شنبه 31 شهریور 1403
21 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاورزش شدید می‌تواند خطر سکته مغزی را در افراد مبتلا به انسداد...

ورزش شدید می‌تواند خطر سکته مغزی را در افراد مبتلا به انسداد شدید عروق افزایش دهد

ورزش شدید می‌تواند خطر سکته مغزی را در افراد مبتلا به انسداد شدید عروق افزایش دهد

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که «ورزش شدید» می‌تواند اثراتی نامطلوب در افرادی به‌جای بگذارد که دچار انسداد شریانی در سطح متوسط به بالا هستند.

محققان مؤسسه فناوری هند کاراگپور دریافتند که ضربان قلب سریع در حین ورزش‌کردن می‌تواند خطر سکته مغزی را در افرادی که سرخرگ کاروتیدشان به‌شدت دچار انسداد شده، افزایش دهد. از طرف دیگر، ورزش به حفظ جریان خون طبیعی در افراد سالم و افرادی که انسداد خفیف دارند، کمک می‌کند.

سومانتو رُی، نویسنده اصلی این پژوهش در بیانیه‌ای اعلام کرد: ورزش شدید اثراتی نامطلوب بر بیماران مبتلا به استنوز (تنگی) سرخرگ کاروتید در سطوح بالاتر دارد. این امر به‌طور قابل‌توجهی تنش برشی در ناحیه استنوز را افزایش می‌دهد که ممکن است باعث پارگی آن قسمت از تنگی شود. پلاک پاره‌شده می‌تواند سپس به مغز و منبع خون آن جریان یافته و موجب سکته مغزی ایسکمیک شود. این انسداد ناشی از تجمع پلاک بر روی دیواره‌های داخلی شریان‌های کاروتید است که مسئول تأمین جریان خون به بافت‌های صورت و مغز است.

بر اساس نتایج این تحقیق، افرادی که در سرخرگ کاروتید تنگی متوسط تا شدید، یا سابقه سکته مغزی دارند باید از یک برنامه ورزشی خاص پیروی کنند.

انتهای پیام

 

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر