پنج‌شنبه 29 شهریور 1403
19.8 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاآخرین آمار ایدز در کشور

آخرین آمار ایدز در کشور

آخرین آمار ایدز در کشور

اچ‌آی‌وی یک بیماری عفونی است که اغلب مردم آن‌‌را با نام ایدز می‌شناسند، در حالی‌که ایدز تنها مرحله انتهایی از بیماری اچ‌آ‌وی است که اگر فرد به موقع و صحیح تحت مراقبت و درمان قرار گیرد، ممکن است تا آخر عمر به مرحله ایدز نرسد. انتقال ویروس از سه طریق تزریق خون و فرآورده‌های خونی آلوده، تماس جنسی پرخطر و از طریق مادر آلوده به کودک اتفاق می‌افتد؛ بنابراین ویروس اچ‌آی‌وی از طریق تماس‌های عادی، کار کردن روزانه،‌ غذا خوردن، نیش پشه و… منتقل نمی‌شود.

ابتلا به عفونت اچ‌آ‌وی هیچ علامتی ندارد و فرد متبلا می‌تواند تا سالیان متمادی بدون هیچ مشکلی به زندگی خود ادامه دهد و همین موضوع تشخیص این بیماری را با مشکل مواجه ساخته است. تنها راه تشخیص اچ‌آ‌وی انجام آزمایش خون است که آن هم ممکن است در چند ماه اول ورود ویروس به بدن به شکل کاذب منفی باشد.

عامل ایجاد بیماری اچ‌آ‌وی نیز یک نوع ویروس به همین نام (ویروس نقص ایمنی انسان) است. سلول زنده‌ای که ویروس اچ‌آ‌وی در آن زنده می‌ماند گلبول سفید است. گلبول‌های سفید در خون و ترشحات بدن وجود دارند و خارج از بدن در مدت کوتاهی از بین می‌روند؛ بنابراین ویروس اچ‌آ‌وی نیز در خارج از بدن در مدت کوتاهی از بین می‌رود. حرارت، الکل و مواد ضدعفونی کننده به‌ راحتی می‌توانند باعث از بین رفتن ویروس شوند.

بنابر اعلام دفتر مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت:

تا پایان سال ۱۴۰۱ از بین افراد مبتلا به اچ‌آ‌ویِ شناسایی، ثبت و گزارش‌شده ۲۳ هزار و ۶۴۰ نفر زنده هستند که از این تعداد ۱۸ هزار و ۴۴ نفر برای دریافت خدمات به مراکز ارائه‌دهنده خدمت مراجعه می‌کنند و تعداد ۱۷ هزار و ۴۷ نفر تحت درمان قرار دارند. هم‌چنین پنج هزار و ۵۹۶ نفر نیز برای دریافت خدمات به مراکز ارائه‌دهنده خدمت مراجعه نکرده‌اند.

علل ابتلا به اچ‌آی‌وی در بین کل مواردی که از سال ۱۳۶۵ تاکنون در کشور به ثبت رسیده‌ است به ترتیب، تزریق با وسایل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد (۵۶ درصد)، رابطه جنسی (۲۶ درصد)، و انتقال از مادر به کودک (۱.۷ درصد) بوده است.

راه انتقال در ۱۶.۳ درصد از این گروه نامشخص مانده است و راه انتقال ۰.۲ درصد از این موارد مربوط به خون و فرآورده‌های خونی در سال‌های پیش از اجرای سیاست پالایش ۱۰۰ درصدی خون سالم توسط سازمان انتقال خون است.

این در حالی است که در بین مواردی که در سال ۱۴۰۱ تشخیص داده شده‌اند، راه احتمالی انتقال در ۱۶ درصد موارد اعتیاد تزریقی، ۵۷ درصد روابط جنسی، یک درصد مادر به کودک و در ۲۶ درصد نیز راه احتمالی ابتلا بیان شده و از طرفی هیچ مورد ابتلای جدیدی از طریق خون و فرآورده‌های خونی ثبت نشده است.

انتهای پیام

 

 

 

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر