جمعه 27 مهر 1403
19.8 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاکاهش خطر ابتلا به زوال‌عقل با مصرف برخی مواد غذایی

کاهش خطر ابتلا به زوال‌عقل با مصرف برخی مواد غذایی

کاهش خطر ابتلا به زوال‌عقل با مصرف برخی مواد غذایی

با افزایش شیوع زوال‌عقل در سطح جهان، محققان فعالانه به‌دنبال راهکارهای جدید برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری هستند. یک مطالعه توسط محققان دانشگاه کوئینز بلفاست در ایرلند ارتباطی امیدوارکننده بین مصرف فلاونوئیدها و پیشگیری از زوال‌عقل را کشف کرده است: مصرف منظم غذاهای غنی از فلاونوئیدها می‌تواند خطر ابتلا به زوال‌عقل را تا ۲۸ درصد کاهش دهد.

زوال‌عقل زندگی بیش از ۵۵ میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است و تخمین زده می‌شود که این تعداد در سال ۲۰۵۰ به ۱۳۹ میلیون نفر برسد.

تحقیقات نشان داده است که عوامل مختلفی از جمله سن، انتخاب سبک زندگی و شرایط محیطی بر خطر ابتلا به زوال‌عقل نیز تأثیر می‌گذارند.

در این مطالعه یک گروه متشکل از ۱۲۱۹۸۶ شرکت‌کننده ۴۰ تا ۷۰ ساله از بیوبانک (بانک اطلاعات پزشکی) بریتانیا به مدت ۹.۴ سال زیر نظر قرار گرفتند.

نتایج نشان داد افرادی که بیشترین تبعیت را از رژیم غذایی غنی از فلاونوئید، به‌ویژه چای، شراب قرمز و انواع توت‌ها داشتند، کمتر در معرض خطر زوال‌عقل قرار گرفتند. هم‌چنین این مواد غذایی در افرادی که از نظر ژنتیکی دارای خطر بالای ابتلا به زوال‌عقل، فشار خون بالا و علائم افسردگی بودند، تأثیر بیشتری داشت.

فلاونوئیدها ترکیبات گیاه‌شیمیایی هستند که عمدتاً در غذاهای گیاهی یافت می‌شوند و طیف گسترده‌ای از مزایای سلامتی از جمله خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی و ضدسرطانی دارند. آن‌ها هم‌چنین با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی‌عروقی و بهبود عملکرد شناختی مرتبط هستند.

انتهای پیام

انتشار این مطلب با ذکر منبع «دنیای سلامت و دارو» بلامانع است.

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر