دوشنبه 26 شهریور 1403
24.9 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهابا نوشیدن روزانه چای ماچا چه اتفاقی برای بدن می‌ا‌فتد؟

با نوشیدن روزانه چای ماچا چه اتفاقی برای بدن می‌ا‌فتد؟

با نوشیدن روزانه چای ماچا چه اتفاقی برای بدن می‌ا‌فتد؟

ماچا نوعی پودر چای سبز است که از برگ‌های گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می‌شود. چیزی که این چای را از سایر انواع چای سبز متمایز می‌کند فرآیند کشت منحصر به فرد آن است. در طول فرآیند رشد، بوته‌های این گیاه را با بامبو می‌پوشانند تا برگ‌های ظریف‌اش از نور مستقیم خورشید محافظت شود. این روش باعث می‌شود که برگ‌های این چای مقادیر بیشتری از ترکیبات مفید از جمله کلروفیل و ال-تیانین تولید کنند.

۱ قاشق غذاخوری پودر سبز چای ماچا حاوی: ۳ گرم کالری- ۱ گرم پروتئین- ۰ گرم چربی- ۰ گرم کربوهیدرات- ۰ گرم قند- و ۱ گرم فیبر است.

ماچا یک نوشیدنی کم‌کالری با ویتامین‌ها و مواد معدنی کمی است. با این‌حال، منبع قابل‌توجهی از آنتی‌اکسیدان و ترکیبات زیست‌کنش‌ور از جمله ال-تیانین، کوئرستین، کاتچین، کافئین و کلروفیل مسئول فواید محتلف ماچا برای سلامتی هستند.

ماچا برای قرن‌ها یک بخش جدایی‌ناپذیر از مراسم چای ژاپنی بوده است. چای ماچا حاوی چندین ترکیب کلیدی است که احتمالا به طیف وسیعی از مزایای سلامتی به شرح زیر کمک می‌کند:

*تقویت عملکرد مفز

* کاهش خطر ابتلا به سرطان به‌دلیل غلظت بالایی از آنتی‌اکسیدان

*کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته

*حمایت از سلامت روده

*کمک به افزایش احساس آرامش

*کمک به مدیریت قند خون

*کمک به کاهش وزن از طریق فرآیندی به نام ترموژنز

عوارض جانبی احتمالی و اقدامات احتیاطی

اگرچه ماچا معمولاً برای مصرف بی‌خطر است و توسط اکثر افراد به‌خوبی تحمل می‌شود، اما محتوای کافئین آن ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند و در افراد حساس به کافئین باعث اضطراب، تحریک‌پذیری، بی‌خوابی یا سردرد شود.

علاوه‌بر این، دُزهای بالای ماچا ممکن است بر عملکرد آنزیم‌های کبدی و مسیرهای سم‌زدایی در بدن تأثیر بگذارد. در نتیجه این می‌تواند با برخی داروها تداخل ایجاد کند. بنابراین، اگر بیمار هستید و دارو مصرف می‌کنید به‌منظور اطمینان از بی‌خطر بودن ماچا با یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

انتهای پیام

انتشار این مطلب با ذکر منبع «دنیای سلامت و دارو» بلامانع است.

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر