جمعه 27 مهر 1403
19 C
Tehran

خواص شلغم زرد

خواص شلغم زرد

شلغم زرد نوعی سبزی ریشه‌ای است که به اندازه سایر سبزیجات ریشه‌ای مانند هویج محبوب نیست؛ اما سرشار از فیبر و بسیار مغذی است و آنتی‌اکسیدان، ویتامین‌ها، مواد معدنی ضروری مانند ویتامین سی، پتاسیم، فولات، نیاسین، تیامین، و ترکیبات گیاهی مفیدی را برای محافظت از سیستم ایمنی در خود جای داده است.

یک فنجان شلغم زرد پخته‌شده حاوی: ۷۲ کالری- ۱۶.۴ گرم کربوهیدرات- ۴.۳۲ گرم فیبر- ۲.۲۳ گرم پروتئین- کمتر از ۱ گرم چربی- ۴۵.۱ میکروگرم ویتامین سی- ۵۱۸ میلی‌گرم پتاسیم- ۳۶ میکروگرم فولات- ۱.۷۲ میلی‌گرم نیاسین- و ۰.۱۹ میلی‌گرم تیامین.

محافظت از سلامت قلب، حمایت از سلامت دستگاه گوارش، کمک به جلوگیری از افزایش وزن، مبارزه با التهاب،  پیشگیری از پیری زودرس، و احتمالا کمک به کاهش خطر ابتلا به سرطان از مهم‌ترین خواص شلغم زرد است.

هم‌چنین شلغم زرد حاوی چند ویتامین از گروه B از جمله فولات، نیاسین و تیامین است. فولات برای سلامت عصبی و رشد مغز جنین حیاتی است، در حالی‌که نیاسین و تیامین برای متابولیسم انرژی، عملکرد سلولی و رشد مورد نیاز هستند.

مصرف شلغم زرد مقدار مناسبی پتاسیم را نیز فراهم می‌کند؛ ماده معدنی مورد نیاز برای تنظیم فشار خون سالم. افزودن بیشترِ غذاهای غنی از پتاسیم به رژیم غذایی خود، مانند شلغم زرد می‌تواند به افراد کمک کند تا نیاز روزانه پتاسیم آن‌ها مرتفع شده و در برابر فشار خون بالا محافظت شوند.

شلغم زرد برای اکثر مردم بی‌خطر است. با این‌حال، ممکن است برخی به آن حساسیت داشته باشند. افرادی که به شلغم زرد آلرژی دارند باید از مصرف آن هم به‌تنهایی و هم در هر غذای تهیه‌شده با آن خودداری کنند.

شلغم زرد هم‌چنین حاوی نوعی قند غیرقابل هضم به نام رافینوز است که می‌تواند باعث گاز، نفخ و ناراحتی عمومی معده در برخی افراد شود؛ از این‌رو خیساندن و پختن شلغم زرد برای کاهش مقدار رافینوز توصیه می‌شود.

انتهای پیام

انتشار این مطلب با ذکر منبع «دنیای سلامت و دارو» بلامانع است.

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر