سه‌شنبه 27 شهریور 1403
24.9 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاخطر دور ریختن آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضدسرطان در زباله‌های معمولی

خطر دور ریختن آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضدسرطان در زباله‌های معمولی

هشدار/

خطر دور ریختن آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضدسرطان در زباله‌های معمولی

مدیرکل دفتر نظارت و پایش فراورده های سلامت‌محور سازمان غذا و دارو با تأکید بر این‌که «دارو، زباله نیست» نسبت به دور ریختن داروهای مازاد و تاریخ مصرف‌گذشته به‌ویژه داروهایی نظیر آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای هورمونی و ضدسرطان در زباله‌های معمولی و بازگشت آن به چرخه محیط زیست و مصرف هشدار داد و گفت:

داروها حاوی مواد شیمیایی هستند که در برخی مواقع ممکن است به مواد سمی تبدیل شوند و از طرفی هم برخی از داروها مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، ورودشان به محیط زیست باعث بروز مقاومت میکروبی می‌شود.

دکتر نوشین محمدحسینی افزود: چگونگی امحاء برخی داروهایی که برای بیماری‌های خاص یا پیوند استفاده می‌شوند نیز بسیار مهم است؛ چراکه این داروها می‌توانند آسیب جدی به سلامتی بزنند و موجب بروز سرطان در افراد سالم شوند؛ بنابراین جهت اینکه عزیزان خود را از خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف حفظ کنیم، نباید به‌هیچ وجه داروهای مازاد را در زباله‌های معمولی ریخت.

امسال نیز پویش دارو زباله نیست از روز جهانی محیط زیست شروع شد و تا ۱۶ تیرماه ادامه خواهد داشت. درخواست داریم که مردم در این یک ماه به داروخانه‌ها مراجعه کنند و البته قبل از ساعت ۹ شب به داروخانه‌ها مراجعه کنند تا داروخانه‌های شبانه‌روزی جهت رسیدگی به بیماران اورژانس مشکل پیدا نکنند. این پویش به‌صورت آزمایشی در تهران در حال انجام است و پس از اتمام مطالعات، سنجش تمامی جوانب، لحاظ بودجه مورد نیاز و رفع مشکلات احتمالی، در سطح کشور نیز اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام

 

 

 

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر