پنج‌شنبه 29 شهریور 1403
26.7 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاترکیب یک واکسن و یک آنتی‌بادی می‌تواند آلرژی نسبت به گربه را...

ترکیب یک واکسن و یک آنتی‌بادی می‌تواند آلرژی نسبت به گربه را در انسان کاهش دهد

ترکیب یک واکسن و یک آنتی‌بادی می‌تواند آلرژی نسبت به گربه را در انسان کاهش دهد

ایمنی‌درمانی آلرژن که معمولا به‌عنوان واکسن‌های آلرژی شناخته می‌شود، یک درمان طولانی‌مدتِ معروف است که علائم آلرژی را برای افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند رینیت آلرژیک (التهاب مخاط بینی) یا آسم آلرژیک کاهش می‌دهد. با این‌حال، دستیابی به تسکین مداوم علائم معمولا به دست‌کم سه سال واکسن آلرژی نیاز دارد و برای همه کارساز نیست.

محققان با درک نیاز به گزینه‌های درمانی بهتر و سریع‌تر، یک کارآزمایی بالینی را برای تعیین این‌که آیا ترکیب یک آنتی‌بادی مونوکلونال به نام تزپلوماب (Tezepelumab) با واکسن‌های آلرژی گربه می‌تواند تسکین علائم ایمن‌تر، مؤثرتر و طولانی‌تری ارائه دهد یا خیر، انجام دادند. رینیت آلرژیک به التهاب غشاهای بینی اشاره دارد که منجر به علائمی مانند عطسه، آبریزش بینی، و خارش چشم می‌شود.

این کارآزمایی بالینی که CATNIP نام داشت به سرپرستی دکتر جاناتان کورِن از دانشکده پزشکی دیوید گِفِن در UCLA شامل ۱۲۱ بزرگسال ۱۸ تا ۶۵ ساله در مراکز پزشکی مختلف در آمریکا بود. شرکت‌کنندگان به‌طور تصادفی برای دریافت تزپلوماب به‌علاوه واکسن‌های آلرژی گربه، تزپلوماب به‌علاوه دارونما، دارونما به‌علاوه واکسن‌های آلرژی، یا دو برابر دارونما تقسیم شدند. دوره درمان ۴۸ هفته با یک سال پیگیری پس از اتمام درمان به طول انجامید.

برای ارزیابی اثربخشی هر رژیم درمانی، شرکت‌کنندگان اسپری بینی حاوی عصاره آلرژن گربه را در فواصل زمانی مشخص در طول مطالعه دریافت کردند. محققان علائم بینی و جریان هوا در بینی شرکت‌کنندگان را قبل و بعد از مصرف اسپری اندازه‌گیری کردند. نمونه‌های خون و سلول‌های بینی نیز جمع‌آوری شد.

نتایج قابل‌توجه بود. شرکت‌کنندگانی که واکسن‌های  تزپلوماب را به همراه واکسن‌های آلرژی دریافت کردند، در پایان درمان نسبت به افرادی که فقط واکسن‌های آلرژی دریافت کردند، ۳۶ درصد کاهش علائم بینی را تجربه کردند. حتی یک سال بعد، علائم آن‌ها ۲۴ درصد کمتر باقی ماند. به گفته محققان، این کارآزمایی پتانسیل افزودن یک مهارکننده سیتوکین مانند تزپلوماب به واکسن‌های آلرژی را نشان می‌دهد، زیرا به‌طور قابل توجهی علائم رینیت آلرژیک را برای مدت طولانی کاهش می‌دهد.

این مطالعه که در نشریه آلرژی و ایمونولوژی بالینی منتشر شده است، نشان می‌دهد که چگونه این روش جدید مزایای طولانی مدتی را حتی پس از پایان درمان ایجاد می‌کند.

انتهای پیام

 

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر