پنج‌شنبه 3 آبان 1403
10 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهابریتانیا داروی آلزایمر شرکت لی‌لی را تایید اما برای استفاده گسترده "بیش...

بریتانیا داروی آلزایمر شرکت لی‌لی را تایید اما برای استفاده گسترده “بیش از حد گران” اعلام کرد

بریتانیا داروی آلزایمر شرکت لی‌لی را تایید اما برای استفاده گسترده “بیش از حد گران” اعلام کرد

روز چهارشنبه داروی درمان آلزایمر در مراحل اولیه شرکت ایلای لی‌لی از سوی مؤسسه ملی تعالی سلامت و مراقبت بریتانیا (NICE) برای استفاده گسترده “بیش از حد گران” اعلام شد که نشان می‌دهد بیماران بعید است پس از تایید نهاد ناظر بر داروهای این کشور به آن دسترسی پیدا کنند.

آژانس نظارتی داروها و محصولات بهداشتی بریتانیا (MHRA) داروی دونَنِماب (donanemab) را با نام تجاری کیسونلا تایید و آن را به دومین درمان آلزایمر در این کشور تبدیل کرد که شواهدی از کُند کردن پیشرفت بیماری نشان می‌دهد.

این آژانس در ماه آگوست نیز داروی لِکمبی ساخت شرکت‌های ایسای و بایوژن را تایید کرده بود. اما در پیش‌نویس دستورالعملی که به‌طور همزمان منتشر شد، مؤسسه ملی تعالی سلامت و مراقبت بریتانیا (NICE) گفت که مزایای دونَنِماب “برای توجیه هزینه اضافی وارد بر سرویس سلامت همگانی بریتانیا (NHS) کافی نیست”.

در مطالعات بالینی نشان داده شده است که دونَنِماب که به‌صورت انفوزیون درون‌وریدی هر چهار هفته یک‌بار تجویز می‌شود، زوال شناختی را برای ۴ تا ۷ ماه کُند می‌کند. برآورد هزینه اثربخشی برای این دارو ۵ تا ۶ برابر بیشتر از چیزی است که NICE معمولاً استفاده قابل قبول از منابع NHS در نظر می‌گیرد. به گفته NICE، تردیدهای قابل‌توجهی در مورد فواید دونَنِماب و مدت‌زمان ماندگاری آن فواید پس از توقف درمان وجود دارد.

موسسه NICE هم‌چنین لِکمبی را در پیش‌نویس راهنمای خود در ماه آگوست بسیار گران ارزیابی کرده بود و گفت که هر دو دارو نیاز به نظارت دقیق بر بیماران دارند.

انتهای پیام

انتشار این مطلب با ذکر منبع «دنیای سلامت و دارو» بلامانع است.

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر