جمعه 30 شهریور 1403
27.8 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاداروهای فیبروز کیستیک: داروهای معجزه‌آسایی که قیمت آن‌ها زیاد است

داروهای فیبروز کیستیک: داروهای معجزه‌آسایی که قیمت آن‌ها زیاد است

داروهای فیبروز کیستیک: داروهای معجزه‌آسایی که قیمت آن‌ها زیاد است

هنگامی که شرکت ورتکس فارماسوتیکالز (Vertex Pharmaceuticals) دارویی را برای بیماری فیبروز کیستیک (CF)  ساخت، در سراسر جهان به‌عنوان یک “اتفاق مهم” برای بیماران مورد استقبال قرار گرفت.

برای اولین بار می‌توان این بیماری را – که اغلب باعث می‌شود بیماران قبل از ۴۰ سالگی جان خود را از دست بدهند، زیرا مخاط جمع ‌شده و به ریه‌های آن‌ها آسیب می‌زند – می‌تواند با دور زدن خطاهای ژنتیکی مسئول آن به‌طور ریشه‌ای درمان کرد.

اما تصور می‌شود که این درمان‌ها سالانه بیش از یکصد هزار پوند برای هر بیمار سرویس سلامت همگانی بریتانیا (NHS) هزینه دارد.

اثربخشی جدیدترین داروی به اصطلاح تعدیل‌کننده، کافتری‌یو (Kaftrio)، برای حدود ۹۰ درصد از بیماران CF ثابت شده است – اما با بیش از ۱۱ هزار بیمار CF در بریتانیا، با قیمت فهرست، بیش از یک میلیارد پوند در سال برای NHS هزینه خواهد داشت.

و ماه گذشته، پیش‌نویس دستورالعمل انستیتوی ملی تعالی سلامت و مراقبت بریتانیا (NICE) این داروها را بسیار گران ارزیابی کرد.

بیماران در طول فرآیند ارزیابی هم‌چنان به آن‌ها دسترسی خواهند داشت – اما والدین نگرانند که اگر NICE توصیه به حمایت‌نکردن از این دارو کند ممکن است کودکان خردسال زیان کنند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر