سه‌شنبه 1 آبان 1403
13.9 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاخواص چای زنجبیل و عوارض جانبی احتمالی

خواص چای زنجبیل و عوارض جانبی احتمالی

خواص چای زنجبیل و عوارض جانبی احتمالی

زنجبیل صدها سال است که به‌دلیل خواص دارویی و فوق‌العاده آرامش‌بخش، طعم و عطر تند و دلپذیر آن در آشپزی مورد توجه خاص قرار گرفته است.

یک فنجان چای زنجبیل حاوی ۲ کالری- کمتر از  ۱ گرم کربوهیدرات- قند، فیبر، چربی، چربی اشباع‌شده ۰ گرم- ۹.۶ میلی‌گرم سدیم- ۷.۲ میلی‌گرم کلسیم- و ۹.۶ میلی‌گرم پتاسیم است.

چای زنجبیل حاوی مقادیر کمی ویتامین و مواد معدنی است؛ در عوض تحقیقات نشان داده است که این چای سرشار از ترکیبات زیست‌کنش‌ور به‌نام گینجرول و شوگاول است که طیف وسیعی از مزایای سلامتی را به‌همراه دارند.

مزایای احتمالی چای زنجبیل:

*کاهش حالت تهوع و استفراغ

*ایجاد محافظت در برابر عوامل بیماری‌زا

*کاهش التهاب و تسکین درد

*حمایت از تنظیم قند خون

خطرات بالقوه و اقدامات احتیاطی:

سازمان غذا‌و‌داروی آمریکا (FDA) زنجبیل را در دُزهای حداکثر ۴ گرمی ایمن می‌داند. خوشبختانه فرمولاسیون رایج چای زنجبیل حاوی حدود ۱ تا ۱.۵ گرم در هر چای کیسه‌ای است. با این‌حال، اگر زنجبیل در مقادیر زیاد مصرف شود ممکن است عوارض جانبی متعددی از جمله سوزشِ سرِ دل، اسهال و التهاب دهانی ایجاد کند.

در صورتی‌که داروهای خاصی مصرف می‌کنید باید در مصرف زنجبیل احتیاط کنید. به‌عنوان مثال، زنجبیل دارای اثرات ضد پلاکتی است که ممکن است خطر خونریزی را در صورت استفاده با داروهای ضدانعقاد یا ضدپلاکت مانند وارفارین افزایش دهد.

هم‌چنین، به‌دلیل احتمال کاهش قند خون، مصرف زنجبیل در کنار داروهای ضد دیابت ممکن است خطر هیپوگلیسمی (افت قند خون) را افزایش دهد. بنابراین، قبل از این‌که چای زنجبیل را به‌عنوان بخشی از برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید، باید با پزشک خود مشورت کنید– به‌خصوص اگر داروهای فوق را مصرف می‌کنید یا باردار یا شیرده هستید.

انتهای پیام

انتشار این مطلب با ذکر منبع «دنیای سلامت و دارو» بلامانع است.

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر