شنبه 31 شهریور 1403
28.2 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاحداقل وزن برای اهدای خون چقدر است؟

حداقل وزن برای اهدای خون چقدر است؟

حداقل وزن برای اهدای خون چقدر است؟

دکتر بشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون گفت:

یکی از شرایط اهدای خون، داشتن حداقل ۵۰ کیلوگرم وزن اهدا کننده است. بسیاری از داوطلبان نوع‌دوست اهدای خون به‌ویژه زنانی که وزنی پایین‌تر از ۵۰ کیلوگرم دارند همواره این پرسش را مطرح می‌کنند که چرا با وجود این‌که صحت و سلامت کافی دارند، اما تنها به‌دلیل وزن پایین و حتی قرارگیری در مرز ۵۰ کیلوگرم امکان اهدای خون ندارند.

در مراکز اهدای خون سازمان انتقال خون ایران معاینه داوطلب اهدای خون بر اساس استانداردهای بین‌المللی و ملی انجام می‌شود و داوطلب اهدای خون پس از انجام مراحل پذیرش به نزد پزشک بخش اهداکنندگان خون راهنمایی می‌شود و پزشک نبض، فشار خون، درجه حرارت و وزن داوطلب را بر اساس استانداردهای تعریف‌شده مورد سنجش قرار می‌دهد و تنها در صورتی به داوطلب اجازه اهدای خون می‌دهد که همه این شاخص‌ها در محدوده مجاز قرار داشته باشد.

سازمان انتقال خون ایران همواره از افرادی که به‌دلیل وزن پایین امکان اهدای خون ندارند درخواست دارد تا در محافل مختلف با نشر اطلاعات صحیح دیگران را ترغیب به انجام این عمل انسان‌دوستانه، و در راه کمک به بیماران نیازمند نقش‌آفرینی کنند.

 درصورت وجود سابقه موارد زیر حتما پزشک انتقال خون را در جریان قرار دهید: آلرژی‌ها: تب یونجه و …، مصرف دارو، سابقه بیماری‌های قلبی و عروقی ـ ریوی ـ کلیوی ـ کبدی، سابقه تزریق خون و فرآورده‌های آن، سابقه غش ـ صرع ـ تشنج، سابقه اعتیاد به مواد مخدر تزریقی، سابقه اعمال جراحی، سابقه رفتارهای پرخطر (تماس جنسی خارج از چارچوب خانواده)، سابقه خالکوبی ـ حجامت ـ تاتو و سابقه زردی یا یرقان در خود و خانواده.

انتهای پیام

 

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر