یکشنبه 18 شهریور 1403
23.7 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاافزایش تا ۵ برابری دی‌اکسید گوگرد در هوای تهران

افزایش تا ۵ برابری دی‌اکسید گوگرد در هوای تهران

افزایش تا ۵ برابری دی‌اکسید گوگرد در هوای تهران

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با اشاره به عدم‌کنترل منابع انتشار آلودگی در شهر تهران گفت:

علی‌رغم این‌که در مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا قید شده که استفاده از سوخت‌های سنگین مجاز نیست، اما برخی صنایع از سوخت‌های سنگین دارای گوگرد بالا استفاده می‌کنند که در روزهای اخیر سبب افزایش ۳ تا ۵ برابری دی‌اکسید گوگرد در هوای تهران شده است.

دکتر عباس شاهسونی درباره عوارض تنفس دی‌اکسید گوگرد بر بدن انسان افزود:  SO۲ یکی از آلاینده‌هایی است که سیستم فوقانی تنفسی را تحت‌تاثیر قرار داده و باعث سرفه، عطسه و مشکلات سیستم فوقانی تنفس می‌شود. مشکل دیگر این است که  SO۲ می‌تواند روی ذرات بچسبد و قسمت تحتانی تنفس را هم تحت‌تاثیر قرار داده و سبب تنگی تنفس شود.

آلودگی هوا در حال حاضر نه تنها به‌عنوان یک موضوع زیست محیطی بلکه به‌عنوان چهارمین علت مرگ‌های زودرس شناخته می‌شود. کیفیت پایین هوا می‌تواند چشم‌ها، بینی و گلو را تحریک کند، باعث تنگی نفس، تشدید آسم و سایر بیماری‌های تنفسی شود و بر سیستم قلبی عروقی تأثیر بگذارد. تنفس هوای آلوده برای مدت طولانی می‌تواند مشکلات جدی‌تری ایجاد کند به شکلی که تخمین زده می‌شود که آلودگی هوا سالانه عامل مرگ زودرس ۷ میلیون نفر در جهان باشد.

مصرف بیشتر سبزیجات و میوه‌جات می‌توانند به حفظ سلامتی شما در برابر آلودگی هوا کمک کند. آﻻﯾﻨﺪه‌ﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد در ﻫﻮا ﺑﺎ ﺣﻤﻠﻪ ﺑﻪ ﺳﻠﻮل‌های ﺑﺪن ﻋﻮارض ﻧﺎﻣﻄﻠﻮﺑﯽ را ﺑﻪ‌ﺟﺎ ﻣﯽﮔﺬارد. ﺳﯿﺴﺘﻢ دﻓﺎﻋﯽ ﺑﺪن، در ﺣﺎﻟﺖ ﻋﺎدی ﺳﻠﻮل‌ها را از ﮐﻠﯿﻪ آﺳﯿﺐ‌های ﺑﯿﺮوﻧﯽ ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﻣﯽ‌کند اﻣﺎ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺨﺮب ﻣﺤﯿﻄﯽ ﻣﺜﻞ آﻟﻮدﮔﯽ ﻫﺎی هوا ﺑﺎﻋﺚ ﻣﯽﺷﻮد ﺑﺪن ﻧﺘﻮاﻧﺪ ﻣﺒﺎرزه کند و در ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن و ﻋﻤﻞ ﺳﻠﻮل‌های ﺑﺪن ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺨﺮب‌هایی ﻧﻈﯿﺮ رادیکال‌ﻫﺎی آزاد تخریب ﻣﯽﺷﻮد.

در ﻣﻘﺎﺑﻞ آﻧﺘﯽ اﮐﺴﯿﺪان‌ﻫﺎ ﻣﻮﻟﮑﻮل‌ﻫﺎﯾﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺟﻠﻮی ﻋﻤﻞ رادﯾﮑﺎل‌ﻫﺎی آزاد را ﮔﺮﻓﺘﻪ و ﻣﺎﻧﻊ از ﺗﺨﺮﯾﺐ ﺳﻠﻮل‌ﻫﺎی ﺣﯿﺎﺗﯽ ﺑﺪن ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ. ﻣﺼﺮف ﺑﯿﺸﺘﺮ آﻧﺘﯽ‌اﮐﺴﯿﺪان‌ﻫﺎ زمینه‌ای را ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺪن ﺑﻪ راﺣﺘﯽ رادﯾﮑﺎل‌ﻫﺎی آزاد ﻣﻀﺮ را از ﺑﯿﻦ ﺑﺒﺮد؛ بنابراین غذاهای حاوی آنتی‌اکسیدان می‌توانند از بدن شما در برابر آسیب‌هایی که در اثر رادیکال‌های آزادی که به‌وسیله آلودگی هوا ایجاد می‌شود، محافظت کند. هم‌چنین مواد غذایی حاوی ویتامین  C، ویتامین E مانند میوه‌جات و سبزیجات تازه، مرکبات، انار، روغن‌های خوراکی، ماهی، گوجه فرنگی، کلم بروکلی، فلفل سبز، هویج، گوشت قرمز، سیر، فندق، بادام و … می‌توانند به حفاظت از بدن شما در برابر عوارض ناشی از آلودگی هوا کمک کند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر