شنبه 31 شهریور 1403
21 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاتفاوت‌های آنفلوآنزا و سرماخوردگی

تفاوت‌های آنفلوآنزا و سرماخوردگی

تفاوت‌های آنفلوآنزا و سرماخوردگی

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تأکید بر این‌که عامل بیماری‌های آنفلوانزا و سرماخوردگی ویروس است و آنتی‌بیوتیک‌ها هیچ تاثیری روی این بیماری‌ها ندارند گفت:

این ویروس‌ها باعث آلودگی دستگاه تنفسی بسیاری از حیوانات، پرندگان و انسان می‌شوند. آنفلوانزای انسانی، بیماری به شدت واگیرداری است و معمولا به وسیله سرفه و عطسه یک فرد بیمار منتشر می‌شود.

دکتر بابک عشرتی افزود: آنفلوآنزا با بیماری سرماخوردگی متفاوت است، هر دو بیماری‌های مربوط به سیستم تنفسی هستند، اما توسط ویروس‌های مختلفی ایجاد می‌شوند. آنفلوانزا به‌دلیل آلودگی همه قسمت‌های سیستم تنفسی به ویروس ایجاد می‌شود. سیستم تنفسی درگیر در آنفلوانزا شامل بینی، گلو، مجاری تنفسی و حتی ریه است. اما ویروس سرماخوردگی اغلب باعث ایجاد عفونت در سیستم تنفس فوقانی می‌شود که شامل بینی و گلو می‌شود. اهمیت آنفلوانزا در سرعت انتشار بیماری، وسعت و تعداد مبتلایان و شدت عوارض آن است. آنفلوانزا نسبت به سرماخوردگی باعث ایجاد حالات بسیار شدیدتر بیماری می‌شود. آنفلوانزا باعث ایجاد علائمی نظیر تب بالا، بدن درد، خستگی و علائمی است که به ندرت در سرماخوردگی مشاهده می‌شود.

در حال حاضر موثرترین راه پیشگیری از بیماری و دفع کردن شدت بیماری انجام واکسیناسیون و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی است. پاندمی آنفلوانزا زمانی‌که ویروس جدید آنفلوانزا توانایی کافی و پایدار انتقال انسان به انسان را کسب کند، می‌تواند رخ دهد و به دنبال آن به‌صورت جهانی گسترش یابد.

علائم اولیه آنفلوانزا در انسان‌ها تب، سردرد، درد عضلانی، تعریق، آبریزش بینی، گلودرد و سرفه است. سرفه اغلب شدید و برای مدتی ادامه می‌یابد ولی سایر نشانه‌های بیماری بعد از ۲ تا هفت روز خود به خود بهبود پیدا می‌کند. دفع ویروس معمولا بین سه تا پنج روز بعد از بروز نشانه‌های بیماری و در کودکان تا هفت روز ادامه خواهد داشت.

افراد در صورت ابتلا به آنفلوانزا بهتر است در منزل بمانند و تا زمانی که تب‌شان قطع نشده از منزل بیرون نیایند، معمولا یک روز پس از قطع تب، بیماری قابل‌سرایت نیست و افراد می‌توانند به کار خود بازگردند. ماندن در خانه و استراحت نه تنها مانع از انتشار ویروس می‌شود بلکه به فرد کمک می‌کند سریع‌تر بهبود یابد.

ویروس آنفلوانزا می‌تواند باعث عفونت ریه‌ها شده و مشکلی جدی مثل پنومونی ایجاد کند. افراد دچار ضعف سیستم ایمنی، سالمندان، خانم‌های باردار، نوزادان و کسانی که به بیماری‌های مزمن دچار هستند بیش از سایرین در معرض عوارض خطرناک ناشی از آنفلوانزا قرار دارند.

واکسن آنفلوانزا از ویروس غیرفعال تولید شده و باعث ابتلا به آنفلوانزا به علت تزریق آن، نمی‌شود. البته به‌دلیل پاسخ ایمنی بدن به واکسن ممکن است علائمی مانند بدن‌درد خفیف و یا تب مختصری در فرد ایجاد شود. به‌طور کلی واکسن آنفلوانزا جهت گروه‌های در معرض خطر که ابتلا به آنفلوانزا در آنان با عواقب سنگین‌تری همراه است و گروه‌های در معرض تماس که به‌دلیل مشاغل خاص بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قرار دارند، تجویز می‌شود.

انتهای پیام

 

 

 

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر