ها از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند

تخمین زده می‌شود که حدود ۸۰ درصد مردم در مقطعی از زندگی‌شان به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) آلوده می‌شوند. اگرچه بسیاری از عفونت‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرند، برخی از گونه‌های HPV می‌توانند به DNA آسیب برسانند و منجر به انواع سرطان‌ها از جمله سرطان دهانه رحم، مقعد و اوروفارنکس (گلو) شوند.

سرطان دهانه رحم چهارمین علت مرگ‌و‌میر ناشی از سرطان در زنان در سراسر جهان است، به‌طوری که ۸۸ درصد از موارد سرطان دهانه رحم در کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط (LMICs) رخ می‌دهد. خوشبختانه اکثر سرطان‌های دهانه رحم با واکسیناسیون قابل‌پیشگیری هستند.

توسعه واکسن‌های ضد HPV انقلابی در مبارزه با این ویروس ایجاد کرده است. تحقیقات گسترده اثربخشی بالای واکسن‌های HPV را در پیشگیری از عفونت‌ها و سرطان‌های بعدی نشان داده است. و با این حال، تا سال ۲۰۲۱، تنها ۱۳ درصد از دختران در جهان واکسینه شده‌اند.

در ابتدا رژیم واکسیناسیون، دو یا سه دُز را برای ایجاد حفاظت بهینه توصیه می‌کرد. با این‌حال، مطالعات اخیر اثربخشی قابل توجه یک دُز را نشان داده است، به ویژه برای LMIC ها که در آن اجرای برنامه‌های واکسیناسیون چند دُز چالش‌های متعددی را به همراه دارد. این‌ها شامل هزینه‌های بالا، لجستیک پیچیده و زیرساخت محدود مراقبت‌های بهداشتی است.

به گفته محققان این پژوهش: آخرین مطالعه ما با شرکت بیش از ۸۰۰ زن در فیجی نشان داد که واکسن HPV تا ۸ سال پس از واکسیناسیون در برابر دو سویه HPV که باعث سرطان می‌شوند، بسیار مؤثر است.

این کار با مشارکت وزارت بهداشت و خدمات پزشکی فیجی انجام، و در مجله The Lancet Regional Western Pacific منتشر شد.

این واکسن ۸۱ درصد در برابر دو سویه رایج اچ‌پی‌وی ۱۶ و ۱۸ که باعث حدود ۷۰ درصد از کل موارد سرطان دهانه رحم در فیجی و در سراسر جهان می‌شوند، مؤثر بود.

مسائل لجستیکی تحویل واکسن‌ها به روستاها و جوامع دورافتاده در کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام و پاپوآ گینه نو به‌دلیل موقعیت جغرافیایی چالش‌برانگیز است. بنابراین، در دسترس‌بودن واکسن HPV تک‌دُز فرصتی ارزشمند برای غلبه بر این موانع و محافظت از جمعیت‌های آسیب‌پذیر است.

این مطالعه نشان داد که تزریق یک دُز از واکسن HPV، کارایی مشابه (۹۷.۵٪) با دو یا سه دُز در ۱۸ ماه پس از واکسیناسیون در جلوگیری از تشخیص HPV نوع ۱۶ و ۱۸ دارد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر