جمعه 30 شهریور 1403
25.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاداروهای هم‌کلاس با داروهای کاهش وزن وِگُوی عوارض جانبی بیشتری نسبت به...

داروهای هم‌کلاس با داروهای کاهش وزن وِگُوی عوارض جانبی بیشتری نسبت به داروهای کاهش وزن قدیمی‌تر دارد

داروهای هم‌کلاس با داروهای کاهش وزن وِگُوی عوارض جانبی بیشتری نسبت به داروهای کاهش وزن قدیمی‌تر دارد

بر اساس مطالعه‌ای که روز پنجشنبه منتشر شد، داروهای هم‌کلاس با داروی کاهش وزن محبوب وِگُوی (Wegovy) ساخت شرکت نووُ نوردیسک ممکن است در مقایسه با داروهای ضدچاقی قدیمی‌تر خطر ابتلا به التهاب لوزالمعده، انسداد روده و فلج معده را افزایش دهند.

طبق گزارشی که در نشریه پزشکی JAMA منتشر شد، از هزار مصرف‌کننده از داروهایی با ماده مؤثره مشابه وِگُوی تقریبا پنج نفر به التهاب لوزالمعده مبتلا می‌شوند، در حالی‌که یک نفر از هر هزار مصرف‌کننده بوپروپیون-نالترکسون، ماده مؤثره در داروی کاهش وزن کانتْرِیْو (Contrave) که در سال ۲۰۱۴ مورد تأیید FDA قرار گرفت، دچار التهاب لوزالمعده می‌شود.

داروهای موجود در این مطالعه از کلاسی که به‌عنوان مهارکننده‌های GLP-۱ شناخته می‌شوند، سماگلوتاید (یعنی ماده موثره در داروی ضد چاقی وِگُوی و داروهای دیابت اوزمپیک و ریبِلسِس «Rybelsus» شرکت نووُ)؛ و لیراگلوتاید (یعنی ماده مؤثره داروی قبلی ضدچاقی ساکسندا «Saxenda» و داروی دیابت ویکتوزا «Victoza» ساخت این شرکت) بودند.

در هر هزار مصرف‌کننده از داروهای حاوی لیراگلوتاید حدود هشت مورد التهاب لوزالمعده که یک عارضه جدی است، وجود داشت. محققان تقریبا ۹ مورد فلج معده را در بین هزار مصرف‌کننده داروهای حاوی سماگلوتاید و حدود ۷ مورد در مصرف‌کنندگان داروهای حاوی لیراگلوتاید یافتند، در حالی‌که در بین هزار نفری که داروهای حاوی ماده مؤثره بوپروپیون-نالترکسون مصرف می‌کردند، سه مورد فلج معده مشاهده شد.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در سال جاری ۲۰۹ مورد از مصرف‌کنندگان وِگُوی را که از اختلالات گوارشی رنج می‌برند، ثبت کرده که از این تعداد ۴۲ نفر در بیمارستان بستری شده‌اند.

ماه گذشته، FDA برچسب داروی اوزمپیک را به‌روز کرد تا در مورد احتمال انسداد روده هشدار دهد، هشداری که پیش‌تر به‌عنوان یک عارضه جانبی برای داروهای وِگُوی و مونجارو (Mounjaro) در فهرست عوارض جانبی این داروها وارد شده است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر