شنبه 6 مرداد 1403
32 C
Tehran
خانه وبلاگ

عملکرد موفق واکسن آزمایشی MK-۱۶۵۴ برای محافظت از نوزادان در برابر RSV 

عملکرد موفق واکسن آزمایشی MK-۱۶۵۴ برای محافظت از نوزادان در برابر RSV 

شرکت مِرک اعلام کرد که واکسن مبتنی بر آنتی‌بادی این شرکت برای محافظت از نوزادان در برابر بیماری ناشی از ویروس سین‌سیشیال تنفسی (RSV)، هدف اصلی یک مطالعه فاز میانی به نهایی را برآورده کرد.

این محصول تزریقی که MK-۱۶۵۴ نام دارد به کاهش بروز عفونت تنفسی تحتانی در نوزادان در مقایسه با دارونما کمک کرد. RSV یک ویروس تنفسی فصلی است که عموما باعث ایجاد علائم خفیف و شبیه به سرماخوردگی می‌شود.

با این‌حال نوزادان و افراد مسن در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این ویروس قرار دارند. RSV یکی از علل اصلی ذلت‌الریه در کودکان نوپا و سالمندان است که سالانه موجب بستری‌شدن ۱۷۷ هزار نفر در بیمارستان و مرگ ۱۴ هزار نفر در آمریکا می‌شود.

انتهای پیام

انتشار این مطلب با ذکر منبع «دنیای سلامت و دارو» بلامانع است.

دفاع از مدل کسب و کار خود در برابر اتهام افزایش هزینه‌های بیماران

دفاع از مدل کسب و کار خود در برابر اتهام افزایش هزینه‌های بیماران

واسطه‌های صنعت داروسازی آمریکا از نقشِ خود در سیستم مراقبت‌های بهداشتی در جلسه استماع کنگره در روز سه‌شنبه دفاع کردند. اعضای کمیته، آن‌ها را متهم کرده بودند که بیماران را به‌سمت درمان‌های گران‌قیمت سوق می‌دهند، حتی زمانی که گزینه‌های کم‌هزینه در دسترس هستند.

گزارش کمیته نظارت و پاسخگویی مجلس نمایندگان که اوایل روز سه‌شنبه منتشر شد، حاکی از آن بود که شواهدی پیدا شده که نشان می‌دهد این شرکت‌های مدیریت دریافتی داروخانه‌ها (PBM)، شرکت‌های داروسازی را مجبور می‌کنند برای قرار دادن داروهای برند خود در موقعیت مطلوب در فهرست داروهای تحت‌پوشش طرح‌های بیمه‌ای مختلف، تخفیف پرداخت کنند.

در شهادت در مقابل کمیته، مدیران سه شرکت برتر مدیریت دریافتی آمریکا گفتند که مدل‌های تجاری آن‌ها موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های بیمه‌شدگان از جمله اعضای اتحادیه‌های کارگری می‌شود.

آن‌ها “سوءاستفاده از حق ثبت اختراع” توسط تولیدکنندگان دارو را که عرضه داروهای ژنریک ارزان‌تر و داروهای بایوسیمیلار را به تاخیر می‌اندازد، عامل افزایش هزینه‌های مصرف‌کنندگان دانستند و افزودند که قیمت عرضه داروهای جدید نیز یک مسئله است.

مدیران صنعت داروسازی به‌نوبه خود بارها گفته‌اند کهBM ها مقصر هزینه‌های بالای داروهای تجویزی هستند.

انتهای پیام

انتشار این مطلب با ذکر منبع «دنیای سلامت و دارو» بلامانع است.

دانشمندان ژاپنی با پوست زنده چهره ربات را خندان کردند

دانشمندان ژاپنی با پوست زنده چهره ربات را خندان کردند

دانشمندان ژاپنی راهی ابداع کرده‌اند که بافت زنده پوست را به صورت‌های روباتیک متصل کرده و آن‌ها را به “لبخند” تبدیل می‌کند.

محققان دانشگاه توکیو سلول‌های پوست انسان را به‌شکل صورت رشد دادند و با استفاده از اتصالات رباط‌مانند تعبیه‌شده آن را به شکل “خنده” درآوردند.

شوجی تاکوچی، محقق ارشد این پژوهش گفت: نتیجه، اگرچه ترسناک است، اما گام مهمی در جهت ساخت ربات‌های شبیه‌تر به موجودات زنده است. با اتصال این محرک‌ها و پیوندها، برای اولین بار امکان دستکاری پوست زنده فراهم شد.

ربات خندان، که در مطالعه‌ای که ماه گذشته در نشریه Cell Reports Physical Science منتشر شد، حاصل یک دهه تحقیقات تاکوچی و آزمایشگاه او در مورد بهترین روش ترکیب ماشین‌های بیولوژیکی و مصنوعی است.

تاکوچی گفت که بافت زنده مزایای بی‌شماری نسبت به فلزات و پلاستیک‌ها دارد که از کارایی انرژی مغز و ماهیچه‌ها تا توانایی پوست برای ترمیم خود را شامل می‌شود.

با نگاهی به آینده، هدف محققان افزودن عناصر بیشتری به پوست رشد یافته در آزمایشگاه، از جمله سیستم گردش خون و اعصاب است. این امر می‌تواند منجر به پلتفرم‌های تست ایمن‌تر برای لوازم آرایشی و داروهای جذب‌شده از طریق پوست شود. هم‌چنین می‌تواند پوشش‌های واقعی‌تر و کاربردی‌تری برای روبات‌ها تولید کند.

انتهای پیام

انتشار این مطلب با ذکر منبع «دنیای سلامت و دارو» بلامانع است.

کوتاه‌ترین مسیر برای تهیه داروهای تک نسخه‌ای 

کوتاه‌ترین مسیر برای تهیه داروهای تک نسخه‌ای

دکتر نازیلا یوسفی، دبیر کارگروه بررسی و تدوین فهرست دارویی ایران گفت:

در راستای حرکت به‌سمت دولت الکترونیک و تسهیل فرایندها، ثبت درخواست داروهای تک‌نسخه‌ای توسط فرد متقاضی از منزل و در سامانه میز خدمت الکترونیک سازمان غذا‌و‌دارو به آدرس https://khedmat.fda.gov.ir انجام می‌شود.

با توجه به این‌که از بهمن ماه سال ۱۴۰۲ بررسی اولیه این درخواست‌ها و تکمیل مستندات به معاونت‌های غذا‌و‌داروی تهران، مراکز استان‌ها و شهرستان‌های دارای دانشگاه علوم پزشکی واگذار شده است، متقاضیان این داروها پس از ثبت درخواست خود علاوه‌بر این‌که می‌توانند با نام کاربری خود وارد سامانه شوند و فرایند تایید درخواست خود را پیگیری کنند. هم‌چنین در صورت نیاز می‌توانند از معاونت‌های غذا‌و‌داروی محل سکونت خود برای ثبت و پیگیری درخواست‌ها کمک بگیرند.

فرم درخواست داروی موردی و راهنمای ثبت درخواست، در تارنمای سازمان غذا و دارو به آدرس https://fda.gov.ir   از مسیر: خانه –> میز خدمت –> ثبت درخواست در سامانه خدمت –> راهنمای ثبت درخواست داروی تک‌نسخه‌ای، قابل‌مشاهده و دانلود است.

پس از مرحله‌ تایید نیازی به تماس تلفنی یا مراجعه حضوری به سازمان نیست و تمامی امور از طریق سامانه میز خدمت الکترونیک و معاونت‌های غذا و دارو قابل‌پیگیری خواهد بود.

بعد از تایید درخواست نیز با متقاضی جهت راهنمایی درخصوص نحوه تامین از طرف معاونت برنامه‌ریزی اداره کل دارو تماس گرفته خواهد شد. درغیر این‌صورت متقاضی می‌تواند جهت راهنمایی درخصوص نحوه دریافت دارو با معاونت مذکور تماس حاصل کند.

انتهای پیام

ارتباط رژیم غذایی در دوران بارداری و نقش آن در احتمال ابتلای فرزندان به اوتیسم 

ارتباط رژیم غذایی در دوران بارداری و نقش آن در احتمال ابتلای فرزندان به اوتیسم 

تیم کوچکی از متخصصان بهداشت عمومی دانشگاه گلاسکو و مؤسسه بهداشت عمومی نروژ، ارتباط احتمالی بین برخی موارد اوتیسم و رژیم غذایی در دوران بارداری را گزارش دادند.

این تیم، اطلاعات موجود در دو پایگاه داده بزرگ از اطلاعات پزشکی ۹۵ هزار مادر و دختر را در نروژ و انگلستان در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸ و ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۲ آنالیز کردند.

نتایج این مطالعه که در نشریه JAMA Network Open منتشر شده است نشان داد زنانی که از یک رژیم غذایی سالم (مصرف منظم سبزیجات، انواع میوه، آجیل، ماهی، غلات کامل، حذف غذاهای پرچرب و فرآوری‌شده، نوشابه‌ها و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده)، پیروی می‌کردند ۲۲ درصد کمتر از زنانی که از یک رژیم غذایی نه‌چندان سالم پیروی می‌کردند احتمال تولد فرزند مبتلا به اوتیسم در آن‌ها وجود داشت.

هم‌چنین کودکانی که از مادرانی متولد شدند که در دوران بارداری منظما از رژیم غذایی سالم استفاده می‌کردند، صرفنظر از اوتیسم، ۲۴ درصد کمتر در معرض مشکلات اجتماعی و / یا ارتباطی قرار داشتند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که به‌نظر می رسد رژیم غذایی، عوامل ژنتیکی و محیطی در ایجاد اوتیسم در کودکان در حالی‌که هنوز در رحم هستند، دخیل است، اگرچه علت دقیق آن هنوز ناشناخته باقی مانده است.

انتهای پیام

انتشار این مطلب با ذکر منبع «دنیای سلامت و دارو» بلامانع است.

داروی کاهش وزن وگووی برای کاهش خطرات قلبی در بریتانیا تایید شد

داروی کاهش وزن وگووی برای کاهش خطرات قلبی در بریتانیا تایید شد

آژانس نظارتی داروها و محصولات بهداشتی بریتانیا (MHRA) روز سه‌شنبه اعلام کرد که داروی کاهش وزن وگووی شرکت نووُ نوردیسک را برای استفاده در بزرگسالان دارای اضافه‌وزن یا چاق به‌منظور کاهش خطرات مشکلات قلبی جدی یا سکته تایید کرده است.

تاییدیه این آژانس در پی تایید مشابهی از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در ماه مارس است. بدین‌ترتیب داروی وگووی به نخستین داروی کاهش وزن GLP-۱ تبدیل شد که برای پیشگیری از حوادث قلبی‌عروقی در افراد مبتلا به چاقی تجویز می‌شود.

بر اساس گزارش بنیاد قلب بریتانیا بیش از ۷.۶ میلیون نفر در این کشور با بیماری‌های قلبی‌عروقی زندگی می‌کنند و از هر ۶ مرگ‌و‌میر ناشی از بیماری‌های قلبی و گردش خون یک مرگ با شاخص توده بدنی بالا مرتبط است.

تاییدیه MHRA بر اساس نتایج یک کارآزمایی بود که نشان داد داروی وگووی خطر حوادث قلبی‌عروقی مهم مانند حمله قلبی و سکته را تا ۲۰ درصد در مقایسه با دارونما کاهش داد.

انتهای پیام

انتشار این مطلب با ذکر منبع «دنیای سلامت و دارو» بلامانع است.

افزایش درگیری‌ها در سطح جهان منجر به کاهش نرخ واکسیناسیون کودکان در سال ۲۰۲۳ شد

افزایش درگیری‌ها در سطح جهان منجر به کاهش نرخ واکسیناسیون کودکان در سال ۲۰۲۳ شد

سازمان ملل متحد اعلام کرد در سال ۲۰۲۳ تعداد بیشتری از کودکان واکسیناسیون حیاتی خود را برای بیماری‌هایی مانند دیفتری، کزار و سیاه‌سرفه (DTP) از دست دادند که علت این امر افزایش درگیری‌ها در سراسر جهان بود که مانع از عرضه واکسن‌های نجات‌بخش عمدتا در مناطق جنگ‌زده شد.

طبق برآوردهای سازمان ملل: حدود ۱۴.۵ میلیون کودک در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با ۱۳.۹ میلیون کودک در سال قبل از آن موفق به دریافت واکسن نشدند. با این‌حال، این آمار کمتر از زمان همه‌گیری کووید۱۹ است که حدود ۱۸ میلیون کودک واکسیناسیون خود را از دست دادند. هم‌چنین ۶.۵ میلیون کودک دیگر فقط موفق به دریافت یک دُز واکسن شدند که به معنای عدم محافظت کامل در برابر بیماری‌ها است.

این برآوردها بر اساس تعداد کودکانی است که دُز اول یا هر سه دُز از واکسن DTP را دریافت کردند یا دریافت نکردند که برای پیشگیری از شیوع بیماری کافی نیست.

بیشترین کاهش پوشش واکسیناسیون در سطح جهان مربوط به سودان بود که به‌دلیل ۱۵ ماه جنگ داخلی از دست رفت. نرخ پوشش واکسیناسیون در سال ۲۰۲۳ از ۷۵ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۵۷ درصد کاهش یافت. این بدین معنا است که نزدیک به ۷۰۱ هزار کودک در سودان در برابر بیماری‌های مهلکی چون سرخک و دیفتری واکسینه نشده‌اند.

تعداد کودکان واکسینه‌نشده در فلسطین نیز از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا سپتامبر همان سال از هزار نفر در سال ۲۰۲۱ به ۱۷ هزار نفر طی ۹ ماه افزایش یافت.

سودان، یمن، و افغانستان همگی در فهرست ۲۰ کشوری بودند که بیشترین کودکان واکسینه‌نشده را در سال ۲۰۲۳ داشتند.

در گزارش سازمان ملل نکات مثبتی وجود داشت. به‌عنوان مثال، در سال ۲۰۲۳، حدود ۶۰۰ هزار کودک واکسینه‌نشده کمتر در سراسر منطقه آفریقا نسبت به سال ۲۰۲۲ وجود داشت، و پوشش واکسن اچ‌پی‌وی که از سرطان دهانه رحم محافظت می‌کند، نیز در سطح جهانی بهبود یافته است. اوکراین نیز علی‌رغم جنگ با روسیه شاهد بهبودی بود.

انتهای پیام

انتشار این مطلب با ذکر منبع «دنیای سلامت و دارو» بلامانع است.

بروز ۷ نشانه غیرمعمول کمبود ویتامین B۱۲ در دست‌و‌پاها به‌ویژه در شب 

بروز ۷ نشانه غیرمعمول کمبود ویتامین B۱۲ در دست‌و‌پاها به‌ویژه در شب 

ویتامین B۱۲ یا کوبالامین، یک ویتامین ضروری به‌شکل محلول در آب است که برای بسیاری از عملکردهای حیاتی بدن از جمله ساخت گلبول‌های قرمز خون، حمایت از سلامت عصبی، و سنتز DNA مورد نیاز است. از آن‌جایی که بدن انسان نمی‌تواند ویتامین B۱۲ تولید کند، باید آن را از طریق رژیم غذایی یا مکمل‌ها دریافت کند. رژیم غذایی فاقد غذاهای حیوانی – که منابع اولیه ویتامین B۱۲ هستند – می‌تواند منجر به کمبود این ویتامین شود.

در حالی‌که علائمی مانند خستگی، حالت تهوع، کاهش وزن، افزایش ضربان قلب، ضعف، رنگ‌پریدگی پوست، افسردگی و … علائمی شایع برای کمبود ویتامین B۱۲ هستند، برخی از علائم هشداردهنده و غیرعادی به‌طور خاص در دست‌و‌پاها به‌ویژه در شب به‌شرح زیر ظاهر می‌شوند:

*درد غیرمعمول

*سرد شدن دست‌و‌پاها به‌طور غیرعادی حتی در محیط گرم

*سوزن‌سوزن شدن

*بی‌حسی

*ضعف عضلانی و گرفتگی عضلات

*سندرم پای بیقرار (RLS)

*گرفتگی و اسپاسم عضلانی

عملکرد اصلی ویتامین B۱۲ تولید گلبول‌های قرمز خون است. این سلول‌ها اکسیژن را در سراسر بدن حمل می‌کنند و کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به کم‌خونی مگالوبلاستیک شود که باعث خستگی، ضعف و تنگی نفس می‌شود. جدای از این علائم، عوارض کمبود ویتامین B۱۲ می‌تواند به‌طرق مختلف در سراسر بدن ظاهر شود.

انتهای پیام

انتشار این مطلب با ذکر منبع «دنیای سلامت و دارو» بلامانع است.

اعلام پرداختی‌های دارویار در سال ۱۴۰۳

اعلام پرداختی‌های دارویار در سال ۱۴۰۳

دکتر فرشته میرزازاده، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان غذا‌و‌دارو گفت:

از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون، ۱۵ همت بابت طرح دارویار تخصیص داده شده که حدود ۱۱.۵ همت آن بابت پرداخت بدهی بیمه‌ها به داروخانه‌های سرپایی سراسر کشور از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها است.

حدود ۳.۵ همت نیز به بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی، بابت اجرای طرح دارویار پرداخت شده است.

مقرر شده سازمان تأمین‌اجتماعی بدهی خودش تا پایان سال ۱۴۰۲ را تسویه کند، به‌طوری که ۶۰ درصد از مبلغ ۱۲ همت، بابت بدهی دارو و ملزومات پزشکی مصرفی در بیمارستان‌های علوم پزشکی است.

با این پرداخت‌ها، بدهی دارویار تا پایان فروردین ماه امسال تسویه می‌شود.

انتهای پیام

مرگ یک نفر بر اثر ویروس نیپا در ایالت کرالا هند

مرگ یک نفر بر اثر ویروس نیپا در ایالت کرالا هند

وزیر بهداشت ایالت کرالا در جنوب هند اعلام کرد که مقامات بهداشتی این ایالت پس از مرگ یک پسر ۱۴ ساله بر اثر ویروس نیپا و شناسایی ۶۰ نفر در گروه پرخطر، در حال انجام اقدامات پیشگیرانه هستند.

بخش‌هایی از کرالا از جمله مناطقی هستند که در سطح جهان بیشتر در معرض خطر شیوع این ویروس قرار دارند. منشا نیپا که از خفاش‌های میوه و حیواناتی مانند خوک است می‌تواند باعث ایجاد تب کُشنده و تورم مغزی در انسان شود.

نیپا به‌دلیل پتانسیل ایجاد یک اپیدمی توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) به‌عنوان یک پاتوژن دارای اولویت طبقه‌بندی شده است. هیچ واکسنی برای پیشگیری از عفونت این ویروس و هیچ درمانی برای آن وجود ندارد.

انتهای پیام

انتشار این مطلب با ذکر منبع «دنیای سلامت و دارو» بلامانع است.

 

استخرهای شنای غیربهداشتی، محلی برای انتقال بیماری‌های پوستی و عفونی

استخرهای شنای غیربهداشتی، محلی برای انتقال بیماری‌های پوستی و عفونی

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، همزمان با فرارسیدن هفته پیشگیری از غرق‌شدگی، ضمن تشریح توصیه‌های بهداشتی برای حفظ سلامتی شناگران در استفاده از تفریحات آبی، استخرهای شنای غیربهداشتی را محلی برای انتقال بیماری‌های پوستی و عفونی عنوان کرد و گفت:

ورزش شنا یکی از بهترین، مفیدترین و مفرح‌ترین ورزش‌هاست، اما در صورت عدم رعایت اصول بهداشتی می‌تواند سلامت شناگران را با خطر جدی مواجه کند.

مهندس محسن فرهادی بر فواید ورزش شنا در حفظ و ارتقای سلامت جسمی و روانی تاکید کرد و افزود: شنا بر ارتقای سلامتی افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بیماری های قلبی و آرتروز تاثیرگذار است؛ با این حال، “آب تفریحی” می‌تواند باعث گسترش بیماری یا آسیب شود؛ بنابراین دانستن راهکارهای محافظت از سلامت خود و دیگران در استفاده از تفریحات آبی ضرورت دارد.

“آب تفریحی”، آبی است که افراد در آن شنا، بازی و یا استراحت می کنند، مانند استخر، جکوزی، آبپاش، شناگاه‌‌های ساحلی، اقیانوس‌ها، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها.

استخرهای شنای غیربهداشتی محل بسیار مناسبی برای انتقال بیماری‌ های پوستی و عفونی است.  کیفیت فیزیکی، شیمیایی و میکروبی آب، از جمله مواردی است که در رابطه با سلامت آب استخرهای شنا باید مورد توجه قرار گیرد.

آب شناگاه‌ها گرچه به مصرف شرب نمی‌رسند، اما در صورت آلوده‌بودن خصوصا در مواردی که آب فاقد مواد گندزدای موثر فعال (مانند کلر) باشد، در اثر تماس با بدن انسان یا بلع اتفاقی و یا تنفس عامل بیماری‌زا، موجب انتقال بیماری به انسان می‌شود.

حصبه، انواع اسهال، بثورات و عفونت‌های پوستی، عفونت‌ها و ناراحتی‌های چشمی، لیپتوسپیروزیس، لژیونلازیس، بیماری‌های انگلی، بیماری‌های ویروسی نظیر هپاتیت A، ذات‌الریه یا بیماری‌های شبه آنفلوآنزا و بیماری‌های دستگاه تنفسی مانند عفونت سینوس‌ها، عفونت گوش (گوش شناگر) و عفونت گلو، شایع‌ترین بیماری‌های منتقله توسط آب در استخرهای شنای آلوده و غیراستاندارد هستند.

وی درخصوص راه‌های انتقال عوامل بیماری‌زای عفونی از آب آلوده به انسان تصریح کرد: در صورت بلعیدن آب، تماس بدن با آب و تنفس قطرات آب آلوده به میکروب و یا در اثر تماس با مواد شیمیایی موجود در آب یا استنشاق مواد شیمیایی که از آب تبخیر شده و در هوا به گاز تبدیل می ‌شوند، ممکن است به بیماری‌‌های مرتبط با شنا مبتلا شوید.

به‌منظور جلوگیری از آلودگی آب استخر با ادرار و مدفوع، شناگران قبل از ورود به استخر از توالت استفاده کنند و آن را به کودکان خود نیز آموزش دهند.

قبل از این‌که وارد آب شوید، دوش بگیرید؛ آلودگی‌‌ها و مواد آرایشی بدن شما می‌تواند با ترکیب‌شدن با مواد گندزدای آب استخر ترکیبات سمّی ایجاد کند. لذا قبل از ورود به استخر و هم‌چنین بعد از استفاده از آب استخر به‌منظور جلوگیری از انتقال آلودگی‌های احتمالی آب، بدن خود را با آب گرم و صابون شستشو دهید؛ هم‌چنین، هنگام ورود به استخر حتما از حوضچه مواد گندزدا عبور کنید.

در صورت استفاده از توالت در زمان بعد از ورود به استخر مجددا دوش گرفته و بدن خود را با آب و صابون شستشو داده و از حوضچه کلر عبور کنید. از شنا کردن در استخرهایی که کاملا آبگیری نشده و یا اینکه نجات غریقی در حال انجام وظیفه نیست، جدا خودداری کنید.

از بردن هر گونه موادغذایی به محوطه داخلی استخر خودداری کنید و همواره از وسایل شخصی نظیر مایو، حوله و دمپایی استفاده کنید؛ به‌منظور جلوگیری از انتقال عوامل بیماری‌زا در هنگام پوشیدن مایو، سایر لباس‌ های زیر حتما خارج شود.

وی ضمن تاکید بر توجه به تابلوهای علائم هشدار، اخطار و پوسترهای آموزشی در نقاط مختلف استخر بیان کرد: کدورت آب استخر هموار وضعیت آب استخر را نشان می دهد و می‌ تواند هشداری مبنی بر آلودگی آب استخر باشد، لذا از شنا کردن در آب استخرهایی که به هر دلیلی دارای کدورت هستند، خودداری کنید. شفافیت آب استخر باید به‌صورتی باشد که در یک مسیر علامت یا ویژگی خاص (مانند سکه یا خطوط کف استخر) در عمیق‌ترین قسمت آن قابل رویت باشد.

مهندس فرهادی بر شست‌و‌شو و خشک کردن حوله و مایو در معرض نور مستقیم خورشید تاکید کرد و گفت: در صورت ابتلا به بیماری‌‌های عفونی یا پوستی از ورود به آب استخر و شنا کردن تا بهبودی کامل خودداری کنید. اگر تشخیص داده شد که به عفونت گوارشی مبتلا هستید، تا دو هفته پس از قطع کامل اسهال به آب نروید.

وی هم‌چنین بر خودداری از ورود به آب درصورت وجود بریدگی یا زخم باز در سطح بدن (به‌ویژه در اثر جراحی)، تاکید کرد و افزود: چنان‌چه در صورت داشتن جراحت یا زخم باز به داخل آب می روید، از پانسمان ضد آب برای پوشاندن کامل بریدگی یا زخم استفاده کنید.

تهویه استخر باید به صورتی باشد، که بوی نامطبوعی وجود نداشته باشد؛ دمای جکوزی آبگرم حداکثر از ۴۰ درجه سانتیگراد نباید تجاوز کند و دمای بالاتر آب به ویژه برای افراد دارای ناراحتی قلبی، خطرناک است.

دمای هوای استخرهای سرپوشیده باید یک تا دو درجه بیشتر از دمای آب باشد و نباید بیشتر از ۳۰ درجه سانتیگراد شود. حداقل دمای آب استخر هم ۲۶ درجه سانتیگراد است.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، فرهادی درمورد استفاده از آب دریا، دریاچه و رودخانه‌ها عنوان کرد: آب کدر می‌‌تواند نشان‌دهنده تعداد میکروب ها در آب بیشتر از حد معمول باشد؛ در صورت مشاهده هرگونه لوله‌ای که به داخل یا اطراف آب تخلیه می شود، از آب استفاده نکرده و دور بمانید.

بعد از استفاده از آب دریا، برای صرف غذا دستهای خود را به مدت ۲۰ ثانیه بشویید، به خصوص اگر در حال بازی یا لمس شن بوده‌‌اید. اگر آب و صابون در دسترس نیست، از ضدعفونی‌کننده دست الکلی استفاده کنید که حداقل ۶۰ درصد الکل داشته باشد؛ ضدعفونی‌کننده دست ممکن است زمانی که دستها به وضوح کثیف یا چرب هستند، به اندازه کافی موثر نباشد، بنابراین قبل از ضدعفونی، شن و ماسه را از دستهای‌تان بزدایید.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پایان از هموطنان خواست تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی با سامانه ۱۹۰ تماس گرفته و تخلف را گزارش دهند.

انتهای پیام

تمایل شرکت‌های بزرگ داروسازی جهان به سرمایه‌گذاری در چین

تمایل شرکت‌های بزرگ داروسازی جهان به سرمایه‌گذاری در چین

مدیران صنعت داروسازی و بانکداران سرمایه‌گذاری اعلام کردند برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های داروسازی جهان از افزایش تنش‌های چین و آمریکا دلسرد نشده‌اند و به‌دنبال معاملاتی در چین برای تکمیل خطوط تولید دارو و تقویت حضور خود در دومین بازار بزرگ دارویی جهان هستند.

چندین معامله بزرگ توسط شرکت‌هایی هم‌چون آسترازنکا و نوارتیس در سال جاری در چین انجام شده است. شرکت‌های بریستول مایرز اسکوئیب و سانوفی نیز به‌دنبال انجام معاملاتی در این کشور هستند حتی در شرایطی که برخی از رقبا در پی اختلالات زنجیره تامین دارو مرتبط با کووید، کاهش رشد اقتصادی داخلی و کاهش قیمت‌ها برای دریافت فهرست بیمه دولتی به‌دنبال خروج از چین هستند.

تمایل شرکت‌های خارجی به شرکت‌های داروسازی چینی یک موهبت برای شرکت‌های داخلی و سرمایه‌گذارانی است که مشتاقند از سرمایه‌گذاری‌های خود سود ببرند زیرا دستگاه‌های نظارتی قوانین عرضه اولیه عمومی را سخت‌تر کرده‌اند و بدین‌ترتیب بر کسب‌و‌کارهایی که در جمع‌آوری پول نقد برای حمایت از کارهای تحقیقاتی خود با مشکل مواجه شده‌اند فشار وارد شده است.

انتهای پیام

انتشار این مطلب با ذکر منبع «دنیای سلامت و دارو» بلامانع است.

۹ مزیت تمرینات مقاومتی

۹ مزیت تمرینات مقاومتی

تمرینات مقاومتی یا تمرینات قدرتی در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این شکل از ورزش، شامل کار در برابر نیرویی برای ایجاد توده عضلانی، قدرت و استقامت است. این ورزش فقط مختص بدن‌سازان یا ورزشکاران نیست. تمرینات مقاومتی فواید بی‌شماری را برای افراد در هر سنی و سطوح تناسب اندام ارائه می‌دهد.

✔️مزایای تمرینات مقاومتی

*افزایش قدرت و کشش عضلانی

این نه‌تنها ظاهر فیزیکی افراد را بهبود می‌بخشد، بلکه توانایی آن‌ها را برای انجام کارهای روزمره به‌راحتی افزایش می‌دهد.

*بهبود سرعت متابولیسم

این ورزش می‌تواند به‌ویژه برای کسانی که به‌دنبال کاهش وزن یا حفظ وزن سالم هستند، مفید باشد.

*بهبود سلامت استخوان

با افزایش سن، تراکم استخوان کاهش یافته و خطر پوکی استخوان و شکستگی  افزایش می‌یابد. تمرینات مقاومتی با تحریک رشد استخوان و افزایش تراکم استخوان به مقابله با این کاهش طبیعی کمک می‌کند. این امر به‌ویژه برای افراد مسن و کسانی که در معرض خطر پوکی استخوان هستند بسیار مهم است.

*عملکرد بهتر مفاصل و انعطاف‌پذیری

برخلاف تصور غلط که تمرینات مقاومتی می‌تواند به مفاصل آسیب برساند، در واقع عملکرد بهتر و انعطاف‌پذیری مفاصل را افزایش می‌دهد. هنگامی‌که تمرینات مقاومتی به‌درستی انجام شوند، عضلات اطراف مفاصل را تقویت می‌کنند و حمایت و ثبات بهتری را فراهم می‌کنند. این تمرینات هم‌چنین می‌توانند با افزایش انعطاف‌پذیری عضلات و تاندون‌ها، دامنه حرکت را بهبود بخشند و خطر آسیب‌دیدگی را کاهش دهند.

*کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن

انجام تمرینات مقاومتی منظم می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و برخی سرطان‌ها را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. تمرینات قدرتی به تنظیم سطوح قند خون، بهبود پروفایل کلسترول و کاهش فشار خون کمک می‌کند. علاوه‌بر این، حساسیت به انسولین را افزایش می‌دهد که برای پیشگیری و مدیریت دیابت بسیار مهم است. با ارتقای سلامت کلی قلب و عروق، تمرینات مقاومتی نقش حیاتی در پیشگیری از این شرایط تهدیدکننده زندگی ایفا می‌کند.

*فواید سلامت روان

مزایای تمرینات مقاومتی فراتر از سلامت جسمانی است و شامل سلامت روانی نیز می‌شود. ورزش، به‌طور کلی، برای آزاد کردن اندورفین، و بهبود خلق‌و‌خوی طبیعی بدن شناخته شده است. نشان داده شده است که تمرینات مقاومتی به‌ویژه علائم اضطراب و افسردگی را کاهش داده، عملکرد شناختی را بهبود می‌بخشد و اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد. احساس موفقیت و پیشرفت حاصل از تمرینات قدرتی نیز می‌تواند انگیزه و سلامت کلی را به لحاظ روانی افزایش دهد.

*افزایش عملکرد ورزشی

برای ورزشکاران و علاقه‌مندان به ورزش، تمرینات مقاومتی سنگ بنای بهبود عملکرد است. ایجاد قدرت از طریق تمرینات مقاومتی منجر به عملکرد بهتر در فعالیت‌های ورزشی مختلف می‌شود. چه دونده، شناگر یا فوتبالیست باشید، گنجاندن تمرینات قدرتی در برنامه روزانه خود می‌تواند سرعت، چابکی و توانایی کلی ورزشی شما را افزایش دهد.

*بهبود وضعیت بدنی و تعادل

وضعیت نامناسب بدن  به‌خصوص در سبک زندگی مدرن و بی‌تحرک امروزۀ ما یک مساله رایج است. تمرینات مقاومتی می‌تواند با تقویت عضلات مسئول حفظ هم‌ترازی مناسب باشد و به اصلاح مشکلات وضعیت بدن کمک کند. به‌ویژه عضلات مرکزی قوی، نقش مهمی در حمایت از ستون فقرات و جلوگیری از کمردرد دارند. علاوه‌بر این، تمرینات مقاومتی تعادل و هماهنگی را بهبود می‌بخشد و خطر سقوط و آسیب را کاهش می‌دهد.

*راحت و سازگار

یکی از مزایای بزرگ تمرینات مقاومتی، سازگاری و راحتی آن است. می‌توان آن را تقریباً در هر مکانی و با حداقل تجهیزات انجام داد. چه در باشگاه ورزش کنید، چه در خانه یا حتی در فضای باز، تمرینات متعددی وجود دارد که  آن‌ها متناسب با سطح تناسب اندام و اهداف شما تنظیم می‌شوند.

انتهای پیام

انتشار این مطلب با ذکر منبع «دنیای سلامت و دارو» بلامانع است.

 تجویز آنتی‌بیوتیک‌ در ایران ۱۰ درصد بیشتر از نُرم جهانی

 تجویز آنتی‌بیوتیک‌ در ایران ۱۰ درصد بیشتر از نُرم جهانی

سرپرست گروه ارزیابی فناوری سلامت و مطالعات مدیریتی و اقتصادی سازمان غذا‌و‌دارو گفت:

میزان نسخ حاوی آنتی‌بیوتیک‌های تجویزی در کشور ما ۱۰ درصد از میزان استاندارد اعلام‌شده از سوی سازمان جهانی بهداشت بالاتر است.

۴۰ در صد نسخ در کشور حاوی آنتی‌بیوتیک هستند؛ در حالی‌که سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند که حداکثر ۳۰ درصد نسخ تجویزی حاوی آنتی‌بیوتیک‌ باشند.

میزان تجویز آنتی‌بیوتیک در نسخ طی سال‌های قبل حدودا ۵۰ درصد بود که با تلاش‌های صورت گرفته توسط سازمان غذا‌و‌دارو و معاونت‌های غذا و داروی سراسر کشور به ۴۰ درصد کاهش یافته است.

دکتر آزیتا نبی‌زاده با تاکید بر نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در خصوص عوارض مصرف خودسرانه و یا نادرست آنتی‌بیوتیک‌ها افزود: امیدواریم به‌دنبال اقدامات انجام شده، طی سال‌های آینده شاهد مصرف منطقی آنتی‌بیوتیک‌ها باشیم؛ چرا که آنتی‌بیوتیک‌های موثر در حال اتمام هستند و اگر هوشمندانه این داروهای حیاتی را مصرف نکنیم عوارض مقاومت‌های آنتی‌بیوتیکی را شاهد خواهیم بود و به‌زودی به عصری برمی‌گردیم که جراحت‌های جزئی باعث مرگ انسان شود.

انتهای پیام

۲۲ ژوئیه؛ روز جهانی مغز

۲۲ ژوئیه؛ روز جهانی مغز

روز جهانی مغز یک رویداد جهانی مراقبت‌های بهداشتی است که طی ۹ سال گذشته برای آگاهی از بیماری‌های مغزی هر سال در ۲۲ ژوئیه برگزار شده است. در این روز، سازمان‌ها و جوامع مختلف محلی و جهانی گرد هم می‌آیند تا بر افزایش آگاهی و حمایت از مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و تحقیق در مورد بیماری‌های عصبی تاکید کنند.

✔️موضوع روز جهانی مغز در سال ۲۰۲۴:

«سلامت مغز و پیشگیری» است. این موضوع شامل پرداختن فعالانه به عوامل خطر بیماری‌های عصبی با تاکید بر اهمیت تشخیص زودهنگام و مدیریت موثر، و بسط آموزش جهانی در مورد راهکارهای پیشگیری است.

انتهای پیام

عملکرد موفق قرص آزمایشی کاهش وزن شرکت رُش

عملکرد موفق قرص آزمایشی کاهش وزن شرکت رُش

رُش اعلام کرد که در یک مطالعه فاز اولیه قرص آزمایشی این شرکت با نام CT-۹۹۶ که به‌صورت یک‌بار در روز مصرف می‌شود منجر به کاهش وزن ۶.۱ درصدی در بیماران چاق غیردیابتی طی چهار هفته شد.

این قرص آزمایشی که می‌تواند برای بیماران تزریق‌گریز جذاب باشد با عوارض جانبی گوارشی عمدتا خفیف یا متوسط مشابه آن‌چه در سایر داروهای کاهش وزن دیده می‌شود، به‌خوبی تحمل شد.

رُش در دسامبر ۲۰۲۳ با خرید ۲.۷ میلیارد دلاری شرکت کارموت تراپیوتیکس (Carmot Therapeutics) داروی CT-۹۹۶ را نیز از آنِ خود کرد و به لیست سازندگان داروهای کاهش وزن پیوست.

انتهای پیام

۸ دانه برای سالم نگه‌داشتن مغز و تیزی ذهن

۸ دانه برای سالم نگه‌داشتن مغز و تیزی ذهن

پیروی از یک رژیم غذایی سالم برای سلامت کلی بدن مهم است و حتی ممکن است در پیشگیری و به تاخیر انداختن پیشرفت بیماری آلزایمر مفید واقع شود. البته رژیم غذایی تنها عامل بازدارنده از ابتلا به این بیماری نیست و مواردی مانند ژنتیک، استرس، و محرک‌های ذهنی نیز بایستی در نظر گرفته شوند.

حل جدول کلمات، تکمیل پازل، یادگیری یک زبان جدید، و … همگی می‌توانند بخشی از کارها برای حفظ سلامت مغز باشند.

✔️دانه‌هایی که به سلامت مغز و تقویت حافظه کمک می‌کنند 👇👇

*تخم کدو تنبل

*تخم کتان

*دانه چیا

*تخم آفتابگردان

*تخم شاهدانه

*دانه‌ کنجد

*دانه‌ انار

*دانه‌ خردل

انتهای پیام

راهکارهای پیشگیری از گزش پشه آئدس

راهکارهای پیشگیری از گزش پشه آئدس

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت خوزستان در خصوص راه‌های پیشگیری از گزش پشه آئدس و بیماری‌های ناشی از آن در کشورها یا استان‌هایی که این پشه در آن‌جا مستقر شده است، گفت:

از لباس‌های آستین بلند و شلوار بلند، پشه‌بند در هنگام خواب و از مواد دافع حشرات استفاده کنید و آب‌های راکد را از بین ببرید.

مهندس همایون امیری افزود: این نوع پشه علاقه زیادی به محیط‌های سیاه مانند لاستیک‌های فرسوده دارد و لذا این لاستیک‌ها باید جمع‌آوری شوند. این پشه در مانداب‌ها تخم‌گذاری و تکثیر پیدا می‌کند ماندآب‌ها نیر باید حتما خشک شوند.

پشه آئدس مهاجم ناقل بیماری‌های خطرناکی مانند تب دانگ، چیکونگونیا و زیکا است. این بیماری‌ها می‌توانند علائم شدیدی مانند تب، سردرد، درد عضلانی و مفصلی و بثورات پوستی ایجاد کنند و در موارد شدید، کشنده باشند.

ابتلا به بیماری تب دانگ یا دِنگی در ماه‌های اخیر در ایران افزایش یافته و هم‌اکنون ۴۰ شهر درگیر پشه آئدس هستند.

انتهای پیام

نتایج یک مطالعه: طب سوزنی می تواند دُز متادون و میل به مواد افیونی را کاهش دهد

نتایج یک مطالعه: طب سوزنی می تواند دُز متادون و میل به مواد افیونی را کاهش دهد

طبق مطالعه‌ای که در نهم ژوئیه در نشریه Annals of Internal Medicine منتشر شد، برای افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد افیونی که درمان نگهدارنده متادون (MMT) دریافت می‌کنند، هشت هفته طب سوزنی برای کاهش دُز متادون و میل به مصرف مواد افیونی مفید است.

دکتر لیمینگ لو از دانشگاه پزشکی گوانگژو در چین و همکارانش اثربخشی طب سوزنی را بر کاهش دُز متادون در یک کارآزمایی کنترل شده تصادفی که در شش کلینیک MMT در چین انجام شد، بررسی کردند.

شرکت‌کنندگانِ ۶۵ سال یا کمتر که مبتلا به اختلال مصرف مواد افیونی بودند، دست‌کم شش هفته از MMT استفاده، و به‌طور تصادفی سه بار در هفته به‌مدت هشت هفته (به ترتیب ۶۰ و ۵۸ شرکت‌کننده) طب سوزنی دریافت کردند.

محققان دریافتند که بیماران دُز متادون خود را با طب سوزنی ۲۰ درصد یا بیشتر در هفته هشتم کاهش دادند. علاوه‌بر این، طب سوزنی برای کاهش میل به مواد افیونی نیز موثر بود.

به گفته نویسندگان این پژوهش:

اگرچه تحقیقات بیشتری برای اندازه‌گیری پیامدهای بالینی طولانی‌مدت و تعیین این‌که چگونه طب سوزنی می‌تواند به بهترین شکل در یک برنامه جامع درمان سوء مصرف مواد گنجانده شود، مورد نیاز است، ولی ما معتقدیم که این یافته‌ها در نظر گرفتنِ طب سوزنی برای کاهش مصرف متادون در افرادی که MMT دریافت می‌کنند را تایید می‌کند.

انتهای پیام

تایید ابتلای ۲ مورد انسانی دیگر به آنفلوآنزای پرندگان در کلرادو

تایید ابتلای ۲ مورد انسانی دیگر به آنفلوآنزای پرندگان در کلرادو

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC) روز جمعه دو مورد دیگر از ابتلای کارگرانِ بخش طیور را به آنفلوآنزای پرندگان در کلرادو تایید کرد. این کارگران در حال معدوم‌سازی حیوانات آلوده در یک مرکز طیور بودند که دچار شیوع آنفلوآنزای پرندگان H۵N۱ شده بود.

کلرادو اخیرا چهار مورد عفونت تاییدشده از آنفلوآنزای پرندگان H۵N۱ و بررسی وضعیت پنجمین مورد مشکوک ابتلا به این بیماری را گزارش کرده است.

یک تیم تحقیقات میدانی ۹ نفره متشکل از اپیدمیولوژیست‌ها، دامپزشکان، پزشکان و یک کارشناس بهداشت شغلی برای حمایت از ارزیابی کلرادو از شیوع بیماری و موارد انسانی در این ایالت مستقر شده است.

به گفته CDC، آنالیز ژنتیکی ویروس H۵N۱ در کلرادو از نتیجه‌گیری این مرکز حمایت می‌کند که در حال حاضر خطر این ویروس برای سلامت انسان کم است و برای درک کامل خطرات شغلی قرار گرفتن در معرض ویروس‌های آنفلوآنزای پرندگان داده‌های بیشتری لازم است.

انتهای پیام

چه گیاهانی سطوح اسید اوریک را به‌طور طبیعی کاهش می‌دهند؟

چه گیاهانی سطوح اسید اوریک را به‌طور طبیعی کاهش می‌دهند؟

سطوح بالای اسید اوریک می‌تواند منجر به نقرس شود؛ نوعی آرتریت که مشخصه آن حملات ناگهانی و شدید درد، قرمزی و التهاب در مفاصل است. در حالی‌که اغلب برای مدیریت این بیماری دارو تجویز می‌شود، ترکیب برخی گیاهان دارویی در رژیم غذایی می‌تواند به کاهش سطح اسید اوریک به‌طور طبیعی کمک کند.

موثرترین گیاهان برای کاهش اسید اوریک و کاهش علائم نقرس 👇👇

*زردچوبه

زردچوبه یک گیاه ضدالتهابی قوی است که می‌تواند به کاهش سطح اسید اوریک کمک کند. کورکومین، ترکیب فعال موجود در زردچوبه تولید اسید اوریک را مهار کرده و التهاب مفاصل را کاهش می‌دهد. افزودن زردچوبه به رژیم غذایی به سادگیِ پاشیدن آن روی غذا یا نوشیدن چای زردچوبه است.

*زنجبیل

زنجبیل یکی دیگر از گیاهانی است که به‌دلیل خواص ضدالتهابی آن مشهور است. این گیاه حاوی گینجرول است که نشان داده است التهاب و سطح اسید اوریک را کاهش می‌دهد. می‌توانید زنجبیل را با افزودن آن به چای، اسموتی و غذاهای مختلف در رژیم غذایی خود بگنجانید. ریشه زنجبیل تازه یا پودر زنجبیل هر دو کارکردی موثر دارند.

*قاصدک

قاصدک چیزی بیش از یک علف هرز معمولی است. این یک گیاه اثربخش با خواص ادرارآور است که می‌تواند به کلیه‌ها کمک کرده و اسید اوریک اضافی را از بین ببرد. چای قاصدک یک روش محبوب برای مصرف این گیاه است. نوشیدن روزانه یک فنجان چای قاصدک می‌تواند به حفظ سطح اسید اوریک سالم کمک کند.

*پنجه شیطان

پنجه شیطان، گیاه بومی آفریقای جنوبی که به‌طور سنتی به‌دلیل خواص ضد درد و ضد التهابی آن استفاده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که پنجه شیطان می‌تواند به کاهش سطح اسید اوریک و کاهش علائم نقرس کمک کند. معمولاً به شکل کپسول یا تنتور در دسترس است و به‌راحتی می‌توان آن را در برنامه‌های روزمره خود گنجاند.

*تخم کرفس

تخم کرفس یک سم‌زدای قوی است که به حذف اسید اوریک از بدن کمک می‌کند. حاوی لوتئولین، ترکیبی است که آنزیم زانتین اکسیداز را که مسئول تولید اسید اوریک است مهار می‌کند. عصاره تخم کرفس را می‌توان به‌عنوان مکمل یا در آشپزی استفاده کرد تا از فواید آن بهره مند شد.

*گزنه

قرن‌ها است که از گزنه برای درمان انواع بیماری‌ها از جمله نقرس استفاده می‌شود. سرشار از ترکیبات ضد التهابی است که می‌تواند به کاهش سطح اسید اوریک و کاهش درد کمک کند. چای گزنه یک راه عالی برای مصرف این گیاه است. نوشیدن روزانه دو تا سه فنجان چای گزنه می‌تواند مفید باشد.

*خار مریم

خار مریم به‌دلیل خواص حمایت‌کننده از کبد معروف است و می‌تواند به‌طور غیرمستقیم به مدیریت سطح اسید اوریک کمک کند. کبد سالم برای پردازش و از بین‌بردن اسید اوریک ضروری است. سیلیمارین، ماده فعال موجود در خار مریم، سلامت و عملکرد کبد را ارتقا می‌دهد. خار مریم به شکل کپسول، قرص، و چای موجود است.

*هیبیسکوس

هیبیسکوس گیاهی استوایی است که به‌خاطر گل‌های زیبا و طعم ترشِ آن معروف است. نشان داده شده است که به‌دلیل خاصیت ادرارآوری، سطح اسید اوریک را کاهش می‌‍دهد. چای هیبیسکوس یک روش دلپذیر برای گنجاندن این گیاه در رژیم غذایی است. نوشیدن منظم چای هیبیسکوس می‌تواند به کاهش طبیعی اسید اوریک کمک کند.

*چای سبز

چای سبز به‌دلیل فواید متعددی که برای سلامتی دارد، از جمله توانایی آن در کاهش سطح اسید اوریک، مشهور است. سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها به‌ویژه کاتچین است که به کاهش التهاب و حمایت از عملکرد کلیه کمک می‌کند. نوشیدن روزانه یک تا دو فنجان چای سبز می‌تواند به حفظ سطح اسید اوریک سالم کمک کند.

انتهای پیام

مصرف بی‌رویه مُسکن‌ها زمینه‌ساز تشدید سردردها

هشدار/

مصرف بی‌رویه مُسکن‌ها زمینه‌ساز تشدید سردردها

دکتر فریبرز رضایی طلب، دانشیار بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:

مصرف بی‌رویه مُسکن‌ها و عدم بهبودی سردرد، می‌تواند نوعی وابستگی به دارو و چرخه معیوبی از سردردهای ناشی از مصرف مُسکن را ایجاد کند. بنابراین لازم است با مراجعه به پزشک، فرد برای هر سردرد، درمان مختص به خود را دریافت کند.

سردرد یکی از علائم شایع در بین عموم افراد است و کمتر کسی وجود دارد که در طول عمرش به سردردهای مختلف اعم از سردردهای تنشی و سردردهای ناشی از میگرن دچار نشده باشد.

مصرف بی‌رویه‌ داروهای مُسکن زمینه‌ساز تشدید سردردها در افراد است. فردی که حداقل یک روز در میان یا هر روز، مصرف مُسکن را به‌مدت دست‌کم سه ماه دارد و سردردش بهبود نمی‌یابد، باید مصرف داروی مُسکن را متوقف کند؛ زیرا وابستگی به دارو ایجاد شده و در این شرایط با مصرف زیاد و بی‌رویه مُسکن و عدم بهبودی سردرد فرد مبتلا، مشکلات خلقی و اضطراب نیز در او ایجاد می‌شود که خود تشدیدکننده سردرد است. بنابراین فرد در یک چرخه معیوبی قرار می‌گیرد و با بروز سردرد ملزم به مصرف مُسکن می‌شود، سپس مصرف آن و عدم بهبودی، مجددا منجر به اضطراب و پس از آن سردرد می‌شود.

هم‌چنین، مصرف بی‌رویه مُسکن ممکن است عوارضی هم‌چون مشکلات کلیوی و گوارشی نیز ایجاد کند، بنابراین پیشنهاد می‌شود فرد برای هر سردرد، درمان مختص خود را با مراجعه به پزشک دریافت کرد.

سردردی که طی دو تا سه هفته اخیر به یکباره به‌وجود آمده و موجب ناراحتی و تاری دید در فرد شده، بسیار مهم است و این علائم می‌تواند نشانگر مشکلات مغزی جدی‌تری باشد.

در مواقع بروز سردرد، چنان‌چه فرد با علائمی هم‌چون افت هوشیاری و آگاهی نسبت به محیط، افزایش شدید فشارخون، گزگز و مورمورشدن یکطرفه بدن روبرو شد، باید سریعا به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند.

انتهای پیام

تایید داروی کاهش وزن تیزرپاتاید در چین

تایید داروی کاهش وزن تیزرپاتاید در چین

ایلای لی‌لی اعلام کرد که اداره ملی محصولات پزشکی چین (NMPA) داروی کاهش وزن تیزرپاتاید این شرکت را تایید کرده است. این تاییدیه موجب تشدید رقابت این دارو با داروی کاهش وزن وگووی شرکت نووُ نوردیسک می‌شود که در ماه ژوئن مورد تایید چین قرار گرفت.

تیزرپاتاید که در آمریکا با نام تجاری مونجارو برای درمان دیابت و نام تجاری زپ‌باوند برای کاهش وزن تایید شده برای افرادی با شاخص توده بدنی (BMI) بیشتر از ۲۴ کیلوگرم بر متر مربع و دست‌کم یک بیماری مرتبط طراحی شده است و گزینه جدیدی را برای مدیریت وزن ارائه می‌دهد.

بررسی کمیسیون ملی بهداشت چین نشان می‌دهد که بیش از نیمی از جمعیت ۱.۴ میلیارد نفری این کشور دارای اضافه‌وزن یا چاق هستند.

انتهای پیام

فراخوان تامین فوریتی شیرخشک رگولار برندهای آپتامیل و ببلاک

فراخوان تامین فوریتی شیرخشک رگولار برندهای آپتامیل و ببلاک

اداره امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا‌و‌دارو:

با توجه به عدم اطمینان احتمالی در تامین موجودی شیرخشک‌های رگولار برندهای آپتامیل و ببلاک در کشور، به‌منظور ایجاد ذخیره استراتژیک فراخوان تامین فوریتی انواع شیرخشک‌های رگولار اعلام می‌شود.

مهلت تحویل پاکت دربسته برای شرکت‌های معتبر تامین‌کننده به دبیرخانه حراست ساختمان فخر رازی طبقه سوم تا ساعت ۱۴ تاریخ ۱۴۰۳/۰۵/۰۳ است.

انتهای پیام

واردات داروی بیماری سیفلیس به‌طور موقت در آمریکا

واردات داروی بیماری سیفلیس به‌طور موقت در آمریکا

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به شرکت داروسازی مارک کیوبن کاست پلاس دراگ (Mark Cuban Cost Plus Drug) اجازه داد تا به‌طور موقت یک داروی بیماری سیفلیس را که بیش از یک سال است در این کشور با کمبود مواجه شده، وارد کند.

داروی تزریقی بنزاتین پنی‌سیلین جی  (benzatine Penicillin G) در آوریل ۲۰۲۳ دچار کمبود شد و از آن زمان پزشکان این محصول را سهمیه‌بندی کرده‌اند. در ماه ژانویه FDA، موقتا مجوز واردات این دارو از شرکت فرانسوی لابراتوریز دلبرت را صادر کرد.

در هفدهم ژوئیه، FDA پُست خود را در مورد کمبود این دارو به‌روز و واردات آن را از شرکت داروسازی لوبرِتاریوش آترال (Laboratórios Atral) مستقر در پرتغال برای شرکت کاست پلاس دراگ آزاد اعلام کرد. شرکت پرتغالی دو نوع  لنتوسیلین (Lentocilin)  (بنزاتین بنزیل‌پنی‌سیلین تتراهیدرات  benzathine benzylpenicillin tetrahydrate) را صادر خواهد کرد.

انتهای پیام

۴۰ شهر ایران درگیر تب دنگی شده‌اند

۴۰ شهر ایران درگیر تب دنگی شده‌اند

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت گفت:

هم‌اکنون ۴۰ شهر ایران درگیر پشه آئدس هستند. پشه آئدس چهار بیماری تب دانگ، تب زرد، چیکونگونیا و زیکا را ایجاد می‌کند که در حال حاضر هیچ کدام از این بیماری‌ها واکسن و درمان قطعی ندارند.

تغییرات اقلیم و گرم‌تر شدن هوا در تخم‌گذاری و توسعه پشه آئدس و بیماری‌های منتقله از آن در دنیا موثر بوده است. در ۵۰ سال گذشته ۱۰ کشور دنیا به آئدس آلوده شدند ولی اکنون تعداد این کشورها به ۱۲۰ کشور رسیده است.

دکتر شهنام عرشی با توصیه به خارج نشدن از منزل در هنگام صبح و غروب در مناطق آلوده به پشه آئدس افزود: کسانی که می‌خواهند در این مناطق رفت و آمد یا به این مناطق سفر کنند حتما لباس آستین بلند بپوشند. پشه آئدس به‌ویژه آئدس اجیپتی، علاقه زیادی به خونخواری از انسان دارد و اگر شرایط مساعد باشد، هر یک ساعت خونخواری کرده و در طول ۲۴ ساعت تعداد زیادی را مبتلا به بیماری می‌کند و همین مساله عامل همه‌گیری انفجاری این پشه است.

پشه آئدس علاقه زیادی به محیط‌های سیاه مانند لاستیک‌های فرسوده خودروها در مناطق دپوی زباله‌ها دارد. تخم این پشه تا یک سال و نیم می‌تواند زنده بماند و در مکان‌های ماندابی تخم‌گذاری می‌کند و در صورت بارش مجدد باران تخم آن تکثیر می‌شود.

گسترش پشه و بیماری‌هایش اجتناب‌ناپذیر است اما فعالیت‌هایی نظیر بهسازی محیط، جمعیت پشه را کمتر می‌کند و احتمال آلوده‌شدن بیماران را کاهش داده و از وسعت همه‌گیری می‌کاهد. اگر دستگاه‌ها اقدامات لازم را انجام ندهند ممکن است در آن واحد با هزاران بیمار در همه‌گیری گسترده مواجه شویم.

انتهای پیام

داروی مونجارو منجر به کاهش وزن بیشتری نسبت به داروی اوزمپیک شد

داروی مونجارو منجر به کاهش وزن بیشتری نسبت به داروی اوزمپیک شد

پس از انتشار آنالیز داده‌هایی که نشان می‌دهد داروی مونجارو شرکت ایلای لی‌لی منجر  به کاهش وزن سریع‌تر و بیشتری نسبت به داروی اوزمپیک می‌شود  سهام شرکت نووُ نوردیسک سازنده داروی ضدچاقی وگووی ۱.۹ درصد کاهش یافت.

در این کارآزمایی، یک گروه با ۹۱۹۳ بیمار  داروی مونجارو دریافت کردند و گروه دیگر با همان تعداد داروی اوزمپیک. حدود نیمی از شرکت‌کنندگان دیابت نوع۲ داشتند و میانگین وزن‌شان ۱۱۰ کیلوگرم بود.

پس از محاسبه عوامل خطر فردی، در مقایسه با داروی اوزمپیک: بیمارانی که داروی مونجارو مصرف کردند ۷۶ درصد بیشتر احتمال داشت که دست‌کم ۵ درصد وزن خود را از دست بدهند، بیش از ۲ برابر بیشتر محتمل بود که دست‌کم ۱۰ درصد وزن خود را از دست بدهند و بیش از ۳ برابر بیشتر احتمال داشت که دست‌کم ۱۵ درصد وزن خود را از دست بدهند.

نووُ نوردیسک در بیانیه‌ای اعلام کرد این آنالیز، نتایج کاهش وزن داروی سماگلوتاید (اوزمپیک) و تیزرپاتاید (مونجارو) را مقایسه کرد و مشمول داروی کاهش وزن وگووی نشد، به‌رغم این‌که کاهش وزن هدف اصلی این کارآزمایی ارزیابی شده بود.

انتهای پیام

آیا ضدآفتاب‌ها به‌تنهایی از پوست محافظت می‌کنند؟

آیا ضدآفتاب‌ها به‌تنهایی از پوست محافظت می‌کنند؟

معاون اداره کل امور فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا‌و‌دارو درباره میزان ماندگاری کرم‌های ضدآفتاب گفت:

ماندگاری فرآورده‌ها با SPF بالا به اندازه SPF پایین است و استفاده از فرآورده‌ها با SPF  بالا این امکان را نمی‌دهد که زمان بیشتری روی پوست ماندگاری داشته باشند.

از آن‌جایی‌که بسیاری از افراد تنها حدود ۲۰ تا ۵۰ درصد از مقدار مورد نیاز ضدآفتاب را برای دستیابی به مقدار SPF روی برچسب استفاده می‌کنند، برخی معتقدند استفاده از کرم‌های ضدآفتاب با SPF بالا به جبران مصرف کم آن کمک می‌کند.

ضدآفتاب‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند کاملا از پوست محافظت کنند. علاوه‌بر استفاده از ضدآفتاب بر روی پوستی که با لباس پوشانده نشده است، متخصصان توصیه می‌کنند از لباس‌های پوشیده و عینک آفتابی استفاده شود. هم‌چنین در محیط‌های باز در سایه مانده و زمان ماندن در برابر نور خورشید به‌خصوص بین ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر محدود شود.

دکتر رویا مرجانیان با اشاره به این‌که هیچ راه ایمنی برای برنزه‌کردن پوست وجود ندارد تصریح کرد: با هر بار برنزه شدن، پوست آسیب دیده و ضمن تسریع در روند پیری پوست، خطر ابتلا به انواع سرطان پوست افزایش می‌یابد.

طبق این گزارش، SPF یک معیار اندازه‌گیری علمی است و درک مشخصی درباره این موضوع ارائه می‌دهد که استفاده از یک ضد آفتاب مشخص تا چه میزان باعث کاهش آسیب‌های پوستی می‌شود.

انتهای پیام

بهترین ویتامین‌ها برای زنان ۵۰ سال به بالا

بهترین ویتامین‌ها برای زنان ۵۰ سال به بالا

همان‌طور که برخی از محصولات مراقبت از پوست حاوی موادی مناسب‌تر برای افراد بالغ است بهترین ویتامین‌ها برای زنان ۵۰ سال به بالا نیز برای حمایت از توده عضلانی، حفظ تراکم استخوان و سطوح انرژی، و رفع عدم تعادل هورمونی که در بدن از دوران قبل از یائسگی، یائسگی و پس از یائسگی ایجاد می‌شود، فرموله شده است. ویتامین‌های فرموله‌شده برای این افراد اغلب از چند جهت کلیدی با ویتامین‌های معمولی برای رفع نیازهای تغذیه‌ای خاص و نگرانی‌های سلامتی افراد مسن متفاوت است.

✔️چه ویتامین‌هایی برای زنان ۵۰ سال به بالا بهترین گزینه است؟

*ویتامین E

یک آنتی‌اکسیدان قوی است که از سلول‌ها در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند، با کاهش علائم پیری (مانند چین‌و‌چروک و خطوط ریز) از سلامت پوست نیز حمایت کرده و به کاهش علائمی مانند خشکی واژن کمک می‌کند.

*ویتامین K

برای سلامت استخوان و قلب‌و‌عروق ضروری است، به لخته‌شدن خون کمک می کند و ممکن است خطر پوکی استخوان و بیماری قلبی را نیز کاهش دهد.

*ویتامین D

 به‌ویژه زنان یائسه به کلسیم و ویتامین D برای حفظ سلامت استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان نیاز دارند. ویتامین D به جذب کلسیم کمک می‌کند و نشان داده شده است که روند پیری سلولی را با کاهش استرس اکسیداتیو کاهش می‌دهد. هعم‌چنین طبق مطالعات، حفظ سطح  این ویتامین، ۳۰ نانوگرم در میلی‌لیتر یا بالاتر با طول عمر بیشتر همراه است و مکمل‌ها وسیله‌ای مؤثر برای رسیدن به این هدف است.

ویتامین‌ها برای زنان ۵۰ سال به بالا معمولا حاوی سطوح بالاتری از کلسیم برای حمایت از سلامت استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان هستند که بعد از یائسگی حیاتی‌تر می‌شوند. فرمولاسیون آن‌ها هم‌چنین شامل مقادیر بیشتری از ویتامین B۱۲ برای حمایت از متابولیسم انرژی و عملکرد شناختی است، زیرا جذب این ویتامین نیز با افزایش سن کاهش می‌یابد. علاوه‌بر این، آن‌ها معمولاً حاوی آهنِ کمتر یا بدون آهن هستند، زیرا زنان یائسه معمولاً در مقایسه با افراد جوان به آهن کمتری نیاز دارند. نسخه ویتامین‌های ۵۰+ معمولاً شامل لیکوپن و لوتئین است که می‌تواند با افزایش سن از سلامت چشم محافظت کند.

*نکته: قبل از این‌که تمام توجه خود را به مصرف یک یا چند ویتامین معطوف کنید، به گفته متخصصان، دانستن این مساله حائز اهمیت است که بهترین راه برای به دست‌آوردن ویتامین‌ها و مواد مغذی از طریق رژیم غذایی است.

انتهای پیام

چین واکسن ویروس سین‌سیشیال تنفسی SYS۶۰۱۶ را برای مطالعات بالینی تایید کرد

چین واکسن ویروس سین‌سیشیال تنفسی SYS۶۰۱۶ را برای مطالعات بالینی تایید کرد

اداره محصولات پزشکی چین به گروه دارویی سی‌اس‌پی‌سی (CSPC) مجوز آغاز کارآزمایی‌های بالینی انسانی برای واکسن ویروس سین‌سیشیال تنفسی (RSV) این شرکت داروسازی اعطا کرد.

ویروس سین‌سیشیال تنفسی که علائمی شبیه به سرماخوردگی دارد می‌تواند موجب مرگ خردسالان و افراد مسن شود. این ویروس ظرف مدت ۶۰ روز در مرگ ۱۷.۶ درصد در یک گروه از بیماران در پکن در مقایسه با یک گروه از مبتلایان به عفونت ویروس سویه آنفلوآنزای A نقش داشته است.

تاکنون چند داروی RSV در چین تایید شده است اما هیچ واکسنی در دسترس نیست.

به گفته CSPC، این محصول در خط مقدم پیشرفت و ساخت در چین است.

واکسن این گروه دارویی که SYS۶۰۱۶ نام دارد مانند واکسن RSV شرکت مدرنا بر اساس فناوری RNA پیام‌رسان مصنوعی (mRNA) ساخته شده که در طول پاندمی کووید۱۹ رایج شد.

انتهای پیام