پنج‌شنبه 29 شهریور 1403
21 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاآمار ۴۲ درصدی شیوع پوکی استخوان در کشور

آمار ۴۲ درصدی شیوع پوکی استخوان در کشور

آمار ۴۲ درصدی شیوع پوکی استخوان در کشور

دکتر افشین استوار، رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت:

در جمعیت بالای ۶۰ سال کشور ما شیوع پوکی استخوان بیش از ۴۲ درصد است و دو سوم خانم‌های بالای ۶۰ سال پوکی استخوان دارند و زمانی که به سنین بالای ۷۵ سال می‌رسیم،‌ شیوع پوکی استخوان به بالای ۸۰ درصد می‌رسد.

گران‌شدن لبنیات و در دسترس‌نبودن شیر و مواد لبنی، مصرف آن را در سال‌های اخیر به‌شدت کاهش داده و این می‌تواند عاملی باشد که در آینده مشکل پوکی استخوان تشدید شود.

 موضوع مهم‌تر این است که در کشور ما جمعیت سالمندی به سرعت در حال افزایش است؛ بنابراین از آن‌جایی که پوکی استخوان مشکل دوره سالمندی است، تغذیه ناکافی در زمان جوانی و نوجوانی می‌تواند این مشکل سالمندی را تشدید کند.

به‌طور کلی میزان دریافت پروتئین، کلسیم و ویتامین D برای داشتن یک استخوان سالم و قوی بسیار اهمیت دارد که ما یک استخوان قوی و سالم داشته باشیم. یکی از منابع اصلی تامین پروتئین و کلسیم، لبنیات و بخصوص شیر است.

احتمال بروز پوکی استخوان در بزرگسالی خانم‌ها و در سنین یائسگی که هورمون جنسی زنانه کاهش می‌یابد و متعاقب آن محافظت این هورمون از روی استخوان برداشته می‌شود، افزایش می‌یابد که به‌دنبال آن تراکم معدنی استخوان کاهش یافته و استخوان ترد، پوک و شکننده شده و مستعد شکستگی می‌شود.

انتهای پیام

 

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر