شنبه 31 شهریور 1403
21 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهااحتمال افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی با برخی از افزودنی‌های غذایی...

احتمال افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی با برخی از افزودنی‌های غذایی در شکلات‌ها و کیک‌ها

احتمال افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی با برخی از افزودنی‌های غذایی در شکلات‌ها و کیک‌ها

افزودنی‌های غذایی موجب بهبود طعم، ظاهر، کیفیت و ماندگاری غذاهای فرآوری‌شده می‌شوند. اما مصرف منظم آن‌ها می‌تواند منجر به بروز عوارض جانبی مانند اختلالات گوارشی، آسم، چاقی، و دیابت شود.

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که انواع خاصی از افزودنی‌های غذایی که معمولا در شیرینی‌ها، کیک، دسر، شکلات‌ها، ماگارین و غذاهای آماده استفاده می‌شوند، می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را افزایش دهند. برخی از مطالعات نیز نشان داده‌اند که استفاده از امولسیون‌سازها می‌توانند باکتری‌های روده را مختل کرده و باعث افزایش التهاب و تحریک‌پذیری برای ابتلا به مشکلات قبلی-عروقی شود.

یک تیم پژوهشی با ارزیابی داده‌های ۹۵۴۴۲ بزرگسال فرانسوی که بخشی از یک مطالعه هم‌گروهی بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۱ بود، دریافت که افزایش مصرف امولسیون‌سازها با افزایش خطر بیماری‌های قلبی-عروقی، بیماری‌های مغزی-عروقی، و بیماری سرخرگ کرونری مرتبط است.

پس از گذشت به‌طور متوسط هفت سال، شرکت‌کنندگانی که میزان مصرف بالایی از سلولزهای (E۴۶۰-E۴۶۸)، سلولز (E۴۶۰)، و کربوکسی متیل سلولز (E۴۶۶) را داشتند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی به‌ویژه بیماری سرخرگ کرونری در آن‌ها وجود داشت.

افزایش مصرف امولسیون‌سازهای E۴۷۱ و E۷۴۲ خطرات بالایی از مشکلات قلبی-عروقی را نشان داد. E۴۷۲b با خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی و بیماری‌های مغزی عروقی همراه بود و  E۴۷۲c خطر ابتلا به بیماری قلبی-عروقی و بیماری سرخرگ کرونری را افزایش داد. هم‌چنین با مصرف بالای امولسیون‌ساز E۳۹۹ خطر ابتلا به بیماری سرخرگ کرونری افزایش یافت.

برخی از مقام‌های بهداشتی پیشنهاد می‌کنند که محدودکردن مصرف خوراکی‌های فوق فرآوری‌شده راهی برای محدودکردن عرضۀ افزودنی‌های غذاییِ بحث‌برانگیز و غیرضروری است.

نکته: عدد ئی (E number) عددی است که برای شناسایی افزودنی‌های غذایی بر روی محصولات غذایی تولیدشده در اتحادیه اروپا درج، و با حرف E به معنای اروپا آغاز می‌شود.

انتهای پیام

 

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر