جمعه 30 شهریور 1403
22.6 C
Tehran
خانهاخبار تغذیه و سلامتچه مواد غذایی‌ای باعث تداخلات دارویی می‌شود؟

چه مواد غذایی‌ای باعث تداخلات دارویی می‌شود؟

چه مواد غذایی‌ای باعث تداخلات دارویی می‌شود؟

انتخاب‌ مواد غذایی مناسب نه تنها موجب بهبود سلامت عمومی می‌شود، بلکه بر نحوه پردازش داروهای مصرفی در بدن نیز تأثیر می‌گذارد.

برخی از غذاها می‌توانند بر اثربخشی برخی داروها تأثیر بگذارند و به‌طور بالقوه منجر به مسمومیت شوند. دانستن تداخلات متداول غذا و دارو می‌تواند به افراد کمک کند تا از چنین ترکیباتی دوری کرده، بیشترین فایده را از داروی خود ببرند و عوارض جانبی نامطلوب تداخلات دارویی را به حداقل برسانند.

*الکل

مصرف الکل با برخی داروها می‌تواند منجر به ایجاد عوارض جانبی‌ مانند حالت تهوع و استفراغ، سردرد، خواب‌آلودگی، غش یا از دست‌دادن تعادل شود. هم‌چنین خطر عوارضی مانند خونریزی داخلی، مشکلات قلبی و مشکلات تنفسی را افزایش می‌دهد. داروهایی که با الکل واکنش نشان می‌دهند عبارتند از بعضی از مُسکن‌ها، داروهای ضد افسردگی، دیابت، پروستات، تشنج، آلرژی، عفونت و سرماخوردگی، کلسترول، فشار خون، سوزش سر دل و داروهای سوء هاضمه. برچسب دارو را بررسی کنید تا از تداخل آن‌ها با الکل مطلع شوید.

*محصولات لبنی

مصرف لبنیات مانند شیر، ماست و پنیر با کاهش جذب دارو می‌تواند اثربخشی آنتی بیوتیک‌ها را کاهش دهد. توصیه می‌شود دست‌کم دو ساعت قبل و شش ساعت بعد از مصرف آنتی‌بیوتیک، وعده‌های غذایی حاوی لبنیات مصرف شود.

*کافئین

چندین دارو، از جمله داروهای محرک مانند افدرین، داروهای ضد انعقاد، داروهای تست استرس قلبی مانند آدنوزین و دی‌پیریدامول، داروهای ضد افسردگی (MAOIs)، داروهای ادرارآور، داروهای ضد تشنج مانند والپروات، فنی‌توئین و فنوباربیتال و آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند کینولون موجب تداخل دارویی با کافئین می‌شود.

*سبزیجات برگ‌پهن

اگرچه سبزیجات برگ‌پهن فواید زیادی برای سلامتی دارند اما افرادی که از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند باید مراقب مصرف اسفناج و کلم‌پیچ خود باشند. این سبزی‌ها سرشار از ویتامین K هستند که به لخته‌شدن خون کمک می‌کنند و اثر داروهای رقیق‌کننده خون را از بین می‌برند.

*گریپ فروت

داروهای کاهنده کلسترول مانند استاتین‌ها با مهار آنزیم‌ها در بدن عمل می‌کنند. مصرف گریپ‌فروت می‌تواند با این آنزیم‌ها تداخل داشته باشد و به‌طور بالقوه سطوح دارو را در بدن افزایش داده و خطر عوارض جانبی را افزایش دهد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر