جمعه 30 شهریور 1403
20.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهااز مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها بپرهیزید

از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها بپرهیزید

از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها بپرهیزید

دکتر نوشین محمد حسینی، مدیرکل دفتر نظارت و پایش فرآورده‌های سلامت‌محور سازمان غذا و دارو در خصوص عوارض بی‌رویه و خودسرانه مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها هشدار داد و گفت:

ویروس‌ها وارد سلول‌های سالم بدن می‌شوند و آنتی‌بیوتیک‌ها قادر به دیدن آن‌ها نیستند. در بسیاری از موارد همکاران پزشک برای ناخوشی‌های ساده آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند، متأسفانه برخی افراد نیز خودسرانه از داروهای آنتی‌بیوتیک استفاده می‌کنند که عوارض زیادی دارد.

بعضاً حتی مبتلا به بیماری نشده‌ایم، اما برای این‌که بیمار نشویم؛ آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنیم که این رفتار اشتباه است. زیرا آنتی‌بیوتیک هیچ تأثیری در پیشگیری از بیماری‌های ویروسی ندارد.

یک اشتباه درباره مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها این است که فکر می‌کنیم بدن ما به آنتی‌بیوتیک مقاوم می‌شود در حالی‌که این‌طور نیست و میکروب در بدن ما نسبت به آنتی‌بیوتیک مقاوم می‌شود و شخص دیگری که اصلاً بیمار نشده، وقتی با همان میکروب مواجه می‌شود، بدن او هم نسبت به آنتی‌بیوتیک مقاوم خواهد شد.

جهان به دهکده‌ای کوچک تبدیل شده که میکروب‌های مقاوم‌شده به آنتی بیوتیک‌ها به‌سرعت در سراسر جهان منتشر می‌شوند. سرماخوردگی بیماری نیست بلکه یک ناخوشی محدود شونده است که با استراحت و بدون دارو بهبود می‌یابد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر