دوشنبه 26 شهریور 1403
24.9 C
Tehran
خانهتکنولوژی و سلامتتقریبا نیمی از دستگاه‌های پزشکی با هوش مصنوعی مورد تایید FDA با...

تقریبا نیمی از دستگاه‌های پزشکی با هوش مصنوعی مورد تایید FDA با استفاده از داده‌های بیمار واقعی آموزش ندیده‌اند

تقریبا نیمی از دستگاه‌های پزشکی با هوش مصنوعی مورد تایید FDA با استفاده از داده‌های بیمار واقعی آموزش ندیده‌اند

هوش مصنوعی (AI) عملاً کاربردهای بی‌حد و حصری در بخش مراقبت‌های بهداشتی دارد، از پیش‌نویس خودکار پیام‌های بیمار در نرم‌افزار MyChart [نرم‌افزاری که حدود ۱۵۰ میلیون نفر در آمریکا از آن برای ارتباط با دکتر خود و دسترسی به پرونده پزشکی و کارهای دیگرِ مرتبط استفاده می‌کنند] گرفته تا بهینه‌سازی پیوند اعضا و بهبود دقت حذف تومور.

علی‌رغم مزایای بالقوه AI برای پزشکان و بیماران، این ابزارها به‌دلیل نگرانی در مورد حفظ حریم خصوصی بیمار، احتمال سوگیری و دقت دستگاه با شک و تردید مواجه شده‌اند.

در پاسخ به رشد سریع استفاده و تایید دستگاه‌های پزشکی هوش مصنوعی در بخش مراقبت‌های بهداشتی، تیمی از محققان دانشکده پزشکی کارولینای شمالی (UNC)، دانشگاه دوک، بانک اَلی، دانشگاه آکسفورد، دانشگاه کلمبیا و دانشگاه میامی به‌منظور ایجاد اعتماد عمومی و ارزیابی این‌که چگونه دقیقاً هوش مصنوعی و فناوری‌های الگوریتمی برای استفاده در مراقبت از بیمار تأیید می‌شوند، ماموریت یافته‌اند.

آنالیز کاملی از داده‌های اعتبارسنجی بالینی برای بیش از ۵۰۰ دستگاه هوش مصنوعی پزشکی نشان داد که تقریباً نیمی از ابزارهای مجازِ اعلام‌شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) فاقد داده‌های تأیید شده بالینی  بودند.

چوفانی الفاسی، نویسنده اصلی این مقاله گفت: «اگرچه سازندگان دستگاه‌های هوش مصنوعی به اعتبار فناوری خود با مجوز FDA می‌بالند، اما مجوز به این معنی نیست که دستگاه‌ها به‌درستی از نظر اثربخشی بالینی با استفاده از داده‌های بیمار واقعی ارزیابی شده‌اند.

با این یافته‌ها، ما امیدواریم FDA و صنعت را تشویق کنیم تا اعتبار مجوز این دستگاه‌ها را با انجام مطالعات اعتبارسنجی بالینی روی این فناوری‌ها و در دسترس قرار دادن نتایج چنین مطالعاتی برای عموم افزایش دهند».

از سال ۲۰۱۶، میانگین سالانه تعداد مجوزهای دستگاه‌های هوش مصنوعی پزشکی توسط FDA از دو مورد به ۶۹ مورد افزایش یافته است که نشان‌دهنده رشد فوق العاده‌ای در تجاری‌سازی فناوری‌های پزشکی هوش مصنوعی است. اکثر فناوری‌های پزشکی تاییدشده هوش مصنوعی برای کمک به پزشکان در تشخیص ناهنجاری‌ها در تصویربرداری‌های رادیولوژی، آنالیز پاتولوژیک اسلایدها، تعیین دُز دارو و پیش‌بینی پیشرفت بیماری استفاده می‌شوند.

نتایج این یافته‌ها در نشریه Nature Medicine منتشر شده است.

انتهای پیام

انتشار این مطلب با ذکر منبع «دنیای سلامت و دارو» بلامانع است.

 

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر