پنج‌شنبه 29 شهریور 1403
26.7 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهااثرات مصرف سیگار بر کاهش باروری زنان

اثرات مصرف سیگار بر کاهش باروری زنان

اثرات مصرف سیگار بر کاهش باروری زنان

دکتر مریم هاشم نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت:

مصرف سیگار به واسطه اثری که روی کاهش اکسیژن‌رسانی برروی جنین دارد، بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ ماده سمی تولید می‌کند که اثرات سوء بسیاری برای سلامت مادر، جنین و حتی نوزاد در پی خواهد داشت.

تحقیقات نشان داده بانوانی که سیگار مصرف می‌کنند قدرت باروری در آن‌ها کاهش می‌یابد و احتمال افزایش فشار خون بالا، سرطان ریه و سایر اندام‌ها در آنان وجود دارد. از اثرات مصرف سیگار در دوران بارداری می‌توان به افزایش میزان سقط و حاملگی خارج رحمی اشاره کرد و ۵۰ درصد خطر مرگ در بانوان بیشتر می‌شود.

با مصرف سیگار ۲ تا ۵ برابر افزایش خطر پارگی کیسه آب و یک و نیم تا ۳ و نیم برابر خطر وزن کم (کمتر از ۲ و نیم کیلوگرم که وزن استاندارد هنگام تولد نوزاد است) وجود دارد. هم‌چنین احتمال زایمان زودتر از ۳۲ هفته و حتی احتمال ایجاد جفت سر راهی در اثر مصرف سیگار وجود دارد. از دیگر اثرات سیگار می‌توان به افزایش میزان ناهنجاری‌های مادرزادی مثل شکاف کام، لب، گاستروشزی، آترزی مقعد، نقایص اندام‌ها مثل پلی داکتیلی، افزایش تعداد انگشتان، به هم چسبیدن انگشتان، فقدان انگشتان، آسیب‌های قلبی و کلیوی اشاره کرد.

دیده شده نوزادانی که از مادران سیگاری متولد می‌شوند عوارضی مثل بی‌قراری، افزایش فعالیت‌های بدن و حتی مرگ ناگهانی نوزاد را طی سال اول تولد تجربه می‌کنند. در دوران شیردهی هم نوزاد از عوارض مصرف سیگار مادر خلاصی ندارد و سیگار موجب کاهش حجم و غلظت شیر می‌شود و به واسطه آن نوزاد وزن‌گیری مناسبی نخواهد داشت.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر