جمعه 30 شهریور 1403
25.7 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهابرای پیشگیری از گرمازدگی در تابستان چه کنیم؟

برای پیشگیری از گرمازدگی در تابستان چه کنیم؟

برای پیشگیری از گرمازدگی در تابستان چه کنیم؟

دکتر مجید شجاعی، متخصص طب اورژانس گفت:

گرمازدگی دارای چهار مرحله است: استرس گرمایی، خستگی گرمایی، گرمازدگی و سکته گرمایی.

در مرحله استرس گرمایی فرد علائمی مانند سرگیجه، ضعف، حالت تهوع، تشنگی و سردرد را احساس می‌کند. در مرحله خستگی گرمایی نیز با علائمی نظیر عرق‌کردن شدید، خستگی، قرمز شدن پوست، گرگرفتگی یا اسپاسم عضلات به همراه درد، سردرد یا سرگیجه خفیف و حالت تهوع همراه است.

مرحله گرمازدگی با علائمی نظیر رنگ‌پریدگی، عرق شدید، تهوع، اسهال و استفراغ، جوش‌های ریز گرمازدگی مشخص می‌شود. از دیگر علائم در این مرحله می‌توان به سردرد، گرفتگی عضلات، خستگی، ضعف، تشنگی شدید، سرگیجه، تکرر ادرار و ادرار تیره رنگ، از دست‌دادن تمرکز، ادم یا تورم خفیف پا، مچ پا یا انگشتان دست و از دست‌دادن هوشیاری اشاره کرد. گاهی نیز سلول‌های سطحی پوست آسیب‌دیده، عرق زیر پوست جمع شده و فرد دچار جوش زیر پوستی یا به اصطلاح عرق‌سوز می‌شود.

مرحله سکته گرمایی نیز با ضربان ضعیف، تنفس سریع، کاهش تعریق، پوست داغ و خشک و قرمز، حالت تهوع، سردرد و سرگیجه، تاری دید، تحریک‌پذیری و یا تغییرات خلقی، عدم هماهنگی و از دست‌دادن هوشیاری همراه است. اگر این مرحله شدید باشد می‌تواند به نارسایی ارگان‌های بدن، کما و مرگ منجر شود. وضعیت دیگری که ممکن است با سکته گرمایی شدید رخ دهد، رابدومیولیز است، این بیماری باعث تخریب سلول‌های عضلانی و در نتیجه نارسایی کلیه می‌شود.

برای پیشگیری از بروز گرمازدگی در ایام گرم تابستان به افراد توصیه می‌شود مایعات زیاد (دست‌کم هشت لیوان آب) بنوشند.

بدن به ازای هر کیلوگرم وزن نیازمند ۳۰ میلی‌لیتر آب در روز است و مصرف مایعات در آب و هوای گرم باید افزایش یابد.

افراد باید از مصرف زیاد نوشیدنی‌های کافئین دار مانند کولا، قهوه و چای اجتناب کنند. اگر نمی‌توانند مقدار زیادی آب بنوشید یک نوشیدنی بدون گاز مثل آب میوه یا دوغ جانشین مناسبی است.

اجتناب از غذا‌های چرب و داغ، محافظت از آفتاب و نور مستقیم خورشید، استفاده از لباس‌های خنک و گشاد و پرهیز از سفر‌های غیرضروری در آفتاب از جمله توصیه‌های دیگر برای پیشگیری از گرمازدگی است.

انتهای پیام

 

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر