جمعه 30 شهریور 1403
25.4 C
Tehran
خانهخواص ویتامین هاویتامین K به پیشگیری از دیابت کمک می‌کند

ویتامین K به پیشگیری از دیابت کمک می‌کند

ویتامین K به پیشگیری از دیابت کمک می‌کند

مطالعات قبلی ارتباط بین کاهش مصرف ویتامین K و افزایش خطر ابتلا به دیابت را نشان داده‌اند. یک مطالعه جدید توسط محققان کانادایی نشان می‌دهد این ویتامین که معمولا در سبزیجات برگ‌پهن یافت می‌شود، قند خون را تنظیم می‌کند.

ویتامین K یک ماده مغذی محلول در چربی است که برای ساخت پروتئین‌های دخیل در فرآیند لخته‌شدن خون، سلامت استخوان، و قلب ضروری است. این ویتامین از تجمع کلسیم جلوگیری می‌کند و باعث کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا، بیماری قلبی، و کلیوی می‌شود. هم‌چنین به‌راحتی تجزیه شده و از طریق ادرار یا مدفوع دفع می‌شود. از این‌رو، حتی با مصرف زیاد مواد غذایی حاوی این ویتامین، برخلاف سایر مواد مغذی محلول در چربی، احتمال بسیار کمی برای ایجاد سمیّت در بدن وجود دارد. در مطالعه‌ای که در نشریه Cell Reports منتشر شد محققان دانشگاه مونترال نه تنها ارتباط بین ویتامین K و دیابت را مشخص کردند بلکه دریافتند که چگونه این ویتامین به کنترل قند خون کمک می‌کند.

به گفته محققان این پژوهش: ما توانستیم پروتئین گاما-کربوکسیله جدیدی به نام ERGP را شناسایی کنیم. این پروتئین نقش مهمی در حفظ سطوح فیزیولوژی کلسیم در سلول‌های بتا دارد و از اختلال ترشح انسولین جلوگیری می‌کند. در نهایت هم نشان می‌دهیم که ویتامین K از طریق گاما-کربوکسیلاسیون برای ERGP و انجام نقش خود ضروری است.

منابع غذایی ویتامین K شامل شاتوت، کلم‌پیچ، اسفناج، برگ چغندر، کلم بروکسل، کلم، بروکلی، جگر، مرغ، و گوشت چرخ‌کرده است.

انتهای پیام

 

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر