پنج‌شنبه 29 شهریور 1403
19.8 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهابحران دارو پاییز امسال جدی‌تر می‌شود

بحران دارو پاییز امسال جدی‌تر می‌شود

بحران دارو پاییز امسال جدی‌تر می‌شود

داروی برخی بیماری‌های خاص در بازار نایاب شده‌ و خانواده‌های مبتلایان باید برای گیر‌ آوردن آن‌ها یا ریسک خرید از بازار سیاه را به جان بخرند یا شخصا برای خرید آن‌ها از کشورهای همسایه اقدام کنند. کمیسیون بهداشت مجلس هم در سومین گزارش خود درباره وضعیت واردات دارو و تجهیزات پزشکی، این کمبودها را تایید کرده است.

کمیسیون بهداشت مجلس اعلام کرده است که در پاییز، بحران دارو بیش از پیش خواهد بود.

بر اساس گزارش کمیسیون بهداشت، در صورت اتخاذ نشدن تدابیر مناسب، در ماه‌های آینده به‌ویژه مهر و آبان ۱۴۰۲، با کمبود ذخایر دارویی در ایران، اوضاع بحرانی خواهد شد.

مانده مطالبات شرکت‌های پخش دارویی تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۲ به بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده که بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان آن مربوط به بدهی‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی و تأمین اجتماعی است.

سازمان برنامه و بودجه نیز تاکنون بابت «مابه‌التفاوت نرخ ارز دارو» مربوط به ردیف ۱۶ جدول مصارف تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ که رقم ۶۹ هزار میلیارد تومان تصویب شده و باید ماهانه حدود ۵.۷ هزار میلیارد تومان تخصیص می‌داد، که مبلغی پرداخت نکرده است.

البته طرح نامه کمیسیون بهداشت به رهبری باعث شد بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه با انعطافی بیشتر برای تامین ارز دارو اقدام کنند؛ هرچند همه این اتفاق‌ها فعلا در حد مُسکن است.

موضوع دیگر، گرانی دارو و هزینه‌های کمرشکن درمان است. این مشکلی که با حذف ارز ترجیحی برای واردات دارو تشدید شد و فشار بر مردم را بیشتر از قبل کرد.

این وضعیت، اوضاع دارو را در ایران از این هم بدتر خواهد کرد.

وزیر بهداشت می‌گوید که قرارگاه تدابیر ویژه دارویی برای هماهنگی بین سازمان‌ها و دستگاه‌ها در زمینه تامین دارو و تجهیزات پزشکی راه‌اندازی شده و بانک مرکزی قول داده است ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات مربوط به شرکت‌های دارویی را پرداخت کند.

عبدالحسین روح‌الامینی نجف‌آبادی، از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس، اما مقصر شرایط حال حاضر دارو در ایران را وزارت بهداشت دانسته و گفته:

«تولیت نظام سلامت وظایفش را فراموش کرده و وزارت بهداشت که تولیت این موضوع را برعهده دارد، کنار کشیده است و خود را تنها یک حلقه از زنجیر توصیف می‌کند.»

کمبودهای دارویی سال گذشته از تیر ماه شروع شد و در شهریور ۱۴۰۱ به اوج خود رسید و کار را به جایی رساند که «دارایی»، رئیس وقت سازمان غذاودارو از سمتش عزل شد.

شربت سرماخوردگی، آنتی‌بیوتیک‌ها و سرم پیدا نمی‌شد و ناچاراً محموله‌های بی‌کیفیت آنتی‌بیوتیک از هند وارد شد تا بازار را کمی متعادل کند.

زیر ضرب رفتن شرکت‌های دارویی، پیش‌خور کردن انبارهای دارویی از سوی شرکت‌های پخش دارو در بعضی از پخش‌ها، احتکار در بعضی از کارخانه‌ها و گرانی و کمبود و باز شدن پای عده‌ای از دست‌اندرکاران این حوزه به دادگاه‌های در بسته دارویی ماحصل بلاتکلیفی و برنامه غلط آن روزها بود.

حالا باید احتیاط کرد تا بلایی که «دارایی» سر صنعت آورد دگر بار تکرار نشود.

امروز همان شهریور سال قبل و مهر و آبان می‌تواند باشد!

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر