یکشنبه 18 شهریور 1403
23.7 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاثبت بیش از ۹۰هزار حیوان‌گزیدگی در سال ۱۴۰۳

ثبت بیش از ۹۰هزار حیوان‌گزیدگی در سال ۱۴۰۳

ثبت بیش از ۹۰هزار حیوان‌گزیدگی در سال ۱۴۰۳

رئیس اداره بیماری‌های زئونوز (بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان) وزارت بهداشت با بیان این‌که از ابتدای سال جاری تاکنون هشت مورد ابتلا به هاری به‌دلیل گزش سگ در کشور گزارش شده، گفت:

 هنگامی‌که سخن از «هاری» به میان می‌آید، مرگ فرد مبتلا شده قطعی است. تاکنون هفت نفر از افرادی که به هاری مبتلا شده‌اند، جان خود را از دست داده‌اند و یک مورد دیگر نیز تست بزاق او مثبت است.

دکتر محمدرضا شیرزادی افزود: از ابتدای سال جاری بیش از ۹۰هزار حیوان‌گزیدگی ثبت ‌شده که ۸۰ درصد این موارد سگ‌گزیدگی است.

بیش از ۷۵۰ مرکز پیشگیری از هاری در کشور وجود دارد و تمام این مراکز به صورت ۲۴ ساعته ارائه خدمت می‌کنند.

اگرچه خدمات شست‌وشو، تزریق واکسن و سرم، گران هستند اما مراکز پیشگیری از هاری این خدمات را به‌صورت رایگان انجام می‌دهند. اگر فردی به هاری مبتلا، و به بخش آی‌سی‌یو منتقل شود باید هزینه خدمات درمانی را بپردازد.

کسانی که از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند باید از بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان آگاهی کامل داشته باشند. صاحبان حیوانات خانگی باید بدانند که امکان انتقال چه بیماری‌هایی از حیوان به انسان وجود دارد؛ مهم‌ترین بیماری در خصوص پستانداران که سگ و گربه جزو این گونه جانوری هستند، هاری است. علاوه‌بر هاری، بیماری‌های انگلی نیز وجود دارند. حیوانات خانگی باید تحت نظر دامپزشک باشند؛ به‌نحوی که داروها و واکسن‌های مورد نیاز را دریافت کنند.

جامعه باید چگونگی مواجهه با حیوانات را آموزش ببیند که مورد گزش قرار نگیرد. اگر فردی مورد حیوان‌گزیدگی قرار گرفت، برای دریافت سرم و واکسن به مراکز بهداشت مراجعه کند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر