یکشنبه 18 شهریور 1403
23.7 C
Tehran
خانهمقالات علمی داروییآیا نوشیدن ۸ لیوان آب در روز جنبه علمی دارد؟

آیا نوشیدن ۸ لیوان آب در روز جنبه علمی دارد؟

آیا نوشیدن ۸ لیوان آب در روز جنبه علمی دارد؟

پاسخ خیر است

یک مطالعه منتشر شده در نشریه ساینس نشان می‌دهد که مقدار مصرف آب روزانه به عواملی مانند سن، جنسیت، سطح فعالیت و آب و هوا بستگی دارد. و این‌که روزانه باید هشت لیوان آب (تقریبا ۲ لیتر) بنوشیم با شواهد عینی تأیید نمی‌شود. این مطالعه جدید بر روی داده‌های علمی که میزان آب مصرفی بدن را به تفصیل بیان می‌کند، تکیه داشت.

برای پاسخ روشن به میزان نیاز بدن انسان به آب، بیش از ۵۶۰۰ داوطلب در سنین مختلف از ۲۶ کشور در سراسر جهان به کار گرفته شدند. به هر شرکت‌کننده ۱۰۰ میلی‌لیتر آب غنی‌شده با ۵ درصد “آب دارای برچسب مضاعف” داده شد. آب دارای برچسب مضاعف، ایمن برای مصرف در مقادیر کم، دارای ایزوتوپ‌های هیدروژن و اکسیژن است. این به ردیابی سرعت حرکت مواد شیمیایی در بدن کمک می کند.

به گزارش ساینس‌آلرت: دِیل شولر، یکی از نویسندگان اصلی این مطالعه از مرکز بیوتکنولوژی و گروه علوم تغذیه در دانشگاه ویسکانسین این‌گونه توضیح می‌دهد:

اگر میزان دفع ایزوتوپ‌های پایدار از طریق ادرار در طول یک هفته اندازه‌گیری شود ایزوتوپ هیدروژن می‌تواند بگوید که چقدر آب  جایگزین، و دفع ایزوتوپ اکسیژن می‌تواند بگوید که چقدر کالری سوزانده می‌شود.

جالب اینجاست که آزمایشگاه دانشگاه ویسکانسین مدیسون جایی که شولر در آن‌جا کار می‌کند جایی بود که آزمایش‌های مربوط به آب با برچسب مضاعف در انسان در سال ۱۹۸۰ برای نخستین بار در جهان در آن انجام شد.

نیازهای مصرف آب تا حد زیادی منعکس‌کننده گردش آب است، آبی که بدن هر روز مصرف می‌کند. از این‌رو گردش آب پارامتری بود که برای تعیین مقدار آب جذب شده توسط بدن مورد استفاده قرار گرفت.

بیشترین گردش آب بدن در بین مردان ۲۰ تا ۳۰ ساله و زنان ۲۰ تا ۵۵ ساله مشاهده شده است. علاوه‌بر این، گردش آب بدن در مردان پس از ۴۰ سالگی و در زنان پس از ۶۵ سالگی کاهش می‌یابد.  بیشترین گردش آب به‌عنوان درصد آب کل بدن در نوزادان مشاهده شده است.

طبق این مطالعه هم‌چنین با ثابت‌بودن همه فاکتورها مردان هر روز نیم لیتر بیشتر از زنان آب مصرف می‌کردند.

نتایج نشان داد که وزن انسان نیز در مقدار آب مورد نیاز نقش دارد. هر ۱۱۰ پوند افزایش در وزن بدن منجر به افزایش ۰.۷ لیتری گردش آب در روز می‌شد.

در همین حال، گردش آب در نتیجه افزایش ۵۰ درصدی رطوبت ۰.۳ لیتر افزایش می‌یافت. موقعیت مکانی یک فرد نیز مهم است. این مطالعه نشان داد شرکت‌کنندگانی که در کشورهای توسعه‌یافته از سبک زندگی بی‌تحرک پیروی می‌کنند در مقایسه با شرکت‌کنندگان کارگر یا شکارچی-خوراک‌جو (بومیانی که هنوز در جنگل‌ها زندگی می‌کنند) در کشورهای درحال توسعه گردش آب کمتری داشتند.

محققان نتیجه گرفتند اصلاح دستورالعمل‌های مصرف آب به‌دلیل رشد انفجاری جمعیت و تغییرات آب و هوایی که جهان در حال حاضر با آن مواجه است و بر روی دسترسی انسان به آب تأثیر می‌گذارد، اهمیت فزاینده‌ای دارد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر