جمعه 30 شهریور 1403
22.6 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاابتلای ۴۷ درصد زنان بالای ۵۰ سال ایرانی به کمبود تراکم استخوان

ابتلای ۴۷ درصد زنان بالای ۵۰ سال ایرانی به کمبود تراکم استخوان

ابتلای ۴۷ درصد زنان بالای ۵۰ سال ایرانی به کمبود تراکم استخوان

مطالعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می‌دهد حدود ۴۷ درصد زنان بالای ۵۰ سال در ایران دچار کمبود تراکم استخوان هستند اما این رقم در بین مردان ایرانی کمتر است.

دکتر فرناز مشیری، جراح متخصص زنان، زایمان درباره قرص‌های مختلف کلسیم و کارایی خاص آن‌ها گفت:

افراد دارای مشکلات گوارشی نباید از انواع قرص‌های کربنات کلسیم استفاده کنند چون عملا این کلسیم جذب نمی‌شود، چرا که کلسیم برای جذب به اسید معده احتیاج دارد. کلیه‌ها نیز به نمک تمایل و گرایش زیادی دارند در چنین شرایطی کلیه‌ها که نمک را خیلی دوست دارند، آن را جذب کرده و کلسیم را دفع می‌کنند. با کم نوشیدن آب همان کلسیم دفعی تبدیل به سنگ کلسیمی در کلیه‌ها خواهد شد. پس اگر یک فرد از داروی ضد اسید معده مصرف نمی‌کند مجاز به خوردن کلسیم به شکل کربنات کلسیم است.

قرص کلسیم باید صبح‌ها مصرف شود چرا که کیسه صفرا برای هضم چربی پر است و غذای صبحگاهی ما کمی چرب و حاوی کلسیم است (شیر و پنیر صبحانه). باید با این صبحانه قرص کلسیم مصرف کنیم و نمک غذا را نیز به حداقل رساند. اگر فردی قرص آنتی اسید معده می‌خورد باید از انواع کلسیم سیترات مصرف کند که معده را اذیت نمی‌کند و موجب رسوب در کلیه‌ها نیز نخواهد شد.

در مجموع قرص کلسیم باید صبح مصرف شود و بر اساس سن و نیاز فرد یا این‌که یک زن باردار یا شیرده است تا میزان روزانه یک‌هزار و پانصد میلی‌گرم امکان خوردن قرص کلسیم وجود دارد. نوشیدن آب فراوان حدود هشت تا ۱۰ لیوان، همراه با قرص کلسیم ضروری است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر