جمعه 30 شهریور 1403
22.6 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاامواج گرما و آلودگی هوا ترکیبی مرگبار را تشکیل می‌دهند که خطر...

امواج گرما و آلودگی هوا ترکیبی مرگبار را تشکیل می‌دهند که خطر حمله قلبی را دو برابر می‌کند

امواج گرما و آلودگی هوا ترکیبی مرگبار را تشکیل می‌دهند که خطر حمله قلبی را دو برابر می‌کند

یک مطالعه جدید هشدار می‌دهد که دمای بالا و آلودگی هوا می‌تواند خطر ابتلا به حملات قلبی کشنده را دو برابر کند. این تحقیق، با تجزیه و تحلیل داده‌های یک استان چین در طول پنج سال، ارتباط معناداری بین خطر مرگ‌و‌میر ناشی از حمله قلبی و روزهایی که با گرمای شدید، سرمای شدید یا سطوح بالای ذرات معلق در هوا همراه بودند، یافت. این مطالعه هم‌چنین افزایش بیشتر مرگ و میر ناشی از حملات قلبی در طول دوره‌های بسیار گرم را در بین زنان در مقایسه با مردان و در افراد مسن در مقایسه با افراد جوان نشان داد. به‌طور نگران‌کننده، داده‌ها هم‌چنین نشان می‌‌دهد که هر چه گرما، سرما، و آلودگی شدید بیشتر طول بکشد، خطر حملات قلبی کشنده تشدید می‌شود.

این مطالعه که در نشریه سرآمد انجمن قلب آمریکا Circulation منتشر شده است، داده‌های بیش از ۲۰ هزار مرگ ناشی از حمله قلبی را مورد بررسی قرار داده است. این تلفات در استان جیانگ‌سو در شرق چین – استانی با چهار فصل متمایز و طیف گسترده‌ای از دما و سطوح آلودگی – بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ روی داده است.

اکثر مرگ‌و‌میرها در میان افراد مسن با میانگین سنی ۷۷.۶ سال و بیش از نیمی (۵۲٪) ۸۰ سال یا بیشتر بودند. مرگ و میرها اساساً از نظر جنسیت تقریبا یکسان بود (۵۲٪ مرد، ۴۸٪ زن). این مطالعه تأثیر ذرات ریز را با مقایسه تعداد مرگ‌و‌میرها در روز آلودگی و روز قبل از آن (روز غیرآلوده) محاسبه نموده است.

نکته مهم این است که این مطالعه نشان داد که خطر حملات قلبی مهلک در طول موج‌های گرمای چهار روزه همراه با سطوح آلودگی ذرات ریز بالای ۳۷.۵ میکروگرم بر متر مکعب دو برابر می‌شود. اما سطوح بالای آلودگی ذرات ریز در هنگام سرمای شدید به‌طور مشابه خطر مرگ ناشی از حمله قلبی را افزایش نداد.

با توجه به اهداف سازمان جهانی بهداشت، محققان تخمین می‌زنند که تا ۲.۸ درصد از مرگ و میر ناشی از حمله قلبی را می‌توان به ترکیب دمای شدید و سطوح بالای آلودگی نسبت داد. دکتر یووی لیو، نویسنده ارشد این مطالعه، هشدار می‌دهد که یافته‌های این مطالعه با توجه به فرکانس و شدت فزاینده امواج گرما در سراسر جهان، پیامدهای نگران‌کننده‌ای دارد.

رویدادهای دمایی شدید در حال بیشتر، طولانی‌تر و شدیدتر شدن هستند و اثرات نامطلوب آن‌ها بر سلامتی نگرانی‌های فزاینده‌ای را برانگیخته است. یکی دیگر از مسائل زیست‌محیطی در سراسر جهان وجود ذرات ریز در هوا است که ممکن است به‌صورت هم‌افزایانه با دماهای شدید برهمکنش داشته باشد و بر سلامت قلب و عروق تأثیر منفی بگذارد.

استراتژی‌هایی که افراد برای جلوگیری از اثرات منفی دمای شدید بر سلامتی دارند، شامل دنبال‌کردن پیش‌بینی‌های آب‌وهوا، ماندن در خانه در هنگام گرمای شدید، استفاده از پنکه‌ها و دستگاه‌های تهویه مطبوع در هوای گرم، لباس پوشیدن مناسب برای آب و هوا، مصرف مقدار آب مناسب و نصب پرده‌های پنجره برای کاهش دمای داخل خانه است.

استفاده از دستگاه تصفیه هوا در خانه، پوشیدن ماسک در خارج از منزل، دوری از بزرگراه‌های شلوغ هنگام پیاده‌روی و انتخاب فعالیت‌های کم‌تر در فضای باز نیز ممکن است به کاهش قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در روزهایی که میزان آلودگی ذرات ریز زیاد است کمک کند. برای بهبود سلامت عمومی، مهم است که هنگام ارائه هشدارهای دمای شدید به مردم، آلودگی ذرات ریز نیز در نظر گرفته شود.

انتهای پیام

 

 

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر