جمعه 30 شهریور 1403
20.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاتحقیقات جدید نشان می‌دهد امواج مغزی در خواب عمیق، کنترل قند خون...

تحقیقات جدید نشان می‌دهد امواج مغزی در خواب عمیق، کنترل قند خون را پیش‌بینی می‌کنند

تحقیقات جدید نشان می‌دهد امواج مغزی در خواب عمیق، کنترل قند خون را پیش‌بینی می‌کنند

محققان می‌دانستند که کمبود خواب باکیفیت می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را در افراد افزایش دهد. اکنون، یافته‌های جدید تیمی از دانشمندان علوم خواب در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، به چرایی این حقیقت نزدیک‌تر شده است.

دانشمندان یک مکانیسم بالقوه‌ را در انسان کشف کرده‌اند که توضیح می‌دهد چگونه و چرا امواج مغزی در خواب عمیق در شب می‌توانند حساسیت بدن به انسولین را تنظیم کنند که به نوبه خود کنترل قند خون را در روز بعد بهبود می‌بخشد.

متیو واکر، استاد علوم اعصاب و روانشناسی دانشگاه برکلی و نویسنده ارشد این مطالعه جدید می‌گوید:

«این امواج مغزی هماهنگ‌شده مانند انگشتی عمل می‌کند که اولین دومینو را تکان می‌دهد تا یک واکنش زنجیره‌ای مرتبط را از مغز، تا قلب شروع کند و سپس تنظیم قند خون بدن را تغییر دهد».

به‌طور خاص، ترکیب دو موج مغزی به نام دوک‌های خواب و امواج آهسته، افزایش حساسیت بدن به هورمونی به نام انسولین را پیش‌‌بینی می‌کند که در نتیجه و به‌طور مفید سطح گلوکز خون را کاهش می دهد.

محققان می‌گویند این یک پیشرفت هیجان‌انگیز است زیرا خواب یک عامل سبک زندگی تعدیل‌پذیر است که اکنون می‌تواند به‌عنوان بخشی از یک درمان کمکی و بدون درد برای افراد مبتلا به قند خون بالا یا دیابت نوع ۲ استفاده شود.

دانشمندان هم‌چنین به یک مزیت اضافی در کنار کشف مسیر مکانیکی جدید بالقوه اشاره کردند.

ویوما دی.شاه، یک محقق در  Walker’s Center Human Sleep Science و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: فراتر از کشف یک مکانیسم جدید، نتایج ما هم‌چنین نشان می‌دهد که این امواج مغزی در خواب عمیق می‌تواند به عنوان نشانگر حساس سطح قند خون فرد در روز بعد، بیشتر از معیارهای سنتی خواب استفاده شود.

این کشف جدید، ابزاری جدید و غیرتهاجمی – امواج مغزی در خواب عمیق – را برای نقشه‌برداری و پیش‌بینی کنترل قند خون افراد ارائه می‌کند.

نتایج این پژوهش در نشریه Cell Reports Medicine منتشر شده است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر