جمعه 27 مهر 1403
19.8 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهایک داروی ضد افسردگی رایج به‌طوری غیرمنتظره در برابر تومورهای مغزی تهاجمی...

یک داروی ضد افسردگی رایج به‌طوری غیرمنتظره در برابر تومورهای مغزی تهاجمی موثر است

یک داروی ضد افسردگی رایج به‌طوری غیرمنتظره در برابر تومورهای مغزی تهاجمی موثر است

دانشمندان دریافته‌اند که یک داروی ضد افسردگی ارزان و در دسترس به‌طوری غیرمنتظره در درمان تومورهای مغزی با ویژگی تهاجمی موثر است.

این دارو که وُرتیوکستین (vortioxetine) نام دارد و قیمت آن حدود ۴۰ پوند است، معمولا برای بزرگسالان مبتلا به اختلال افسردگی عمده تجویز می‌شود.

با این‌حال، آزمایش‌های آزمایشگاهی روی سلول‌های سرطانی نشان داده‌اند که این دارو در درمان گلیوبلاستوما – شایع‌ترین و سریع‌الرشدترین نوع تومور مغزی هم مؤثر است.

گلیوبلاستوما شایع‌ترین نوع تومور سرطانی مغز در بزرگسالان است که سالانه حدود ۳۲۰۰ مورد در بریتانیا تشخیص داده می‌شود.

 محققان بیمارستان دانشگاه زوریخ اکنون امید خود را برای درمان این بیماری تهاجمی که در حال‌حاضر تنها در ۱۸-۱۲ ماه به مرگ منجر می‌شود افزایش داده‌اند.

به گفته دانشمندان، آزمایش‌های بیشتر روی موش‌ها نشان داد که وُرتیوکستین «اثربخشی خوبی» دارد، به‌ویژه در ترکیب با درمان‌های استاندارد مانند جراحی، شیمی‌درمانی و پرتودرمانی.

تنها ۲۵ درصد از بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما بیش از یک سال و ۵ درصد بیش از ۵ سال زنده می‌مانند. داروهایی که در برابر تومورهای مغزی مؤثر هستند، به‌سختی یافت می‌شوند، زیرا بسیاری از داروهای سرطان نمی‌توانند از یک غشای جلوگیری‌کننده از سموم، معروف به سد خونی مغزی، عبور کرده و به مغز برسند.

به‌عنوان بخشی از این مطالعه که در نشریه نیچر منتشر شده است، محققان صدها داروی موجود دیگر را که قادر به عبور از این سد هستند، مانند داروهای ضد افسردگی و داروهای پارکینسون آزمایش کردند. به گفته محققان، وُرتیوکستین که قیمت آن حدود ۴۰ پوند برای یک بسته ۲۸ قرصی است، در بین تمام داروهای ضدافسردگی آزمایش‌شده موثرتر بود.

انتهای پیام

انتشار این مطلب با ذکر منبع «دنیای سلامت و دارو» بلامانع است.

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر