پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403
21.7 C
Tehran
خانه وبلاگ

شنواشدن کودک ناشنوا با ژن‌درمانی

شنواشدن کودک ناشنوا با ژن‌درمانی

ریجنرون فارماسوتیکالز (Regeneron Pharmaceutical) روز چهارشنبه اعلام کرد که ژن‌درمانی تحقیقاتی این شرکت در یک مطالعه فاز اولیه به میانی، شنوایی یک کودک را ظرف‌مدت ۲۴ هفته به سطح طبیعی بهبود بخشید.

این دختر ۱۸ ماهه بریتانیایی که به نخستین فردی در جهان تبدیل شد که شنوایی‌اش را در یک آزمایش ژن‌درمانی پیشگامانه به دست آورد به‌دلیل نوروپاتی شنوایی که به علت اختلال در تکانه‌های عصبی از گوش میانی به مغز ایجاد می‌شود کاملا ناشنوا به دنیا آمد.

نوروپاتی شنوایی می‌تواند ناشی از نقص در ژن OTOF باشد که مسئول ساخت پروتئینی به نام اتوفرلین است.

کودک دیگری نیز این ژن‌درمانی را در بیمارستان دانشگاه کمبریج دریافت کرده که نتایج مثبت آن پس از ۶ هفته مشاهده شده است.

انتهای پیام

روش زیبایی vampire facial منجر به ابتلای ۳ زن به اچ‌آی‌وی شد

روش زیبایی vampire facial منجر به ابتلای ۳ زن به اچ‌آی‌وی شد

یک تحقیق انجام‌شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC) خطرات بالقوه انتقال اچ‌آ‌وی را از طریق روش‌های زیبایی تزریقی مانند vampire facial [میکرونیدلینگ با استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)] نشان می‌دهد.

این گزارش مربوط به ابتلای ۳ زن مبتلا به اچ‌آ‌ی‌وی است که در یک مرکز پزشکی بدون مجوز در نیومکزیکو vampire facial دریافت کردند.

مقامات بهداشتی فدرال در یک گزارش جدید اعلام کردند که این مرکز از تجهیزات یک‌بار مصرف، استفاده مجدد می‌کرده و از این طریق موجب ابتلای مشتریانش به اچ‌آی‌وی شده است.

انجام خدمات زیبایی حتی آن‌هایی که از تکنیک‌های میکرونیدلینگ استفاده می‌کنند عموما در مراکز دارای مجوز با روش‌های مناسب کنترل عفونت ایمن محسوب می‌شوند.

هشدار CDC در مورد انتقال احتمالی اچ‌آی‌وی از طریق روش‌های زیبایی با استفاده از سوزن است و این‌که پزشکان باید روش‌های تزریقی زیبایی را به‌عنوان یک عامل خطر احتمالی برای انتقال اچ‌آی‌وی مورد توجه قرار دهند.

انتهای پیام

به‌زودی/ نشست مشاوران FDA در مورد داروی آلزایمر donanemab

به‌زودی/

نشست مشاوران FDA در مورد داروی آلزایمر donanemab

ایلای لی‌لی اعلام کرد که قرار است کمیته مشاوران سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در مورد داروی آزمایشی بیماری آلزایمر این شرکت با نام دونَنِمَب (donanemab) در دهم ژوئن تبادل نظر کنند.

در ژانویه ۲۰۲۳، FDA از اعطای تاییدیه تسریع‌شده به دونَنِمَب امتناع کرد و در هشتم ماه همان سال گفت که جلسه‌ای با مشاوران خود برای مذاکره در مورد این دارو برگزار خواهد کرد اما تاییدیه آن را باز هم به تاخیر انداخت.

روش مصرف داروی دونَنِمَب که برای پاکسازی یک پروتئین سمی مرتبط با آلزایمر به نام «بتا آمیلوئید» از مغز طراحی شده، یک بار در ماه به‌صورت تزریق کُند [انفوزیون] است.

دونَنِمَب در کارآزمایی‌های بالینی پیشرفت مشکلات حافظه و تفکر را به‌طور کلی ۲۲ تا ۲۹ درصد کُند کرد که تقریبا با کاهش ۲۷ درصدی مشاهده‌شده در داروی لِکمبی شرکت‌های ایسای و بایوژن برابر بود.

این دارو هم‌چنین در بیماران با سطوح پایین تا متوسط دومین پروتئین مرتبط با آلزایمر یعنی «تاو» پیشرفت بیماری آلزایمر را در مقایسه با دارونما تا ۳۵.۱ درصد کاهش داد.

انتهای پیام

توقف تولید و فروش واکسن آسترازنکا در سراسر جهان

توقف تولید و فروش واکسن آسترازنکا در سراسر جهان

آسترازنکا اعلام کرد که تولید و فروش واکسن کووید۱۹ خود را به‌دلیل “مازاد واکسن‌های روزآمد شده‌ی موجود” از زمان همه‌گیری در جهان متوقف کرده و هم‌چنین مجوزهای بازاریابی واکسن کرونای خود با برند Vaxzevria را در اروپا لغو می‌کند.

به گزارش برخی منابع، آسترازنکا تایید کرده که واکسن کووید۱۹ این شرکت داروسازی بریتانیایی-سوئدی عوارض جانبی مانند لخته‌شدن خون و کاهش تعداد پلاکت‌های خون ایجاد کرده است.

آسترازنکا سال گذشته به‌دلیل کاهش فروش داروهای کووید۱۹ از طریق چندین معامله به‌سمت واکسن‌های ویروس سینسیشیال تنفسی (RSV) و داروهایی برای درمان چاقی تغییر کاربری داد.

انتهای پیام

فراموشی و سرطان یکی از عوارض عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

فراموشی و سرطان یکی از عوارض عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

دکتر حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:

نیمی از ایرانیان از عوارض ناشی از بیماری‌های دهان و دندان رنج می‌برند. بسیاری از بیماری‌ها از جمله فراموشی و سرطان بر اثر رعایت‌نشدن بهداشت دهان و دندان است.

نباید فقط به شناسایی بیماری‌های غیرواگیر و درمان آن اکتفا کرد بلکه باید از ابتلای دیگر هم‌وطنان به این بیماری‌ها از جمله بیماری‌های دهان و دندان پیشگیری کرد.

باید همانند غربالگری فشار خون و دیابت که سال گذشته در کشور انجام شد بیماری‌های دهان و دندان نیز در شبکه نظام سلامت غربالگری شود تا توجه مردم به این بیماری و روش‌های پیشگیری از آن جلب شود.

هزینه درمان بیماری‌های دهان و دندان بالا است زیرا در طول سال‌ها این بیماری‌ها ایجاد شده و درمان‌نشده باقی مانده است، از این‌رو باید به خود مراقبتی و توجه به سلامت دهان و دندان در برنامه سلامت خانواده توجه شود.

وزارت بهداشت در تامین تجهیزات و پشتیبانی از ارتقای سلامت خانواده و افزایش سلامت دهان و دندان با هدف پیشگیری از ابتلا به این نوع بیماری‌ها آماده همکاری است.

استفاده از هوش مصنوعی به‌ویژه برای تشخیص عکس‌های پزشکی در ارتقای سلامت دهان و دندان کشور مفید خواهد بود.

انتهای پیام

داروی ایرانی SMA در مرحله ارزیابی کیفی

داروی ایرانی SMA در مرحله ارزیابی کیفی

رئیس سازمان غذا‌و‌دارو درباره تولید داخلی داروی بیماران SMA  گفت:

یک شرکت دانش‌بنیان در مسیر تولید داروی داخلی بیماران SMA گام برداشته و داروی تولیدی در مرحله «ارزیابی کیفی» و سپری‌کردن مباحث آزمایشگاهی است. اگر نمونه داخلی داروی بیماران SMA تاییدیه‌های لازم را کسب کند، حدود خرداد ماه وارد مرحله تولید می‌شود.

دکتر سیدحیدر محمدی افزود: نمونه خارجی داروی بیماران SMA را نیز طی ۲ مرحله وارد کشور کرده‌ایم و براساس اولویت‌های تعریف‌شده در اختیار جامعه هدف قرار دادیم. آن دسته از بیمارانی که جزو گروه «اولویت اول» بودند داروی وارداتی را مصرف کرده‌اند. گروه «اولویت دوم» نیز در حال دریافت این دارو هستند که شرایط آن‌ها باید ارزیابی شود. ارائه دارو برای سایر بیماران مبتلا به SMA که جزو سایر اولویت‌ها هستند مستلزم بررسی اثربخشی دارو است.

انتهای پیام

۸ مِه، روز جهانی صلیب‌ سرخ و هلال‌احمر

۸ مِه، روز جهانی صلیب‌ سرخ و هلال‌احمر

مردم سراسر جهان هر سال در هشتم ماه مِه گرد هم می‌آیند تا روز جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر را جشن بگیرند. این روز ویژه، مخصوص قدردانی از ایده‌های مهم بنیانگذار نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر است.

ما از این روز برای یادآوری هانری دونان استفاده می کنیم، کسی که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ را ایجاد، و نخستین کسی بود که جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.

✔️موضوع روز جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر ۲۰۲۴:

«من با شادی می‌بخشم و شادی‌ای که می‌دهم پاداش من است».

این مضمون ایده بخشش با احساس شادی را ترویج می‌کند و تصدیق می‌کند که لذت تجربه‌شده در عمل بخشش خود نتیجه‌ای پاداش‌بخش است.

انتهای پیام

سلامت کبد با حذف گوشت از یک وعده غذایی

سلامت کبد با حذف گوشت از یک وعده غذایی

یک مداخله غذایی شامل غذاهای گیاهی می‌تواند به افراد مبتلا به بیماری‌هایی هم‌چون بیماری‌های کبدی و اختلالات کلیوی کمک کند. ایجاد تغییرات این‌چنینی در رژیم غذایی و پایبندی به آن طبیعتا برای افرادی که در تمام طول زندگی خود به خوردن گوشت عادت کرده‌اند، می‌تواند دشوار باشد.

با این‌حال یک خبر خوب برای این افراد وجود دارد:

یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه ویرجینیا کامِنوِلث و مرکز پزشکی ریچموند VA نشان داده است که مصرف روزانه یک وعده غذایی بدون گوشت می‌تواند برای افراد مبتلا به بیماری پیشرفته کبدی مانند سیروز کبدی مفید واقع شود.

طبق مطالعه منتشر شده در نشریه Clinical and Translational Gastroenterology، بزرگسالان مبتلا به آسیب دائمی کبد می‌توانند با مصرف یک وعده غذای گیاهی به‌جای گوشت قرمز سطح ماده مضر آمونیاک را در بدن‌شان کاهش دهند.

بیماران مبتلا به سیروز کبدی معمولا سطوح بالایی از آمونیاک در بدن‌شان دارند زیرا کبد آن‌ها  قادر به دفع سموم از بدن نیست. این سموم وارد مغز می‌شوند، عملکرد شناختی را مختل می‌کنند و باعث سردرگمی یا هذیان می شوند؛ عارضه‌ای که می تواند منجر به آنسفالوپاتی کبدی شود و در صورت عدم‌درمان کُشنده باشد.

رژیم غذایی غربی به‌طور کلی شامل وعده‌های غذایی حاوی کربوهیدرات و گوشت قرمز بالا و فیبر کم است که به افزایش سطح آمونیاک در بدن کمک می‌کند. مطالعات قبلی نشان می‌دهند که تغییر به یک رژیم غذایی گیاهی می‌تواند سطح آمونیاک را برای افرادی که مشکلات شناختی ناشی از سیروز کبدی دارند نیز کاهش دهد.

انتهای پیام

قیمت بیش از ۵۰ الی ۶۰ میلیون تومانی برخی داروهای سرطان

قیمت بیش از ۵۰ الی ۶۰ میلیون تومانی برخی داروهای سرطان

فاطمه هاشمی رفسنجانی، رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج گفت:

اطلاعات بیماران خاص به دلیل این‌که تحت پوشش بیمه‌ها هستند، در سامانه‌های مربوطه ثبت می‌شود. تاکنون حدود ۱۹ هزار بیمار مبتلا به تالاسمی، حدود ۱۳ هزار بیمار هموفیلی و ۹۰ هزار بیمار ام‌اس در سطح کشور داریم. در خصوص بیماری سرطان نیز، طبق گزارش وزارت بهداشت در سال گذشته، حدود ۱۲۰ هزار بیمار جدید ثبت و اضافه شده است. هم‌چنین شمار بیماران دیالیزی نیز به حدود ۴۲ الی ۴۳ هزار نفر می‌رسد.

بیماران هموفیلی، تالاسمی و دیالیزی روند درمان خود را به‌طور رایگان سپری می‌کنند. هر چند بیماران تالاسمی چند سالی است که با برخی مشکلات در این زمینه مواجه هستند.

برخی داروهای بیماری سرطان، که تحت پوشش بیمه نیستند، برای یک دوره مصرف ماهانه قیمتی بالغ بر ۵۰ الی ۶۰ میلیون تومان دارند. مشکل اساسی برای بیماران شیمی‌درمانی، علاوه‌بر پرداخت هزینه، این است که این گروه برای تأمین دارو ابتدا باید به داروخانه مراجعه کنند، سپس تأیید سازمان‌های بیمه‌گر را اخذ کنند تا بتوانند از سایر خدمات بهره‌مند شوند.

در صورتی‌که در کشورهای توسعه‌یافته معمولاً داروهای شیمی‌درمانی در داخل بیمارستان‌ها وجود دارند و بیمار شخصاً به دنبال خرید دارو نمی‎‌رود؛ بلکه با مراجعه به بیمارستان، تزریق خود را انجام می‌دهد. داروهای تزریقیِ شیمی‌درمانی قابل استفاده شخصی در منزل نیست که بیمار خودش آن را تهیه کند، بلکه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مربوطه باید از این نظر تأمین باشند.

پیشنهادی که ما به دولت سازندگی دادیم و آن‌ها پذیرفتند، این بود که تمام مراحل درمان بیماران خاص رایگان انجام شود. اما متأسفانه الان ما شاهد این رویه نیستیم. با توجه به این‌که هر دولتی هم ضمن روی کار آمدن، مدعی می‌شود که درمان بیماری‌های خاص را رایگان خواهد کرد، اما در واقعیت این اتفاق نمی‌افتد.

انتهای پیام

۸ مِه؛ روز جهانی تالاسمی

۸ مِه؛ روز جهانی تالاسمی

روز جهانی تالاسمی هر سال در هشتم ماه مِه به‌منظور تجلیل از جامعه تالاسمی در سراسر جهان، تلاش برای برابری در زمینه مراقبت‌های بهداشتی، اجتماعی و هم‌چنین دسترسی به تشخیص و درمان مبتلایان به این بیماری گرامی داشته می‌شود.

با این تخمین که حدود یکصد میلیون نفر در سراسر جهان حامل ژن‌های مسئول تالاسمی هستند و سالانه بیش از ۳۰۰ هزار نوزاد در جهان با اَشکال شدید این بیماری متولد می‌شوند روز جهانی تالاسمی، فراخوانی قدرتمند برای افزایش آگاهی در مورد این بیماری و تاثیر آن و هم‌چنین گرامیداشت جامعه بهبودپذیر تالاسمی در سراسر جهان است.

✔️موضوع روز جهانی تالاسمی ۲۰۲۴:

«توانمندسازی زندگی، استقبال از پیشرفت: درمان عادلانه و دسترسی همه به درمان‌های تالاسمی» است.

انتهای پیام

هیات مدیره انجمن داروسازان ایران: داروخانه‌ها فعلا از توزیع اینترنتی دارو خودداری کنند

هیات مدیره انجمن داروسازان ایران: داروخانه‌ها فعلا از توزیع اینترنتی دارو خودداری کنند

هیات مدیره انجمن داروسازان ایران در نامه‌ای به داروخانه‌ها اعلام کرد:

دستورالعمل ابلاغی توزیع اینترنتی دارو، مغایر قانون است. تا اصلاح موارد مغایر اکیدا با پلتفرم‌ها همکاری نکنید.

سرانجام فشارهای وارده حامیان پلتفرم‌ها برای توزیع اینترنتی دارو، بدون توجه به نظرات نخبگان و بدون رعایت اصول اساسی اخلاق پزشکی منجر به آن شد که وزیر بهداشت آئین‌نامه صحیح و مبتنی بر قانون، ابلاغی خود در تاریخ ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ را کنار بگذارد.

انجمن به‌نمایندگی از قاطبه جامعه داروسازی کشور، از آغاز مباحث مربوط به پلتفرم‌ها، برای جلوگیری از مداخله غیر قانونی و غیر کارشناسی در فروش اینترنتی دارو، مکاتباتی متعدد با روسای مسئول داشته، لیکن اکنون با دستورالعملی پرنقص و مغایر با بسیاری از مواد قانونی روبه‌رو شده است.

بدیهی است هرگونه امکان همراهی با توزیع اینترنتی دارو، درصورت رفع مغایرت‌های قانونی و در قالب قراردادهای حقوقی متضمن صلاح جامعه و صیانت از اسرار بیماران و نقش تخصصی داروسازان و موسسان داروخانه‌ها، متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد.

انتهای پیام

۸ مِه؛ روز جهانی سرطان تخمدان

۸ مِه؛ روز جهانی سرطان تخمدان

سرویس سلامت همگانی بریتانیا (NHS) پیش‌بینی کرده که تا سال ۲۰۴۰ به سرطان دهانه رحم پایان دهد. تا آن زمان ۴.۵ میلیون زن در سراسر جهان جان خود را بر اثر سرطان تخمدان از دست می‌دهند.

هر چه سرطان تخمدان زودتر تشخیص داده شود شانس بقای زنان بیشتر خواهد بود. برخلاف سرطان دهانه رحم در حال حاضر هیچ ابزار غربالگری برای تشخیص این بیماری وجود ندارد.

روز جهانی سرطان تخمدان روزی است که ما موضوع این سرطان را در سراسر جهان برجسته می‌کنیم تا آن‌چه را که باید انجام دهیم، انجام دهیم و به دنیایی برسیم که در آن هیچ زنی بر اثر سرطان تخمدان جان خود را از دست ندهد.

✔️موضوع روز جهانی سرطان تخمدان در سال ۲۰۲۴:

«هیچ زنی فراموش نخواهد شد» است.

انتهای پیام

تامین مستمر داروهای بیماران خاص | تولید داخلی تمام داروهای تالاسمی

تامین مستمر داروهای بیماران خاص | تولید داخلی تمام داروهای تالاسمی

رئیس سازمان غذا‌و‌دارو درباره روند تامین داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج گفت:

داروی بیماران خاص به‌صورت مستمر تامین می‌شود، اما داروی بیماران نادر داروهایی هستند که بعضاً هزینه‌اثربخشی آن‌ها به اثبات نرسیده و ممکن است خود کشور تولیدکننده نیز در حال بررسی هزینه اثربخشی آن باشد؛ بنابراین هزینه اثربخشی دارو قبل از ورود به کشور باید بررسی شود.

عمده داروی بیماران خاص در کشور تولید می‌شود، اما ممکن است در مورد برخی کمبودها بحث تولید داخل و نمونه خارجی مطرح باشد که طبیعتا مکلف هستیم داروهایی که دارای مشابه تولید داخل هستند و اثربخشی آن‌ها به اثبات رسیده را مورد حمایت قرار دهیم، اما در صورتی‌که اثبات شود نمونه داخلی روی بیمار اثرگذار نیست سهم کمی از بازار از طریق واردات تامین می‌شود.

دکتر سیدحیدر محمدی افزود: چند سالی است که با مشارکت انجمن تالاسمی و متخصصین خون و انکولوژی روند تامین داروی این بیماران با استفاده از داروهای تولید داخل بهبود یافته است. تمامی داروهای بیماران تالاسمی در کشور تولید می‌شود. با توجه به تقاضای برخی بیماران و تفاوت اثربخشی روی آن‌ها، بخشی از سهمیه تامین داروی این بیماران از مسیر واردات صورت می گیرد.

در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ میزان داروهای وارداتی بیماران تالاسمی افزایش چشمگیری داشت که با تلاش بانک مرکزی و تامین ارز، تامین دارو نیز انجام شد؛ امسال نیز امیدواریم که با کمک بانک مرکزی و تامین ارز مورد نیاز، داروی این بیماران را تامین کنیم.

میزان تولید و واردات داروی بیماران تالاسمی رشد خوبی داشته است، بخشی از هزینه‌های داروی این بیماران توسط بیمه سلامت و صندوق بیماران صعب‌العلاج تقبل می‌شود تا بیماران دغدغه‌ای برای تامین دارو نداشته باشند.

هیچ محدودیتی برای تامین داروی بیماران خاص اعمال نمی‌شود. برخی از شرکت‌های خارجی به بهانه تحریم از فروش دارو به ایران ممانعت می‌کنند که دلیل برخی کمبودهای مقطعی همین محدودیت‌های بین‌المللی است.

انتهای پیام

 

روز جهانی آسم ۲۰۲۴

روز جهانی آسم ۲۰۲۴

روز جهانی آسم یک ابتکار جهانی است که هدف آن بهبود آگاهی، مراقبت و حمایت از افراد مبتلا به این بیماری تنفسی است.

روز جهانی آسم در سال ۱۹۹۸ برای نخستین‌بار توسط ابتکار جهانی آسم (GINA) با همکاری سازمان جهانی بهداشت (WHO)، و موسسه ملی قلب، ریه و خون (NHLBI) در آمریکا ایجاد شد. از آن زمان هر سال روز جهانی آسم در نخستین سه‌شنبه ماه مِه که در سال ۲۰۲۴ مصادف با هفتم مِه است، برگزار می‌شود.

این روز با افزایش آگاهی و درک از آسم به کاهش انگ مرتبط با این بیماری، تشویق مردم برای تبادل نظر در این‌باره و ترویج و حمایت از مبتلایان به آسم کمک می‌کند.

✔️موضوع روز جهانی آسم ۲۰۲۴:

«توانا بود هر که در مورد آسم دانا بود» است.

انتهای پیام

ابتلای افراد به آلزایمر با داشتن دو نسخه از ژن APOE۴

ابتلای افراد به آلزایمر با داشتن دو نسخه از ژن APOE۴

طبق یک مطالعه منتشر شده در نشریه Nature Medicine، افرادی که دارای دو نسخه از ژن APOE۴ هستند تقریبا حتما به آلزایمر مبتلا و در سنین پایین‌تر با علائم این بیماری مواجه ‌می‌شوند. به گفته محققان این پژوهش این رده‌بندی مجدد می‌تواند تحقیقات، تشخیص، و روش‌های درمان آلزایمر را تغییر دهد.

سه دهه است که دانشمندان از این واقعیت مطلع شده‌اند که افرادی که دو نسخه از ژن APOE۴ دارند، نسبت به افرادی که رایج‌ترین نسخه ژن APOE یعنی APOE۳ را دارند، به‌طوری قابل‌توجه در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. حدود ۲ تا ۳ درصد از عموم جمعیت یا حدود ۱۵ درصد از افراد مبتلا به آلزایمر دو نسخه از بدیل APOE۴ را دارند.

دکتر خوان فورتئا از دانشگاه بارسلونا و همکارانش بیش از ۳ هزار مغز اهداشده از مرکز هماهنگی ملی آلزایمر آمریکا و هم‌چنین داده‌های بیولوژیکی و بالینی بیش از ۱۰ هزار فرد از پنج مجموعه‌ی داده را در سه کشور مورد مطالعه قرار دادند.

آن‌ها دریافتند که تا سن ۶۵ سالگی – دست‌کم ۹۵ درصد از این افراد دارای دو نسخه APOE۴ – معروف به جورتخم [homozygotes] – سطوح غیرطبیعی پروتئین آمیلوئید بتا مرتبط با آلزایمر در مایع نخاعی‌شان داشتند و اسکن مغزی ۷۵ درصد از آن‌ها برای وجود آمیلوئید مثبت بود. تقریبا تمام جورتخم‌های APOE۴ در این مطالعه سطوح بالاتری از آمیلوئید نسبت به افرادی داشتند که حامل این نوع خطر نیستند.

این یافته‌ها می‌تواند نتایج ضمنی برای داروی آلزایمر لِکمبی شرکت‌های ایسای و بایوژن که آمیلوئید را از مغز حذف می‌کند، داشته باشد.

انتهای پیام

زنجبیل با چه داروهایی تداخل ایجاد می‌کند؟

زنجبیل با چه داروهایی تداخل ایجاد می‌کند؟

زنجبیل یک گیاه چند کاره، بیش از ۳ هزار سال است که در بسیاری از کشورها در طب سنتی برای درمان سردرد، استفراغ، حالت تهوع، دردهای قاعدگی، اسهال، سرماخوردگی، و … استفاده می‌شود. زنجبیل هم‌چنین دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی است و تحقیقات جدید نیز نشان می‌دهند که ممکن است به کاهش کلسترول و فشار خون، و تنظیم قند خون برای محافظت از قلب کمک کند.

با این‌حال، با توجه به مزایای بالقوه زنجبیل مهم است که به‌خاطر داشته باشیم: اگرچه زنجبیل یک گیاه دارویی است اما می‌تواند با برخی داروها به شرح زیر تداخل دارویی ایجاد کند👇👇

*داروهای رقیق‌کننده خون

*داروهای دیابت

*داروهای ضد آریتمی

*داروهای فشار خون

علاوه‌بر تداخل زنجبیل با داروهای یادشده، ممکن است موجب ازیاد عوارض جانبی داروها نیز شود. بنابراین اگر زنجبیل یا مکمل‌های زنجبیل را در کنار دارو مصرف می‌کنید و دچار عوارض جانبی مانند تعریق، لرزش، حالت عصبی، اضطراب و سرگیجه شدید فورا به پزشک مراجعه کنید.

خوردن غذاهای حاوی مقادیر کمی زنجبیل به‌طور کلی بی‌خطر بوده و بعید است که باعث ایجاد تداخل دارویی قابل‌توجهی شود. مگر این‌که فرد یک بیماری زمینه‌ای داشته باشد. خوردن ریشه زنجبیل طبیعی تا ۴ گرم در روز بی‌خطر تلقی می‌شود. این مقدار معادل ۲ قاشق چایخوری زنجبیل پودر شده یا ۴ قاشق چایخوری زنجبیل خام رنده‌شده است.

با این‌حال، مصرف مقادیر زیاد ریشه زنجبیل می‌تواند سیستم گوارشی را تحریک کرده و باعث تهوع، گرفتگی عضلات، نفخ، اسهال، سوزش سر دل و سوزش دهان یا گلو شود.

انتهای پیام

سازمان غذا‌و‌داروی آمریکا با قانون جدید نظارت بر آزمایشگاه را تشدید می‌کند

سازمان غذا‌و‌داروی آمریکا با قانون جدید نظارت بر آزمایشگاه را تشدید می‌کند

سازمان غذا‌و‌داروی آمریکا (FDA) مقررات مربوط به آزمایشگاه‌های بالینی را با قانون جدیدی با هدف نظارت بیشتر بر تست‌های تشخیصی توسط این سازمان سخت‌تر کرد.

برای سال‌ها، این آژانس به آزمایشگاه‌ها اجازه می‌داد تا از آزمایش‌های خود برای تشخیص طیف وسیعی از بیماری‌ها در صورت رعایت استانداردهای خاص، بدون فرآیند مجوز سنتی استفاده کنند.

به گفته این آژانس، خطرات مرتبط با اکثر آزمایش‌های مدرنِ انجام‌شده در آزمایشگاه (LDT) در حال حاضر با استفاده گسترده‌ و گسترده‌تر از این آزمایش‌ها بسیار بیشتر است.

جف شورن، مدیر مرکز دستگاه‌ها و سلامت رادیولوژی FDA گفت: هیچ کس واقعاً نمی‌داند که چه تعداد از این آزمایش‌ها وجود دارد یا چه کسی کدام یک را انجام می‌دهد، چه رسد به این‌که کدام آزمایش‌ها دارای تعداد زیادی از مشکلات مانند نتایج نادرست هستند.

شورن افزود که FDA قصد دارد یک پایگاه داده از LDTهای موجود و اطلاعات مرتبط ایجاد کند تا بیماران و ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی را بیش از پیش آگاه کند.

طبق قوانین جدید، این آزمایش‌ها باید مطابق با الزامات دیگر آزمایش‌های تشخیصی تولیدکنندگان دستگاه‌های پزشکی از جمله بررسی  کاربرد آن‌ها و گزارش عوارض جانبی توسط FDA باشند. هم‌چنین FDA رویکرد قبلی خود را برای LDTها در یک دوره چهار ساله به تدریج حذف خواهد کرد.

انتهای پیام

تجویز و مصرف سرپایی داروی سفتریاکسون ممنوع

تجویز و مصرف سرپایی داروی سفتریاکسون ممنوع

دکتر زهرا جهانگرد، سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فراورده‌های سلامت سازمان غذاو‌دارو گفت:

طبق آخرین ویرایش فهرست دارویی ایران، سفتریاکسون داروی بیمارستانی است و باید از تجویز و مصرف آن به‌صورت سرپایی اجتناب شود. تزریق آنتی‌بیوتیک سفتریاکسون فقط باید با تجویز پزشک و صرفاً در بیمارستان (در مکان مجهز به تجهیزات احیاء و تیم متبحر برای انجام عملیات احیاء) انجام شود؛ در صورت مصرف دارو در مراکز فاقد تجهیزات، منجر به عوارض دارویی شده و جان بیمار در خطر خواهد بود.

به‌منظور پایش علائم بالینی و تحت‌نظر به‌منظور پایش وقوع عوارض ناخواسته احتمالی، بیماران باید حداقل ۳۰ دقیقه پس از تزریق تحت نظر باشند و در صورت بروز هر گونه علائم و نشانه‌های ازدیاد حساسیت، تزریق دارو قطع و اقدامات حمایتی و درمانی لازم بر اساس علائم بالینی انجام گیرد.

از تجویز و مصرف داروی سفتریاکسون در موارد مصرف تایید نشده و فاقد اندیکاسیون‌های تایید شده و هم‌چنین مصرف خودسرانه و غیرمنطقی داروهای آنتی‌بیوتیک از جمله داروی سفتریاکسون اجتناب شود.

انتهای پیام

اعتبار ۹ همتی برای حمایت ویژه از بیماران خاص و صعب‌العلاج 

اعتبار ۹ همتی برای حمایت ویژه از بیماران خاص و صعب‌العلاج 

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به عمر دو ساله صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج، از اعتبار ۹ همتی برای این صندوق در سال جاری خبر داد و گفت:

حدود ۲ سال از عمر صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج می‌گذرد. هنگامی‌که این صندوق ایجاد شد، میزان بودجه تخصیص‌یافته معادل ۵ همت (۵هزار میلیارد تومان) بود و در سال گذشته به ۷ همت رسید.

دکتر محمد مهدی ناصحی با بیان این‌که داروهای گران‌قیمت تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند، افزود: داروهای گرانقیمت بیماران SMA، هموفیلی و سرطانی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند. هم‌چنین بسته‌های مربوط به این بیماران در حال تکمیل است؛ به‌نحوی که با توجه به میزان اعتبارات خود بتوانیم بیشترین پوشش حمایتی را داشته باشیم.

برخی بیماران از خدمات صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج بی‌اطلاع هستند؛ بیماران مبتلا به تالاسمی، هموفیلی، MS، بیماری‌های مزمن کلیه، MPS، هپاتیت سی، انواع سرطان‌ها، اوتیسم، بیماری‌های قلبی عروقی، انواع سکته‌های مغزی، پیوند اعضا، بیماری‌های روانی مزمن، دیابت، صرع، آسیب‌های شنوایی شدید و عمیق، دوشن، ۲۱ بیماری متابولیک، ای‌بی، ALS و برخی بیماری‌ها که از نظر شیوع کم هستند اما پرهزینه به حساب می‌آیند تحت پوشش حمایتی قرار دارند.

انتهای پیام

نوارتیس یک شرکت رادیودارو را به مبلغ ۱ میلیارد دلار خریداری می‌کند

نوارتیس یک شرکت رادیودارو را به مبلغ ۱ میلیارد دلار خریداری می‌کند

نوارتیس اعلام کرد که با خرید شرکت رادیوداروی آمریکایی ماریانا انکولوژی (Mariana Oncology) به مبلغ یک میلیارد دلار موافقت کرده است. با این خرید، سبد داروهای سرطان در حال ساختِ این شرکت داروسازی سوئیسی افزایش می‌یابد.

این معامله  تا ۷۵۰ میلیون دلار پرداخت بیشتر پس از دستیابی به اهداف مشخص را نیز شامل می‌شود.

ماریانا انکولوژی در حال کار بر روی درمان‌های جدید سرطان به روش پرتولیگاند است که هنوز روی انسان آزمایش نشده است.

نوارتیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که این خرید، خط تولید Novartis RLT را تقویت کرده و زیرساخت‌های تحقیقاتی و قابلیت‌های آزمایشات بالینی این شرکت را گسترش می‌دهد.

پرتولیگاند-درمانی مبتنی بر ذرات رادیواکتیو کُشنده سلول که به مولکول‌های جست‌و‌جوگر تومور متصل هستند یکی از فناوری‌هایی است که نوارتیس جدای از سلول‌درمانی، ژن‌درمانی و درمان‌های مبتنی بر RNA بر روی آن متمرکز است.

داروهای پرتولیگاند نوارتیس شامل داروی سرطان پروستات Pluvicto و داروی  Lutathera برای گروه نادری از تومورهای مربوط به معده و روده است.

انتهای پیام

اقدامات وزارت دادگستری آمریکا به‌سمت جرم‌زدایی از مصرف ماری‌جوانا

اقدامات وزارت دادگستری آمریکا به‌سمت جرم‌زدایی از مصرف ماری‌جوانا

وزارت دادگستری آمریکا با حذف ماری‌جوانا از فهرستی از مواد مخدر که هروئین را نیز در برمی‌گیرد گامی به‌سمت جرم‌زدایی از آن برداشت؛ تغییری که می‌تواند در این زمینه بر سراسر این کشور تاثیر بگذارد.

پس از این اقدام، ارزش سهام شرکت‌های تولیدکننده محصولات کانابیس از جمله Tilray ،Trulieve Cannabis Corp  و Green Thumb Industries  افزایش یافت.

این وزارتخانه که بر اداره مبارزه با مواد مخدر نظارت دارد، گفت دادستان کل، ژنرال مریک گارلند توصیه کرد که کانابیس به‌جای فهرست اول که برای مواد مخدر با پتانسیل بالای سوءمصرف در نظر گرفته می‌شود، به‌عنوان یک ماده مخدر به‌اصطلاح فهرست سه، با پتانسیل متوسط ​​تا کم برای وابستگی جسمی و روانی طبقه‌بندی شود.

شدت مجازات‌ها برای داشتن و استفاده از مواد مخدر فهرست سه طبق قانون فدرال می‌تواند کمتر باشد. این پیشنهاد از وزارت دادگستری برای بررسی و نهایی‌شدن به دفتر مدیریت و بودجه کاخ سفید می‌رود. اکنون یک دوره پایش نظر عموم شروع می‌شود.

انتهای پیام

حدود نیمی از مردم جهان تا سال ۲۰۵۰ به عینک نیاز خواهند داشت

نزدیک‌بینی به سطح همه‌گیری/

حدود نیمی از مردم جهان تا سال ۲۰۵۰ به عینک نیاز خواهند داشت

اختلال نزدیک‌بینی یا نیاز به اصلاح دید برای تمرکز یا دیدن اشیاء از دور در چند دهه اخیر بسیار شایع شده است و برخی حتی آن را یک بیماری همه‌گیر می‌دانند.

محققان بینایی‌سنجی تخمین می‌زنند که در صورت ادامه آمار کنونی، حدود نیمی از جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ به لنزهای اصلاحی برای برطرف‌کردن نزدیک‌بینی نیاز خواهند داشت.

هزینه مراقبت‌های بهداشتی در این زمینه بسیار زیاد است. فقط در آمریکا هزینه‌های مربوط به لنزهای اصلاحی، آزمایش‌های چشمی و … ممکن است به ۷.۲ میلیارد دلار در سال برسد.

در حالی‌که داشتن پدر و مادر نزدیک‌بین به این معنی است که احتمال نزدیک‌بینی افراد بیشتر است اما هیچ ژن واحد نزدیک‌بینی وجود ندارد – یعنی علل نزدیک‌بینی، بیشتر رفتاری است تا ژنتیکی. اما چگونه؟

دو مطالعه اخیر که شامل نظرسنجی‌های گسترده از کودکان و والدین آن‌ها است، از این ایده حمایت می‌کند که یکی از عوامل مهم افزایش نزدیک‌بینی این است که افراد زمان بیشتری را صرف تمرکز بر روی اشیایی می‌کنند که در مقابل چشم‌شان قرار دارد؛ خواه صفحه نمایش، کتاب یا یک پد نقاشی.

برای مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۲۲ نشان داد که میزان نزدیک‌بینی در کودکانی که زمان زیادی را در خارج از منزل نمی‌گذرانند – مثلاً یک یا دو بار در هفته – بیش از چهار برابر بیشتر از کودکانی است که روزانه بیرون از خانه بودند. در عین‌حال، کودکانی که بیش از سه ساعت در روز را در حالی‌که در مدرسه نبودند صرف خواندن یا نگاه‌کردن به اشیا با فاصله نزدیک می‌کردند، چهار برابر بیشتر از کودکانی که یک ساعت یا کمتر مشغول این کار بودند، در معرض نزدیک‌بینی قرار داشتند.

در سطح جهانی، بخش بزرگی از این امر به‌دلیل توسعه سریع و صنعتی‌شدن کشورها در ۵۰ سال گذشته است. از همان زمان، جوانان شروع به گذراندن زمان بیشتری در کلاس‌های درس و تمرکز بر روی اشیاء بسیار نزدیک به چشمان خود کرده، و زمان کمتری در خارج از منزل سپری کردند.

دو عامل اصلی که منجر به افزایش نزدیک‌‌بینی می‌شود عبارتند از: افزایش بیش از اندازه مطالعه و انجام سایر فعالیت‌هایی که نیاز به تمرکز بر روی یک شی از فاصله نزدیک به چشم فرد دارد،  و کاهش زمان صرف‌شده در خارج از منزل.

افزایش موارد نزدیک‌بینی احتمالاً در ۴۰ یا ۵۰ سال آینده بدترین تأثیرات خود را خواهد داشت زیرا جوانانی که اکنون نزدیک‌بینی‌شان تشخیص داده می‌شود، شدیدترین مشکلات بینایی را در چند سال آینده تجربه می‌کنند.

خوشبختانه، تنها چند دقیقه در روز با عینک یا عدسی تماسی که تاری دید را اصلاح می‌کنند، “پیشرفت” نزدیک‌بینی متوقف می‌شود، به همین دلیل است که آزمایش زودهنگام بینایی و اصلاح بینایی برای جلوگیری از پیشرفت نزدیک‌بینی مهم است. چکاپ چشم کودکان در برخی از کشورها، مانند بریتانیا و به‌تازگی در چین، و هم‌چنین در اکثر ایالت‌های آمریکا اجباری است.

با این‌حال، در افراد مبتلا به نزدیک‌بینی بالا، خطر نابینایی و سایر مشکلات شدید چشمی، مانند جداشدگی شبکیه افزایش می‌یابد. احتمال دژنراسیون ماکولای مرتبط با نزدیک‌بینی به ازای هر دیوپتر نزدیک‌بینی ۴۰ درصد افزایش می‌یابد. دیوپتر یک واحد قدرت عدسی است که در نسخه‌های چشمی استفاده می‌شود.

اما به‌نظر می‌رسد دو راه مطمئن برای خنثی‌کردن یا به تاخیر انداختن این اثرات وجود دارد:

زمان کمتری را صرف تمرکز بر روی اشیاء نزدیک به صورت خود مانند کتاب‌ها و گوشی‌های هوشمند کنید، و زمان بیشتری را در بیرون از خانه در نور طبیعی و روشن بگذرانید. با توجه به توصیه اولی که در عصر مدرن ما به‌سختی می‌توان از آن صرفنظر کرد، شاید بهترین کار ممکن استراحت‌دادن‌های مکرر به چشم در حین کار  یا شاید وقت بیشتری را صرف مطالعه و پیمایش در بیرون زیر نور خورشید کردن، باشد.

انتهای پیام

ثبت حدود ۱۹ هزار بیمار در سامانه تالاسمی کشور

ثبت حدود ۱۹ هزار بیمار در سامانه تالاسمی کشور

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌ها وزارت بهداشت گفت:

در حال حاضر، حدود ۱۹ هزار بیمار در سامانه تالاسمی کشور ثبت ‌شده‌اند که ۱۵هزار و ۵۰۰ نفر از این تعداد جزو «تالاسمی ماژور»، ۲ هزار و ۸۰۰ نفر جزو بیماران «اینترمدیا» و یک هزار بیمار نیز جزو «سیکل‌سل» و سایر اختلالات هموگلوبینوپاتی هستند.

۲۴۰ بخش مرکز خدمات تخصصی تزریق خون در بیمارستان‌های دولتی به بیماران خدمات مورد نیاز را ارائه می‌دهند. خدمات مراکز تخصصی تزریق خون شامل تزریق خون، تزریق داروهای ویژه آهن‌زدا و  سایر خدمات روتین است. آزمایش‌های تخصصی مانند فریتین، MRI.T۲، توانبخشی و دندانپزشکی در ۳۰ قطب دانشگاهی انجام می‌شود. استان سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، خوزستان، گیلان و مازندران نسبت به سایر استان‌ها با بیماری تالاسمی بیشتر مواجه هستند.

دکتر امیرحسام علیرضایی، درباره دسترسی به داروهای مورد نیاز بیماران تالاسمی نیز تصریح کرد: داروهای آهن‌زدای تولید داخل شامل داروهای خوراکی و تزریقی به میزان کافی موجود است. هم‌چنین داروهای برند خارجی بر اساس  مقررات در دسترس بیمارانی که به این داروها نیاز دارند، قرار می‌گیرد و به‌میزان ۹۷ درصد تحت پوشش بیمه‌ای قرار دارند.

انتهای پیام

فراخوان کشف قیمت و تامین داروهای تک‌نسخه‌ای اردیبهشت ۱۴۰۳

فراخوان کشف قیمت و تامین داروهای تک‌نسخه‌ای اردیبهشت ۱۴۰۳

🌍اداره کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا‌و‌دارو برای تامین داروی بیماران نیازمند فهرست داروهای تک‌نسخه‌ای [مندرج در سایت سازمان غذا‌و‌دارو] فراخوان داد.
مهلت تحویل پاکت فراخوان برای شرکت‌های معتبر تامین‌کننده تا تاریخ ۱۴۰۳/۰۲/۲۵ ساعت ۱۵ است.

انتهای پیام

به‌زودی؛ ورود داروی ایرانی بیماران SMA به بازار

به‌زودی؛ ورود داروی ایرانی بیماران SMA به بازار

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه «دیدار نمایندگان اقشار مردمی با وزیر بهداشت» گفت:
بیماران SMA جزء دغدغه‌ها و غم‌های جامعه پزشکی به حساب می‌آیند. این گروه از بیماران دچار اختلالات ژنتیکی عضلانی می‌شوند و عضلات آن‌ها از پشتیبانی عصبی برخوردار نیست. شدت بیماری بیماران SMA یکسان نیست بیماران دارای درجات مختلفی از این بیماری هستند. یک شرکت دانش‌بنیان در زمینه تولید داروی بیماران SMA گام برداشته است و این دارو به‌زودی وارد بازار می‌شود.

دکتر بهرام عین‌اللهی با بیان این‌که درمان کودکان کمتر از ۷ سال در مراکز درمانی دولتی و وابسته به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی به‌صورت رایگان است، افزود: اگرچه در شرایط تحریم قرار داریم اما درمان کودکان کمتر از ۷ سال را رایگان کرده‌ایم. سلامت در کودکان از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ به‌عنوان مثال اگر مشکلی مانند تنبلی چشم در کودکان در زمان مناسب تشخیص داده نشود تا پایان عمر دچار تنبلی چشم می‌شود. ما با اجرای این طرح در زمینه خیرخواهی برای مردم گام برداشته‌ایم.

انتهای پیام

۵ مِه، روز جهانی ماما

۵ مِه، روز جهانی ماما

ماماها قهرمان میلیون‌ها داستان هستند. آن‌ها به عنوان ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتیِ حساس، رهبران جوامع خود و ناجیان در مواقع بحران، شجاع و بدون جایگزین هستند.

هنگامی‌که بلایایی مانند رویدادهای آب و هوایی یا درگیری رخ می‌دهد، ماماها اغلب اولین کسانی‌اند که به داد زنان رسیده و موثرترین راه جلوگیری از مرگ قابل‌پیشگیری مادران را فراهم می‌کنند.

بحران آب‌و‌هوا به‌ویژه تهدیدات خاصی را برای زنان و دختران به همراه دارد: تحقیقات نشان می‌دهد که دمای بالاتر می‌تواند منجر به عوارض بارداری شود و می‌تواند باعث مسائل مربوط به سلامت مادر از جمله زایمان زودرس و سقط جنین یا بدتر شدن آن شود.

✔️به همین دلیل موضوع روز جهانی ماما در سال ۲۰۲۴:

“ماماها: یک ضرورت آب‌و‌هوایی” است.

انتهای پیام

درخواست رئیس سازمان جهانی بهداشت از کشورها برای نهایی‌کردن توافقنامه همه‌گیری

درخواست رئیس سازمان جهانی بهداشت از کشورها برای نهایی‌کردن توافقنامه همه‌گیری

تدروس آدهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت (WHO) از کشورها درخواست کرد که با نزدیک‌شدن به آخرین مهلت مذاکرات در ماه جاری با تصویب یک معاهده به‌منظور کمک به مبارزه با همه‌گیری‌های آینده موافقت کنند.

این معاهده جدید و مجموعه‌ای از به‌روزرسانی‌های قوانین موجود راجع‌به مقابله با بیماری‌های همه‌گیربرای  تقویت دفاع جهان در برابر عوامل بیماری‌زای جدید پس از همه‌گیری کووید۱۹ که موجب مرگ میلیون‌ها نفر در جهان شد، در نظر گرفته شده است.

کشورها قرار است در دهم ماه مِه مذاکرات بر سر این توافق را نهایی کنند و آن را در نشست سالانه WHO در اواخر ماه جاری به تصویب برسانند، اما برخی منابع می‌گویند که اختلافات بزرگ برای تصویب این معاهده هم‌چنان باقی است. یکی از موضوعات اصلی اختلاف بین کشورهای ثروتمند و کشورهای در حال توسعه، مسئله بغرنج به اشتراک‌گذاری عادلانه داروها و واکسن‌ها به‌منظور جلوگیری از تکرار شکست‌های دوران کووید است.

انتهای پیام

یک شرکت چینی رقیب تراشه مغزی نورالینک شد

یک شرکت چینی رقیب تراشه مغزی نورالینک شد

یک شرکت دولتی چینی از یک تراشه مغزی مشابه با نمونه ساخته‌شده توسط استارت‌آپ نورالینکِ ایلان ماسک رونمایی کرد.

شرکت Beijing Xinzhida Neurotechnology یک ایمپلنت رابط مغز و کامپیوتر (BCI) را با نام  Neucyber ساخته که بر روی یک میمون آزمایش شده است و به آن اجازه می‌دهد بازوی رباتیک را صرفا با افکارش کنترل کند.

این فناوری به‌طور مستقل ایجاد شده و نخستین BCI تهاجمی با عملکرد بالا در چین است.

در حالی‌که نه دانشمندان و نه خبرگزاری شینهوا به استارت‌آپ تراشه مغزی ماسک اشاره‌ای نکردند رونمایی از این محصول جدید در انجمن سالانه Zhongguancun  با تمرکز بر فناوری‌ها در پکن، هدف چین را برای رقابت با تراشه مغزی نورالینک برجسته می‌کند.

انتهای پیام

فشارخون یک بیماری قابل‌کنترل است، نه قابل‌درمان

فشارخون یک بیماری قابل‌کنترل است، نه قابل‌درمان

دکتر مریم طاهرخانی، متخصص بیماری های قلب‌و‌عروق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:

بنا به توصیه اتحادیه جهانی فشارخون بالا، افراد بالغ بالای ۱۸ سال باید غربالگری فشارخون شوند؛ به این ترتیب که افراد ۱۸ تا ۳۹ سال هر سه تا پنج سال باید فشارشان را اندازه بگیرند و اگر در حد نرمال بود، سه تا پنج سال بعد، مجدد ارزیابی کنند.

این افراد اگر به‌علت وزن بالا – توده بدنی (BMI) بالاتر از ۲۵ – یا ماکسیمم فشار بین ۱۳۵ تا ۱۳۹ و مینیمم فشار ۸۵ تا ۸۹ میلی‌متر جیوه در معرض ابتلا به فشارخون بالا هستند، باید به‌صورت سالانه پایش شوند، افراد بالای ۴۰ سال نیز باید هرسال فشارخون خود را اندازه‌گیری کنند.

فشار خون بالا سالانه بیش از ۱۰ میلیون مرگ و میر را به خود اختصاص می‌دهد. حفظ وزن مطلوب، اصلاح سبک زندگی، پرهیز از رژیم غذایی ناسالم مثل مصرف غذاهای سرخ کردنی، چرب، آماده و کنسروی، حذف اسیدهای چرب ترانس، خودداری از مصرف الکل و دخانیات و پرهیز از مصرف نمک بیش از یک قاشق چایخوری از جمله اقداماتی است که در راستای پیشگیری از ابتلا به پرفشاری خون بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

مشکل اصلی برای کنترل فشارخون، عدم پذیرش بیماران است. با وجود پیشرفت‌های بسیار در حوزه درمان، اغلب بیماران یا داروهای‌شان را مرتب مصرف نمی‌کنند، یا تصور می‌کنند پرفشاری خون قابل‌درمان است و با کاهش فشار ناشی از درمان بلافاصله دارو را قطع می‌کنند. این آگاهی باید به بیمار داده شود که فشارخون یک بیماری قابل‌کنترل است، نه قابل‌درمان؛ این کنترل هم به روش دارو درمانی انجام می‌شود.

توصیه انجمن جهانی فشار خون بر پیروی از یک راهبرد دارویی یکسان در تمام کشورها با طیف‌های مختلف اقتصادی و بهداشتی است، البته ما در کشور ملزم به استفاده از این الگوریتم نیستیم و استفاده از داروهای ترکیبی با مصرف یک بار در روز با کارایی موثر از اولویت‌های تجویزی است که نمونه‌های داخلی آن هم تولید شده‌اند.

انتهای پیام

وارفارین در داروخانه‌های منتخب توزیع شد

وارفارین در داروخانه‌های منتخب توزیع شد

بنابر اعلام روابط عمومی  سازمان غذا‌و‌دارو:

در ۷۵ روز گذشته توزیع وارفارین چند برابر شده و بیش از نیاز بیماران وارد کشور شده است و برای تأمین این دارو مشکلی وجود ندارد. در روز‌های اخیر نیز محموله‌های بزرگ از وارفارین میان مراکز توزیع دارو و داروخانه‌ها توزیع شده و موجودی مناسبی دارد و در داروخانه‌های منتخب توزیع می‌شود.

مردم می‌توانند از طریق سامانه ۱۹۰، نرم‌افزار تیتک و یا درگاه mobile.ttac.ir با وارد کردن نام دارو از نزدیک‌ترین داروخانه وارفارین را تهیه کنند.

انتهای پیام