جمعه 30 شهریور 1403
26.7 C
Tehran
خانهخواص ویتامین هاخشکی دهان را با مصرف چه ویتامینی رفع کنیم؟

خشکی دهان را با مصرف چه ویتامینی رفع کنیم؟

خشکی دهان را با مصرف چه ویتامینی رفع کنیم؟

بنابر اظهار کلینیک مایو: بیماری زروستومی – که معمولاً به‌عنوان خشکی دهان شناخته می‌شود – علاوه‌بر کمبود ویتامین، علل زیادی دارد، از جمله کم‌آبی بدن، مصرف الکل، سیگار کشیدن، مصرف بیش از حد کافئین، اضطراب، برخی داروها یا بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و سندرم شوگرن (یک اختلال التهابی مزمن).

خشکی دهان زمانی رخ می‌دهد که در غدد بزاقی نقصی وجود داشته باشد. در حالی‌که ممکن است این موضوع چندان مهم به‌نظر نرسد، بزاق عامل اصلی در حفظ سلامت دهان و عاری از بیماری است.

طبق مطالعه‌ای که در نشریه Journal of Clinical and Diagnostic Research for doctors منتشر شد، خشکی دهان و کمبود ویتامین می‌تواند خطر پوسیدگی، بیماری‌های دهانی و عوارض ناشی از آن را افزایش دهد.

ویتامین B۳ برای فرآیندهای متابولیک بدن بسیار مهم است و به حفظ سلامت پوست، اعصاب و گوارش کمک می‌کند. هنگامی که کمبود نیاسین وجود دارد، می‌تواند با تأثیر بر عملکرد غدد بزاقی منجر به کاهش تولید بزاق و شروع علائم خشکی دهان شود.

برای رفع کمبود ویتامین B۳، تغییرات رژیم غذایی اغلب توصیه می‌شود. غذاهای غنی از نیاسین مانند ماهی، مرغ، بادام زمینی، قارچ و آووکادو را در وعده‌های غذایی خود بگنجانید. علاوه‌بر این، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتیِ شما ممکن است مکمل‌های ویتامین B۳ را برای‌تان تجویز کند. به‌منظور جلوگیری از هر گونه عوارض جانبی، به دستورالعمل‌های آن‌ها در مورد میزان دُز مصرفی توجه کنید.

حفظ سطوح بهینه ویتامین‌های ضروری، از جمله ویتامین B۳، برای سلامت دهان و دندان بسیار مهم است. با درمان مناسب، سبک زندگی متعادل، و استفاده از محصولاتی مانند اسپری‌های دهانی طبق تجویز پزشک می‌توان به‌طور مؤثر خشکی دهان را مدیریت کرد و دهانی سالم و هیدراته داشت.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر