جمعه 30 شهریور 1403
25.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاافسردگی و اضطراب ممکن است علائم اولیه بیماری MS باشند

افسردگی و اضطراب ممکن است علائم اولیه بیماری MS باشند

افسردگی و اضطراب ممکن است علائم اولیه بیماری MS باشند

تا پیش از این تشخیصِ بیماری مولتیپل اسکلروزیس (MS) در مراحل ابتدایی بسیار دشوار بود، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ممکن است راه جدیدی برای کمک به شناسایی این بیماری در مراحل اولیه وجود داشته باشد. دانشمندان دانشگاه بریتیش کلمبیا گزارش داده‌اند که بیماران مبتلا به MS در سال‌های منتهی به شروع بیماری خود تقریباً دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های روانی هستند.

به‌طور خاص، نویسندگان مطالعه دریافتند که شرایط روانپزشکی از جمله اضطراب و افسردگی ممکن است با مرحله پیش‌درآمدی MS همراه باشد، که مجموعه «سرآغاز» علائم و سرنخ‌های اولیه است که درست قبل از تحقق علائم کلاسیک این بیماری ظاهر می‌شود.

ام‌اس یک بیماری خودایمنی مزمن بسیار وحشتناک در سیستم عصبی مرکزی است که اساساً باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن به خود بدن حمله کند. حتی بدتر از آن، علائم از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است.

برخی ممکن است فقط علائم خفیفی مانند بی‌حسی یا سرگیجه را تجربه کنند در حالی که برخی دیگر به‌طور کامل توانایی خود را برای دیدن، راه‌رفتن یا صحبت‌کردن از دست می‌دهند. بنابراین، شناسایی و تشخیص MS معمولاً برای پزشکان یک چالش است، زیرا علائم مرتبط با آن بسیار متفاوت است و اغلب با مشکلات دیگر اشتباه گرفته می‌شود. برای خود بیماران، این می‌تواند به معنای تحمل ماه‌ها و حتی سال‌ها علائم قبل از تشخیص باشد.

برای تحقیق در مورد این موضوع، نویسندگان مطالعه سوابق سلامت ۶۸۶۳ بیمار مبتلا به MS را در دانشگاه بریتیش کلمبیا ارزیابی کردند. محققان به‌طور خاص بر میزان شرایط سلامت روان (افسردگی، اضطراب، اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی) در طول پنج سال قبل از این‌که بیماران علائم کلاسیک و شناخته شده پزشکی MS را از خود نشان دهند، تمرکز کردند. این بیماران با یک گروه کنترل شامل ۳۱۸۶۵ نفر بدون ام‌اس مقایسه شدند.

نتایج نشان داد که مبتلایان به ام‌اس (۲۸٪) تقریباً دو برابر جمعیت عمومی (۱۴.۹٪) بیماری روانی را تجربه می‌کنند. استفاده از مراقبت‌های بهداشتی برای علائم روانپزشکی، مانند مراجعه به پزشک یا روانپزشک، نسخه‌ها، و بستری‌شدن در بیمارستان نیز در بین بیماران MS به‌طور مداوم بالاتر بود. هم‌چنین مهم است که توجه داشته باشیم که این شکاف مشاهده‌شده در هر یک از پنج سال منتهی به شروع بیماری افزایش یافته است.

انتهای پیام

 

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر